Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan redde SØKK VÅTE gitarer


Neros

Anbefalte innlegg

Howdy..

Våre gitarer er funnet, men har ligget ute i regnet og er søkk våt.. Trenger tips til å redde disse.

Bør strenger beholdes på, eller taes av..? Tørking av treverk, stuetempt, eller badrom med varmekabler.?

Kom med tips så fort som mulig..

Vi har til nå overflate tørket dem, og behold strengene på.... Samt åpnet alt av luker til elektronikk osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da satser vi på dette er riktig oppskrift. Pressluft blåse alle hulrom, eletrorens på switcher/pot, langtidstørk i normalt stuetemp/fuktighet. Slakke strenger...

Krysser fingrene... Mayo`er og Xiphos er kosmetisk strøkne.. Phuu....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kristoffer har noe i det han sier.tørk av så mye du kan nå men jeg tror jeg hadde tatt noen telefoner til noen byggere/Instrumentmakere på mandag å får å høre hva de har å si.

Kjekt at det ordnet seg for dere gutter,nå er det bare å få tak i idiotene som har gjort dette og strekke ørene deres 5-6 meter lang og banke fingrene flate.......Forbanna idioter :angry:

Godt nytt år alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel gitarene så godt beskyttet at treverket vil nok ikke svelle eller vri seg såfremt de ikke er laget av MDF, og det eneste virkelig utsatte området er vel gripebrettet. Jeg ville ikke vært redd for å varme opp gitarene(litt)for så å sette dem inn i et svalere og tørt rom noen minutter til "avkjøling".. effekten av dette er at vannet fordamper mye fortere, og treverket omtrent "frastøter"seg fukten.

Cluet er temp/fuktforskjell på gjenstand kontra atmosfære.(omvent virkemåte som duggen på et kaldt ølglass i sommervarmen.)

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel gitarene så godt beskyttet at treverket vil nok ikke svelle eller vri seg såfremt de ikke er laget av MDF, og det eneste virkelig utsatte området er vel gripebrettet. Jeg ville ikke vært redd for å varme opp gitarene(litt)for så å sette dem inn i et svalere og tørt rom noen minutter til "avkjøling".. effekten av dette er at vannet fordamper mye fortere, og treverket omtrent "frastøter"seg fukten.

Cluet er temp/fuktforskjell på gjenstand kontra atmosfære.(omvent virkemåte som duggen på et kaldt ølglass i sommervarmen.)

Men hvis man varmer opp vått tre, så varmer man både treceller og vann, og de mykere partiene i treverket mer enn de harde, og da oppstår fort strukturelle endringer. Det er jo bla. annet slik man former hud rundt spant når man bygger trebåter. Det der ville jeg ikke tukla med uten å få det foreskrevet av noen med kompetanse på området....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.