Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mister tonen


antos

Anbefalte innlegg

Høres ut som det er noe som burde justeres på. Jeg ville tatt den til butikken du kjøpte den i og spurt om det er noe de/du kan gjøre med det. Hvis det er en billig gitar oppstår slike problemer ofte, og da er det ikke alltid så mye man kan gjøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dør den nevneverdig hurtigere sammenlignet med de andre strengene egentlig? Eller er det slik at du driver og spiller noe akkurat nå hvor du skal holde en lang tone, og hvor du kommer til kort i forhold til en innspilling du hører på e.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren er nylig justert og fått nye strenger så alt skal være bra. Merker det spesielt på 11/12 bånd på G strengen som sagt at tonen dør kjappere enn på de andre strengene. Merket det når jeg spilte til en låt hvor jeg skulle holde tonen ja. Strengen tar ikke borti og skurrer, den skulle bare holdt ut litt lengre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinaknekk? du verden..

Hvis strengen ikke buz'er eller mekanisk stopper ved f.eks vibrato er det ikke båndene, en "bump" på gripebrettet e.l. som er problemet. Det du står igjen med er egentlig sadelen, som jo kan medføre at en streng slutter å vibrere. Du kan forsøke å løfte strengen ut av "hakket" og polere sporet, tørke bort eventuell overflødig "smøring", eller lignende.

Det kan også være at strengen ikke er 100% fra fabrikk eller at den personen som intonerte gitaren ikke skrudde sadlene langt nok bort fra halsen og dermed endte opp med å justere "med strengen" fremfor "mot strengen" og dermed "bulket" strengen - denne bulken vil så bli en del av den vibrerende strengen og vips har man en streng med litt ekstra "zing" eller dødhet.

Imidlertid er det ofte slik at en G streng ikke nødvendigvis klinger så lenge ved 12'te bånd, og at den uendelige sustainen man gjerne hører gitarister har på visse innspillinger, er et resultat av en mic'et amp på full smekk og gjerne i kombinasjon med ytterligere ledd med vreng/compressor effekter som gir nettopp en nærmest uendelig sustain, sammenlignet med en gitar plugget inn i en liten combo i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Gibson SG Standard. Strengen buz'er ikke. Har lagt en linjal over hele halsen for å se etter "bulker" men ser ingenting. Har prøvd med to sett strenger, samme skjer. Er jo ikke noe stort problem, er ikke slik at den kutter tonen med en gang, men den fader raskere ut enn de andre strengene. Var redd for det var noe feil på halsen en plass, men da kan jeg vel utelukke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinaknekk? du verden..

Må kanskje forklares; var for noen år siden borti en skrue som insisterte på at grisebillige kinagitarer var akkurat like gode som "originalene" kopiere var basert på, og bestilte slike i hopetall for import her til lands.

Problemet var bare at 70% av gitarene som kom ble levert klin umulige å få spillbare på grunn av en 2,5-3° knekk i halsen rundt 11-12 bånd i kombinasjon med typisk for høye frets.

Derav uttrykket "Kinaknekk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke sadelen. Men kan det ha noe med lav action på gitaren å gjøre? Har veldig lav strengehøyde på gitaren. Dette har ikke vært noe problem på de andre gitarene mine. Som sagt fader tonen ut, ikke noe skurring fra strengen.

Hva er den beste måten å sjekke om halsen har en slik "kinaknekk"? Kan man se det med øyemål? Eller vil man merke det i form av mye strengeklirr?

Endret av antos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pickuper for høyt justert i forhold til strengene? Har ofte opplevd at pickuper som ligger for nære strengene dreper tonene spesielt når du kommer litt opp i båndene. Det kan være verdt et forsøk med å justere ned pickupene. Du kan med det tape litt output, men det kompenseres lett i ampen.

(null)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke sadelen. Men kan det ha noe med lav action på gitaren å gjøre? Har veldig lav strengehøyde på gitaren. Dette har ikke vært noe problem på de andre gitarene mine. Som sagt fader tonen ut, ikke noe skurring fra strengen.

Hva er den beste måten å sjekke om halsen har en slik "kinaknekk"? Kan man se det med øyemål? Eller vil man merke det i form av mye strengeklirr?

Den omtalte "kinaknekken" ville jeg ikke bekymret meg så mye over, jeg har aldri opplevd noe slikt på en gitar, kinesisk eller ei. Bare å få en hals til å "knekke" såpass mye ved 12'te bånd vil være et lite mesterstykke i seg selv.. Den eneste forklaringen må være at "håndtverkerne" har slipt emnene i to deler, uten å overlappe - altså 1-12 bånd og 12-22 som to separate områder. Treverk evner ikke å bøye seg på denne måten fra naturens side.

Det jeg derimot har sett er overdrevne forsøk på å slipe inn en "fallaway/nedoverbakke" fra omtrent 12'te bånd eller at noen gitarer kan få en bul/hevning i området etter 12'te bånd.

Nå tror jeg imidlertid dette er noe du kan se helt bort fra - resultatet vil altså være at du får masse strengeklirr (på første del av halsen) så fort du forsøker å justere inn en lav strengehøyde, eller at du aldri får riktig lav nok strengehøyde på de høyeste båndene, selv om du har ok strengehøyde på første del av halsen.

Pickuphøyde er et godt tips, samt at du bør prøve om vibrato på gjeldende bånd/streng dreper tonen nesten umiddelbart (ujevnhet/hakk i båndet) For lav strengehøyde kan selvsagt påvirke hvor lenge tonen lever, men som oftest vil du da også få strengeklirr ved et litt hard anslag.

Uansett - det er da bare å heve strengene litt og se hva som skjer? på en TOM bro er det jo enkelt å justere seg tilbake til nøyaktig samme sted (bruk en tusjpenn e.l. for å markere hvor stilleskruen sto i utgangspunktet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.