Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan redde SØKK VÅTE gitarer


Neros

Anbefalte innlegg

Først; godt at instrumentene kom til rette! Måtte 2012 bli et annus horribilis for de luringene som står bak ugjerningen!

Jeg tenker man til og med burde kontrollere akklimatiseringen - f.eks ved å legge hver gitar i en søppelsekk eller annen plast. Det et åpenbart at hoveddelen av gitarene (kroppene) er godt beskyttet av lakk, men halslomme, utfresinger for pickups og annen elektronikk et vel strengt tatt ikke behandlet voldsomt og er dermed åpenbare steder fukt trenger inn og skaper problemer.

Hadde jeg vært i tilsvarende situasjon ville jeg gjort rent, åpnet elektronikkutfresinger, blåst rent og brukt elektronikkspray. Deretter noen runder med plast rundt og satt i nedkjølt rom for sakte uttørking. En gang om dagen ville jeg sjekket for kondens, eventuelt snudd på plasten...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man varmer opp vått tre, så varmer man både treceller og vann, og de mykere partiene i treverket mer enn de harde, og da oppstår fort strukturelle endringer. Det er jo bla. annet slik man former hud rundt spant når man bygger trebåter. Det der ville jeg ikke tukla med uten å få det foreskrevet av noen med kompetanse på området....

Joda, men nå tenkte jeg at i dette tilfellet er ikke treet søkkvått ...det er begrenset hva en lakkert gitar klarer å suge opp av fuktighet på et par dager. Som tidligere møbellakkerer så kan jeg garantere at om du varmer treverket til 30-40grader for så å sette det til "tørk" noen minutter i et kaldere rom så skjer det ikke noe som helst galt.

Om treverket er så fuktig at man kan klemme/trykke saft utav det så er det for seint å redde halsen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kuftfukter kan i samme rom kan vell ikke skade så lenge den står på moderat styrke?

Uansett, ikke slå på elektronikken før den er helt tørr, Og sjekk halsene hver kveld, om det er bøy så er det gerit å justere litt på strengedraget.

Flott at gitarene ble funnet, men overleveringen kunne ærlig talt blitt gjort bedre.. Altså, ikke la de stå i regnet..

MEN! Jeg tror uansett at dette kommer til å gå bra med litt tålmodighet. GItarene er jo tross alt lakket og oljet og preparert for å være vannavstøtende til en viss grad.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grrrrrrrrrrrrrr....

Mayo Regius har tatt skade.... Har langsgående sprekker i lakken mellom stemmeskruer på hodet.. Av hva jeg kan bedømme så er det ikke strukturelle skader, men "kun" kosmetisk.

Vil anta at hodet må slites ned til rent tre, farges og så lakkeres på ny...

Må få dette taksert.. Mulig denne burde vært en tur til Polen for å få dette fikset skikkelig....

Fan, nå er jeg sint :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går dette? Har sett bilder av hodet. Problemet er jo at lakk og tre utvider seg og trekker seg sammen forskjellig når det utsettes for fuktighet. Her har vannet fått tilgang under stemmeskruene, med det resultatet at treet har svellet, og lakken løsner fra underlaget.

Uten at jeg er noen ekspert, så er det jo slik at det er lurt med langsomme forandringer i denne sammenhengen. Derfor- bråtørking er ikke smart. Har du hørt med noen som har peiling? Kan jo være grei info å¨ha med seg til siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør 10 vise menn og du får 11 forskjellige svar.. :blink::D

Har fulgt gjennomsnittet av råd og havnet på å blåse rent med trykkluft, slakke strengene noe og så la dem tørke i normal stuetemp, samt en dæsj rensemiddel for pot/vendere..

Ser ut til å gå meget bra med Setius`n, og denne var den jeg fryktet mest for da halsen kjentes fuktig i lang tid. Ingen tegn til vridninger eller andre styggdommer. Du har nok helt rett i at vann har trengt inn ved hull til stemmeskruer og så har ting gått galt. Gitarene var også utsatt for en tempsvinging

fra noen kuldegrader til plussgrader over kort tidsrom, etterfulgt av regn. Ikke helt grei behandling.. Om skadeomfanget stopper her, så tror jeg vi skal prise oss lykkelig. Hadde det ikke vært for en våken guttunge så kunne gitarene blitt liggende vinteren igjennom. De var utrolig godt gjemt, bare såvidt man kunne skifte en plastpose under all granabaren. Han skal på en helaften med tur i lekebutikk, Kino og Mac´ern sammen med resten av familien sin.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.