Web Analytics
Gå til innhold
philip lauritzen

hvilken av disse gitarene hadde du valgt?

Anbefalte innlegg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos meg er Yamaha sine akustiske definitivt favoritten. Latterlig mye akustisk gitar for pengene. (stål strenger altså)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

liker rett og slett ikke yamaha pga navnet, virker litt uorginalt å lage alt fra gitarer til motorsykler, jeg vil ha noe som er laget av folk som lager gitarer!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke prøvd alle, men http://www.gitarhuse...-original-cedar er hva jeg ville valgt.

Helt uavhengig av hvordan gitaren høres ut plugged ville jeg lett gått for en Seagull S6 jeg også. Dette er veldig mye gitar for pengene. Personlig syns jeg utseendet er litt kjedelig, men sånn er det ofte med gitarer som gir mye for pengene. Det er rett og slett lagt mer vekt på lyd fremfor utseende (dette er selvfølgelig ingen fasit).

Jeg har tidligere eid en S6 og var svært fornøyd. Den ble solgt utelukkende grunnet oppgradering til mer eksklusiv gitar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

liker rett og slett ikke yamaha pga navnet, virker litt uorginalt å lage alt fra gitarer til motorsykler, jeg vil ha noe som er laget av folk som lager gitarer!

??

Yamaha lager da mange veldig gode gitarer....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe vondt om Godin, og om det er det eneste du vil ha så må du for all del gå for det, men å avskrive Yamaha bare fordi de lager en del andre produkter enn gitarer er en ganske dårlig vurdering. Logoen til Yamaha er tross alt tre stemmegafler, så om man skal være skeptisk til noe derfra så bør det vel heller være motorsyklene ;)

Men ja. Godin har jeg hørt mye bra om, og det viktigste når man skal ha gitar er tross alt at man kjøper det man har lyst på. Har ikke prøvd Godin selv, så skal ikke anbefale noe, men ønsker deg lykke til med kjøpet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det meste fra Godin er nok bra. Jeg ville heller ikke ha avskrevet Yamaha så raskt. En av mine favorittartister når det gjelder akustisk musikk er Elliott Smith, og han spilte på en relativt billig Yamaha kassegitar laget i Japan. Husker ikke akkurat hva den heter i slengen, men det er lett å finne ut.

Og så vil jeg anbefale deg å kikke litt på bruktmarkedet. Jeg angrer litt på at jeg ikke gjorde det da jeg kjøpte ny gitar. (Jeg landa forresten på en Taylor GS Mini, som også er i prisklassen din). Hvis du kjøper brukt kan du få bedre gitarer til billigere pris + bedre lyd dersom gitaren er av solid tre. Jeg fikk nettopp en Ibanez fra 70-tallet av et søskenbarn som ikke hadde bruk for den lengre, og lyden er veldig god, bassy og varm.

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilbake til det Philip spør om: Alle disse er helt sikkert gode. Seagull er gjerne litt mer forseggjorte, bl.a. med ordentlig nedfelt rosett rundt lydhullet, mens A&L har plast-rosett som er limt på. Lyd- og spillemessig er det nok ikke så mye som skiller dem. S6 er vel bestselgeren til Seagull, og et sikkert kjøp. Standard på Seagull er litt breiere hals enn på mange andre ståltreng-gitarer (46 mm nut) mens Entourage- modellene har 44 mm. A&L har også 44 mm. Av de du har linket til virker Entourage-modellen å være et godt kjøp - etter det jeg har hørt skal Q1-preamp-systemet være ok (har ikke prøvd det selv).

En god grunn til å kjøpe et av merkene til Godin (Seagull, A&L, Simon & Patrick, Norman) er at alle gitarene er laget på Godins egne fabrikker i Canada. Mange av de andre merkene får lagd sine billigste gitarer av underleverandører i lavkostland.

Jeg ville også sjekket ut denne: http://www.myhrbraat...5th-anniversary

Jeg har en sånn selv og er kjempefornøyd. Dette er nok en overligger - Seagull hadde 25 års jubileum i 2007 og lagde da denne modellen i begrenset opplag. Her er det både heltre gran i lokket og heltre mahogny i resten av kassa. Veldig bra lyd og god å spille på. Med mindre det er noen feil på akkurat det eksemplaret som nå er til salgs er dette et kjempekjøp. Siden det er en overligger kan det kanskje være mulig å få prutet den enda litt lenger ned også?

Endret av Snibur

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yamaha ble dannet i 1887 som Piano og pumpeorgelprodusent. Motorprodukter kom myyyyyye senere :)

Jeg synes du i det minste bør prøve før du avfeier pga navnet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig utsagn med tanke på at yamaha er en av få fabrikanter som faktisk håndbygger sine mest påkostede modeller på "gamlemåten" i japan i sine egne lokaler. Det er ikke mange som kan skryte på seg en virkelig "custom shop" eller særlig håndbygde gitarer i 2012..

Misforstå meg riktig, jeg sier ikke at du skal handle yamaha, jeg sier bare at selve navnet/merket ikke er et godt argument for å IKKE handle yamaha.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der er rett og slett det dummeste argumentet jeg har lest i hele 2012...

Det blir som å ikke kjøpe Bosch stavmikser fordi de også lager driller..

At et navn lager flere type produkter, betyr ikke at det er de samme arbeiderne som bygger hele sortimentet dems.

Yamaha lager knallgode gitarer, og syklene deres er langt i fra drit.. Latterlig usaklig post...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bra det ikke er deg som skal kjøpe gitar da! alle må jo få lov til å ha en mening!, skal da ikke kalle deg en idiot hvis du er kristen f.eks. opp til enkeltpersonen! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gitar fabrikkene til yamaha er nå like gode som alle andre. er ikke di samme som lager syklene som lager gitarene selfølgelig så navnet skulle ikke ha noe å si

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.