Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Footswitch for start/stopp av DAW


Anbefalte innlegg

Kanskje selvforklarende, den trådtittelen, men here goes;

Vi (ja, eller jeg) har behov for å kunne fjernstyre start/stopp av avspilling i Logic eller Garageband.

På grunn av at trommisen er mye ute og reiser ønsker vi å kunne ta opp trommetrackene på de øvingene han er tilstede, og deretter bruke disse på bandøvingene der han er bortreist.

Siden vi er relativt ferske sammen (og på grunn av at jeg er et petimeter), ser jeg at det blir maaaaange gjennomganger av de første 30 sekundene av låtene når vi øver. I den forbindelse skulle jeg rett og slett ønske meg en footswitch som styrer start og stopp - og helst hopp til begynnelsen - som jeg kan sette på brettet mitt.

Noen som har vært borti samme problemstilling? Er usikker på dette, men regner med det må bli noe MIDI-greier (som jeg ikke har filla peiling på). Forsøkte å Google litt sjøl, men fant ikke noe fornuftig bortsett fra en overfylt Apogee-boks (GiO) som koster aaaalt for mye...

-bento

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null erfaring med garageband og logic, men generelt sett er det jo midi-styring på all DAW programvare. En hvilken som helst programmerbar Midi kontroller skulle vel gjøre susen?

Behringer har noen produkter, men de er kanskje veldig store/omfattende og krever litt "innsats" - ellers har jeg selv brukt Line6 FBV Express MkII som i realiteten er nettopp en programmerbar midi kontroller med usb interface, selv om den markedsføres som et fotbrett for line6 produkter. Med en enkel liten programvaresnutt som er nedlastbar fra line6 kan du sette alle brytere til alle midi-adresser/funksjoner og dermed bruke den til all form for midi-styring. Jeg brukte den f.eks til GuitarRig og Amplitube. Koster vel en tusenlapp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til noen slike løsninger men vi har selv brukt en Novation Zero SL MKII som kontroller i øvningslokalet. Har den koblet til maskinen med en 5m USB kabel og plasert den på et notestativ. Riktig nok får man ikke brukt føttene men jeg synes ikke det var veldig komplisert å trykke på knappene selv med et plekter i hånden. Zero kontrolleren er kanskje noe dyr til den slags bruk men Nocturn skal kunne gjøre det samme selv om den ikke har dedikerte knapper for transportfunksjon, og den koster ikke mer enn 600-700. Korg NanoKontrol kan også funke.

Kanskje går det ann å bruke en Behringer FBC1010 men jeg vet ikke hvordan man konfigurerer den slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også interessert i et footswitch opplegg, noe som kan starte og stoppe opptak i Cubase. Hadde gjort det litt enklere når en skal gjøre opptak aleine, og særlig hvis en skal gjøre opptak i rommet ved siden av rommet hvor studiopc'n står. En midikabel gjennom veggen og et lite fotbrett foran ampen i rommet ved siden av hadde vært genialt. Men er ikke ute etter noe dyre greier, tenkte kanskje et billig midibrett til noen hundringser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Boss FS-5U/-5L som jeg kobler til min presonus faderport.

http://www.bossus.co...hp?ProductId=57

http://www.presonus....spx?productid=2

Jeg kan da starte, stoppe playback + starte, stoppe recording med footswitch i Cubase.

Den faderporten var smart! Hvor kjøpte du den, og hvor mye kostet den? Det er AKKURAT hva jeg trenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, här är ett billigt alternativ som inte är röststyrt men trådlöst. Jag vet inte hur det är med Garageband eftersom jag kör Cubase,men jag antar att du kan använda snarvägar i Garageband oxå, alltså tex trycker du på R på tangentbordet så startar du inspelningen och trycker du på mellanslag så startar du avspelning. I så fall köper du bara en trådlös gamepad, jag har Saitek (trådlös, kostar runt 350:-),men jag antar att andra funkar lika bra) och så fixar du i programvaran som följer med så att tex när du trycker på fireknappen på gamepaden så startar du inspelning och när du ”styr” till vänster med kontrollen så spolar du tillbaka(detta är ju såklart bara exempel,du bestämmer ju vad varje knapp ska göra). Eftersom varje styr-riktning och joystickbevegelse på gamepaden (på min finns det en pad och två joysticks) och varje knapp kan motsvara en snarvei så får du plats med många funktioner. Hoppas att det låter lite vettigt:o).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den faderporten var smart! Hvor kjøpte du den, og hvor mye kostet den? Det er AKKURAT hva jeg trenger

Jeg kjøpte min faderport her.

http://www.multima.no/Avdelinger/Studioutstyr/Midi/Kontrollere/Presonus/Presonus-Faderport--209573-p0000003571.aspx

Jeg betalte 1295,- for den, ser at den er blitt litt dyrere nå.

Jeg kan jo legge til at jeg bruker den hver gang jeg jobber i cubase.

Er kjempe fornøyd med den.

Endret av Jawbreaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er i DIY-området, tenkte jeg at jeg kunne vise fram en sak jeg bygde i fjor. Litt modifisering må til, men ganske enkle greier om man er litt kjent med Arduino: http://www.xenoworld.org/?page_id=125

Er nok ikke så mye endringer som skal til for å få den til å fungere greit med f.eks. Logic

Endret av XeNoSmurfen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.