Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Angående watt...


Anbefalte innlegg

Hei hei, første gang på forumet her, og har et enkelt spørsmål :P

Min gitar forsterker har 60 watt (en Roland Cube 60 for å være nøyaktig) som eg bruker til å øve med, no har det seg slik at eg har hørt at til øving på rommet sitt ol lønner det seg med mindre watt, mens de større brukes helst til spillerjobber selvfølgelig. Hvorfor er det slik, og går eg "glipp" av noe med så kraftig forsterker når eg ikkje kan spille på høgt nivå? Rett meg hvis eg har feil.

Takk for svar! ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en transistorforsterker og da er det alltid en fordel med stor utgangseffekt uansett bruksområde. Det du tenker på gjelder stort sett bare rørforsterkere - greia er at man med en rørforsterker med lavere utgangseffekt fortere oppnår forvrengning i utgangsrørene (noe man gjerne ønsker) Man kan si at rørforsterkere låter bedre når de får "kjørt seg litt," derav altså denne teorien om at små utgangstrinn er bedre for hjemmebruk osv.

Hvor mye man nå skal legge i dette kan man vel diskutere. Noen rørforsterkere med store utgangstrinn låter også helt utmerket på relativt lavt volum, så dette med lav utgangseffekt for hjemmebruk er slett ingen fasit, eller nødvendighet. En liten 5watter vil f.eks aldri ha den bunnen og massiviteten i tonen en 50-100 watt rørforsterker med 2 eller 4 høyttalere har (også på lavt volum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.