Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mesa Boogie MkI RI


Tommern

Anbefalte innlegg

Har kjøpt denne Mesaen av en kompis, som i sin tid kjøpte den av meg... :P

Lang historie... men mye av det andre jeg har vært innom har for lite headroom. Det har Mesaen i bøtter og spann.

Jeg fatter egentlig ikke at denne var så tungsolgt, for dette er ampen som satte Mesa på kartet. Og det er ikke noe jeg har funnet på, men kommer fra Mesa selv.

Nok om det. Utfordringa mi nå, er å få frem godlyden i den. Mesa skriver at den blir brunere på 60 watt enn på 100, så da starter jeg der.

Og det jeg lurer på med denne tråden da, er om det er noen her inne som har noen tips til hva som kan gjøres for å varme opp den litt glassaktige lyden i den. Kan man endre lydkarakteristikken f.eks. ved å bruke andre rør ? Og i så fall hvilke ? Det sitter Sovtech i den nå.

Takker for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sagt at disse ampene ble bygget for bruk med Svetlana 6L6 GC STR rør.

Ikke så lett å få tak i disse som VOS rør lengre, men det er noen Jan/Phillips rør som er "military grade" varianter av samme rør.

Jeg gjorde det byttet på en MkII jeg hadde, og det gjorde en vesentlig forskjell i lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ikke så stor rolle hva du bruker i preampen, men fordel å bruke støysvake kvalitetsrør der.

Det er utgangsrøra som gjør den store forskjellen med disse tidlige Mesaene. Om det også stemmer for RI modellen er jeg ikke 100% på.

Big Bottle Sylvania STR387 eller JAN Philips 7581 er røra du skal se etter. Ikke Svetlana som jeg skrev i forrige post.

Søker du litt rundt her finner du sikkert noen gode tips:

http://forum.grailtone.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.