Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelig DAC


aleksh

Anbefalte innlegg

Hepp !

Regner med at noen forummedlemmer har vært borti dette før. :)

Er ute etter en enkel DAC å koble mellom pc og stereo. Har fra før Cambridge sin, så dette blir nr to. Ser etter noe rimeligere i denne omgang.

Noe å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hi-fi verdenen for tiden kaller en DAC er jo i realiteten et lydkort (gjerne med visse begrensninger..) For 10 år siden ville de solgt deg en separat DA for å erstatte den innebyggede DAC'en i cd-spilleren din.

Så hva med å heller kikke etter et lydkort i det mer profesjonelle sjiktet? Det er klart, dette er ikke et utpreget Hi-Fi produkt, men det er nå en gang den typen produkter som ofte blir benyttet når musikk skal lages og spilles inn, så i realiteten er det nok fare for at lydkvaliteten er helt ok.

Men hvis du altså gjerne vil ha et lydkort uten innganger og med en mer hi-fi aktig innpakning så hører jeg at ESI Dr. DAC Nano skal være helt ok. Den har også ganske fancy chip'er og gjør de riktige tingene. Denne kan du nok skaffe for hundrelapper fra en europeisk nettbutikk eller i Norge. Eneste bakdelen er vel at denne ikke har noen volum-kontroll og du må dermed styre volumet fra pc/device

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget, og setter pris på innspill.

Nå skal jeg bare ha en enkel boks for lyd på wimp, og tenkte ikke å bruke all verden. Skal sjekke ut denne DAC Nano.

Hvilken prisklasse må en evt. opp i for et greit lydkort? Kjekt å vite :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsj, jeg brukte i de tidlige "digitale dager" et m-audio firewire kort til både lyd/akustikk målinger og avspilling av lyd fra pc. Et slikt koster vel kanskje en liten tusenlapp i dag vil jeg tro. I praksis er det jo som en dac, bare med innganger og muligheter for justering av disse. Kjøper du et med såkalt høyimpedant inngang tilpasset f.esk gitar kan du jo også bruke det til innspilling og forsterker/effekt simulering med GuitarRig, Amplitube o.l.

Det ESI kortet er forøvrig en litt forenklet versjon av en ganske anerkjent DAC/Lydkort som ikke er så ulik din Cambridge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.