Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradere gammel gitar eller kjøpe ny?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har en gammel Strat kopi liggende hjemme, og tenkte at denne kunne være et artig prosjekt. Denne ble lagt vekk for noen år siden da "nøtten" blei ødelagt og jeg kjøpte ny gitar. Men nå har jeg funnet den fram igjen, og funnet ut at det er noe ulyd i et par bånd. Så jeg tenker da på å kjøpe en ny Fender strat hals.

Har også planer om å frese ut noe av kroppen for å både putte i en fernandes sustainer og bytte pickups. Det eneste jeg er litt bekymret for er om jeg legger så mye arbeid og "verdi" i en dårlig kropp, eller om en kropp er en kropp?

Jeg forstår jo at det aldri vil bli noe verdi i denne gitaren uansett hvor mye som blir gjort eller puttet inn i den. Men si da at jeg legger i x antall kroner i alt annet en kroppen på gitaren, vil da kroppen bli en flaskehals? Evt. på grunn av treverk?

Føler meg veldig ubesluttsom nå og vurderer også bare å kjøpe ny gitar.

Noen kommentarer eller synspunkter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, å kjøpe en ny hals koster jo en del penger. Hva med å sette på en ny nøtt, og fikse de to båndene med ulyd?

Angående Fernandes sustainer- prisforskjellen da jeg undersøkte for en tid tilbake på et byggesett, og en helt grei retrorocket med sustaineren innebygd var ikke stor. Det er en den jobb. Jeg kjøpte like godt hele gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å oppgradere ting på den måten er aldri lønnsomt. Bare å kjøpe/montere en ny hals kan være utfordrende nok for mange. Nye halser trenger f.eks normalt sett både båndsliping og montering eller tilpassing av oversadel (nut)

Hvor god den kroppen du har er, kan jo ingen svare på, men hvis gitaren låter bra nå er det god sjanse for at den er helt ok. spec's messig kan du få problemer i forhold til dimensjoner på halslomme osv.

Egentlig ville jeg sagt at hvis du må stille disse spørsmålene er det kanskje greiest å droppe prosjektet først som sist? Det er kanskje arrogant, men jeg ser jo hvor mye penger og tid jeg selv har brukt på å samle verktøy og kunnskap for å gjøre en god jobb med å bygge/reparere/modifisere gitarer. Lønnsomheten er veldig diskutabel med mindre du begynner å få betalt av andre for å gjøre ting..

Har du vurdert å re-frette den halsen du har nå? Hvis halsen er god, kan det være en grei løsning, selv om det selvsagt også koster noen kroner.

Forøvrig koster ikke en ny gitar med sustainer og ok pickups mange kronene. Man får fort en helt ok gitar i dag for prisen av en litt påkostet løs-hals..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fernandes retrorocket koster jo trossalt litt over 7000. Så til og med en her på forumet som skulle selge en Revolver (elite?) nå til 7000.

En ny hals får jeg for rundt 1000kr har jeg funnet ut. Kjøper jeg på ebay får jeg gjerne også med mekanikk :) Når det gjelder halslomme og passform så ser det virkelig ut som en helt standard strat hals skal passe rett på.

Jeg er enig i det du sier Greener, om at siden jeg i første omgang stiller disse spørsmålene så tviler jeg litt selvsagt. Frister helt sykt med en retrorocket eller lignende, og det er nok det som er mest lønnsomt. Si jeg legger i 1000kr i ny hals, 2000 i sustainer, og garantert 1000kr til dill, så har jeg plutselig brukt noen tusen på ei trefjøl jeg aldri vil få noe igjen for! Hehe!

Skal forøvrig sies at gitaren jeg bruker i dag er en Ibanez S-420, og den må jeg si jeg er veldig fornøyd med! Bruker også midi-kobling fra gitar til data og får all lyd gjennom Guitar Rig 5, så jeg er usikker på hvor stor forskjell en gitar har å si i dette systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor så du det? De jeg så på hjemmesiden til Fernandes av den billigste sorten hadde ikke sustaineren innebygd.

De har både nå og tidligere , hatt flere rimelige gitarer med sustainer. Det er derfor jeg sier sjekk f.eks e-bay - da kan du finne en gitar som er så rimelig at du kommer langt under oppgraderingsprosjektet ditt, som potensielt kanskje ikke blir så rimelig og/eller lettvint som du i utgangspunktet tror. Husk at en gitarteknikker glatt tar 1500,- bare for å slipe båndene og montere en nut på en ny hals..

http://www.fernandes...rocket-pro.html

http://www.amazon.co...r/dp/B00328HPVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enkelt spør du meg. Selg den gitaren for det du får for den, og kjøp en ny gitar isteden for ;)

Frister veldig :) Å selge bilen også!

De har både nå og tidligere , hatt flere rimelige gitarer med sustainer. Det er derfor jeg sier sjekk f.eks e-bay - da kan du finne en gitar som er så rimelig at du kommer langt under oppgraderingsprosjektet ditt, som potensielt kanskje ikke blir så rimelig og/eller lettvint som du i utgangspunktet tror. Husk at en gitarteknikker glatt tar 1500,- bare for å slipe båndene og montere en nut på en ny hals..

http://www.fernandes...rocket-pro.html

http://www.amazon.co...r/dp/B00328HPVO

Så på den der, men jeg klarte å regne den ut til å koste 7000. Hvordan aner jeg ikke. Men den gitaren der er vel ikke nødvendigvis bedre enn den S-420'en jeg har nå. Lyst på begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter god, gammel regnemåte vil vel en gitar som koster USD 600 ende opp på ca 6000 her i Norge før man sitter med den i fanget.. Tigangen har vært ganske riktig lenge.

Jeg synes egentlig dette er ganske enkelt- vil du gjøre dette for å lære, ha det som hobby, kose deg med det, så sett i gang.

Er motivet å spare penger, så glem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Castor sier, det å påkoste flere tusen på en billig gitar er aldri lønnsomt rent økonomisk. Dette er noe man gjør fordi man synes det er gøy, og, om resultatet er greit, for å ha en litt unik gitar å ta med på spillejobber.

Har selv en gammel stratkopi til 1500kr som jeg har påkostet mye tid og penger, (mest tid siden det for det meste har vært re-finish og pickupbytter, den har fortsatt original hals og mekanikk) fordi jeg synes det er en artig hobby, men jeg vet det er penger jeg aldri får igjen. Imidlertid har jeg en kul gitar som spiller greit og låter bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.