Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rakken

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Byttet nettopp til meg en Gibson Les Paul Studio i fargen Fireburst fra en kis her på forumet, og etter å ha eid Gibson LP Standards og Custom Shops- jeg er kjempefornøyd!! Det er en 2005 modell, så kroppen er ikke chambered (fullstendig uthulet og ødelagt), men swiss cheese (9 små hull inne i kroppen for å lette vekten litt). Da jeg mottok gitaren strippet jeg den, polerte kropp og hals, oljet halsen, byttet fra Speedknobs til Top Hat Gold, satte på pointers på volum og toneknotter samt plekterbrett og foretok et generelt oppsett med intonering. Nå ser jo gitaren ut som en gitar i 10K klassen (og det koster de på tilbud i butikk per i dag) :P Men for å komme til poenget. Du får glatt tak i en Studio Les Paul til den prisen du sier (eller deromkring). Jeg byttet til meg gitaren mot en Fender Baja Telecaster som på bruktmarkedet går for maks kr. 4500,-!!!!! Når dewt gjelder Epiphone så er kvaliteten veldig varierende, men de som forstår seg på det sier at fra 2007 og frem til i dag er Epi's av ganske bra kvalitet. Personlig er jeg uenig. Epiphone startet sin egen fabrikk i Kina i 2004. Etter min mening og erfaring lagde de brukbare gitarer fram til finanskrisen. Etter den tid har de faktisk satt ut en del av produksjonen igjen til bl.a. Indonesia, og jeg synes at kvaliteten har sunket. Huff, nå jabber jeg fælt, men for å si det slik: Kjøp en Gibson Studio! I dagens marked får du en i gloss finish istedet for faded til den prisen du nevner, men når det er sagt.... Epiphone lager fremdeles gitarer av ekstremt høy kvalitet i Japan, og finner du en av dem....

Noen her har nevnt Edwards, så er du villig til å importere er de et VELDIG bra alternativ (du får dem også hos Rebel Music i Norge, men da til en litt annen pris.....men, med garanti og en god Les Paul kasse). Hagstrøm Super Swede ble nevnt her, og selv om det er bra gitarer... jeg kjøpte nettopp en i butikk, og ble utrolig skuffet over mic'er/ elektronikk. Mic'ene var veldig mikrofonisk (uønsket feedback), og trussrod var VELDIG vanskelig å justere. Skruen satt så hardt at jeg ikke turte å ta i så hardt som trengtes for å justere den.

Nok en gang, og kort sagt: Gå for en brukt Gibson Les paul Studio!Tror det ligger flere brukte på Finn for tida. Lykke til med gitarkjøp :)

PS! Ikke mod Fender'n med en humbucker. Fender skal ha single coils- period! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Virker som en god idee å kjøpe en Gibson LP Studio. Men Carpal67 ga meg et veldig interessant forslag om kjøpe Epiphone Les Paul'n hans som er laget Tjekkia eller noe slikt. Og jeg har lest mye bra om denne gitaren nå. Men mangler fortsatt litt info om den. Noen som vet mye om den og kan anbefale den eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Byljer.

Ellers:

Skal du kjøpe LP og ikke har helt råd til de "beste" modellene, er det mye som er verdt å sjekke ut (bla Japansk): Burny, Greco, Edvards, Aria. Eldre modeller (80's) av disse går Epiphone en høy gang, IMO. Har en Burny LP Custom som får vel så mye spilletid som min Gibson LP CS. Eller, nå er halsen knukket, men den blir fiksa snart!

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde uten tvil kjøpt en gammel japaner (greco, burny, tokai) eller en nyere japaner (edwards) framfor alt epiphone lager og LP studio. De LP studioene jeg har prøvd var OK gitarer, og et godt hakk opp fra Epiphone, men godt under de fleste gode japanske gitarene jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten avsporing. Hvordan vurderes kvaliteten på Korea-Epiphonene fra 1990-tallet sammenlignet med senere kinamodeller. Har en G-400 fra rundt 1995 som jeg er veldig fornøyd med. Har lekt med tanken på å bytte den ut med en Gibson mange ganger, men slår det fra meg hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Lp fra 92/93 som jeg er veldig fornøyd med. Har byttet ut elektronikk ,strengestol og nøtt men selve gitaren er veldig god. Det står fortsatt org stemmeskruer på og den holder stemminga veldig godt.

En kompis har en G-400 fra samme tidsperiode og har samme opplevelse av den.

Har testa nyere kinaEpi og de kan ikke sammelignes, så den fabrikken i Korea må ha gjort noe riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De litt påkostede Epi'ene fra Korea var ofte helt ok og til tider overraskende gode. Jeg prøvde en (av de siste) Korea produserte SG Custom'ene som var i salg, og det var en meget god gitar til prisen.

Største forskjellen på eldre Epi'er og nye er kanskje at variasjonen var langt større før, avhengig av hvor og når de var produsert. De nye kina produserte er mer jevne i kvalitet/byggemåte, men ikke nødvendigvis noe særlig bedre - men igjen prisen på disse gitarene har jo bare sunket gjennom årene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten avsporing. Hvordan vurderes kvaliteten på Korea-Epiphonene fra 1990-tallet sammenlignet med senere kinamodeller. Har en G-400 fra rundt 1995 som jeg er veldig fornøyd med. Har lekt med tanken på å bytte den ut med en Gibson mange ganger, men slår det fra meg hver gang.

Har en Koreansk SG fra 99?

Helt grei gitar selv om dette var en billig modell, Er betraktlig tyngre en samme gitaren som blir laget i dag.

Men nå over 10 år senere merkes det at halsen spesielt, samt tuner's har fallt mye så den er ganske ustabil på stemminga, men helt ok gitar

Hø? Ikke for metall?

--Gunnar

Tja.. klart alt går ann, har jo mye å si på ampen, Leste litt rundt før jeg kjøpte min, da var det mange som mente pickupsa ikke var så veldig gode for high gain, noe jeg må si meg enig i egentlig, blir liksom veldig milde humbuckers,, men de er jo perfekte for blues :D

Men igjen så er det jo personlig preferanse også, i forhold til amp, pedaler osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.