Gå til innhold
Per

Vil lære meg teori skikkelig

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å lære meg Teori skikkelig, jeg kan litt her og der om ting og tang og nok til å vite det viktigste men... Jeg vil mestre teori! Da blir jeg mer komplett! Noen tips hva som er verdt å vite?

Hilsen Per 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips nr 1: ting tar tid. Det er ikke gjort i en håndvending å lære seg teori. Forvent å bruke en del timer på det, akkurat som en bruker tid på å lære seg teknikker.

nr 2: Teori er ikke en "hellig gral". Teori er _nesten_ verdiløs uten skikkelig gehørtrening. Det er mye viktigere enn hva mange kanskje tror.

nr 3: Begynn med de viktigste byggesteinene. Forstå fundamentet.

-Notene på gripebrettet (Er vel egentlig ikke til å komme utenom. en utrolig hjelp når en driver med teori, akkorder og skalaer.)

-Dur skalaen (intervallisk oppbygning, kunne notene til alle durene i hodet. Her er det snakk om pugging. Uten at det nødvendigvis er en kjedelig ting da.)

-Intervaller (kunne spille alle intervaller fra enhver tone på gitaren.)

-Akkorder (vite hvilke intervaller enhver akkord er bygd opp av. Her er det smart å drive å harmonisere skalaer ofte. Å harmonisere en skala er å bygge akkorder på hvert skalatrinn. Lære alle akkordtypene, og alle deres omvendinger med notenavn og hvordan de manifesterer seg på gitaren)

-Harmonisk analyse (kunne analysere akkord progresjoner. henger veldig sammen med durskalaen, og harmoniserte skalaer)

-Lær å lese noter på gitaren (dette er greit å gjøre litt av og til, men det kommer an på hva en vil. hvis en vil drive det langt (eller lengre) innenfor musikken er det en fordel og være en flink noteleser. Pluss at en kan kommunisere ideer lettere enn på tab.)

Hmm, har jeg glemt noe? :P

Er sikkert masse mer en kan gå løs på. men bør ha nok å henge fingrene i her :)

EDIT:

-apeggioer (også kalt brukne akkorder. lære seg og spille disse (ikke bare fra grunnposisjon, men ogsa fra omvendinger) over gripebrettet)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faktor: The Teori Boy :)

Ja, forventer å bruke masse tid på dette, har begynt å få for lite å spille på på gitaren, så jeg tenkte at jeg må begynne å lære teori skikkelig!

The road to be a smart musican, has startet...

8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe :) Er jo morro med teori - rettere sagt, hva man kan gjøre med kunnskapen man får fra det.

Er bare til å legge meg til på Msn hvis du (eller noen andre) har noen spørsmål. Det er jo velkjent at en lærer ting bedre hvis en forklarer det til andre. Såkalt win-win situasjon?

EDIT: la til "(eller noen andre)"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har deg allerede!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
-Lær å lese noter på gitaren (dette er greit å gjøre litt av og til, men det kommer an på hva en vil. hvis en vil drive det langt (eller lengre) innenfor musikken er det en fordel og være en flink noteleser. Pluss at en kan kommunisere ideer lettere enn på tab.)

sikkert greit med noter, men til de som ikke forstår bæret av noter, don't worry, paul mccarthney kan ikke noter... :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg har deg allerede!

hehe.. OK, et litt rart spørsmål men er det sånn at alle har alles MSN her inne?:P hehe.. bare lurer.. har ingen jeg.. men lurte på om jeg kunne legge til en bunch=P koseli med musikkfolk på lista..;)

Forresten så har jeg også funnet ut at Teori er en stoor fordel.. men hjelpe ikke uten gehør, som faktor sier..

det eneste jeg sliter med, er arpeggios.. vet ikke hvordan jeg skal ta de, men det står vel på nettet et sted..;) men studer teori, du=) det er veldig gøy egentlig=)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legg gjerne til meg! Men er ikke verdens smarteste musikk fyr men kan en god del! Og lærer hver dag 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe.. samme her..;)

kan en del musikkteori, men ikke allverdens.. Det er jo gøy å ha noe å lære også, da..;P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men takker for det..;) hehe.. bare visste lissom ikke om alle andre drev å hadde MSNen til folk lissom.. hehe.. alle unntatt meg :cry:

:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.