Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tele-prosjekt


Anbefalte innlegg

Fikk tak i en Squier Tele for en billig penge. Den ser mildt sagt ut som en dass! Men halsen er rett og fin, bånda er bra, og all elektronikk er der, bortsett fra neck-pickup. Mangler også plekterbrett.

Ser ut som at forrige eier prøvde seg på heavy relic, den har riper og små hull over alt, og pusset og skrablet på...

Men jeg gyver løs på den! Har demontert alt nå, og har pusset kropp og headstock såpass at jeg har grunnet den, og skal i neste omgang på med noe sprøytesparkel-lignende greier...

Noen bilder av vraket i 'Før'-tilstand:

post-3965-0-48756400-1325249408_thumb.jp

post-3965-0-46548200-1325249416_thumb.jp

post-3965-0-14043800-1325249426_thumb.jp

post-3965-0-27993700-1325249434_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette denne som lå ute til salgs på FB? Godt kjøp i tilfelle!

Hva er FB?

Kult utgangspunkt for en modding, dtte. Fet bridge-ruting også. Her kan man jo enkelt modde inn en bucker-bro om man vil.

Hva slags utstyr bruker du for sprøytesparklingen?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har null utstyr!! Kun en plansliper av tekniske hjelpemidler...

Har en boks sprøytesparkel fra Biltema, har aldri prøvd dette før...

Broen som var på er med single-coil, så jeg tror jeg går for å bruke den.

Må i tenkeboksen for å bestemme meg for neck-pickup, og plekterbrett.

Og FB er nok FaceBook.... Er en Kjøp&Salg av musikkutstyr-gruppe der.

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort ren halsen, tatt av nuten og gjort den ren, og satt den på igjen. Festet den med en dråpe superlim.

Pusset og grunnet headstocken, og den er nå lakkert hvit..

Kroppen er pusset, og grunnet. Hullene som skal være der har jeg plugget med fyrstikker og grillspyd-pinner..

Skal prøve å få et par lag med sprøytesparkel på den i løpet av helga..

post-3965-0-34939600-1325285030_thumb.jp

post-3965-0-78341900-1325285082_thumb.jp

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sprøytespakkel på boks, eller primer som jeg ville kalt det, har først og fremst den funksjonen at den viser deg hvor grunnarbeidet ditt ikke er godt nok. Den kan i veldig liten grad fylle igjen riper og sår. Det er derfor ikke så mye vits i å legge på masse av denne primeren. Bruk heller tiden på å få en helt slett overflate og bruk primeren til å kontrollere overflaten (alt du ser av ujevnheter etter påføring av primer vil fortsatt være et problem når du påfører lakk)

Når du er fornøyd med overflaten og har dekket den med primer kan du lakkere. Hvis du ikke skal benytte biltema produkter videre, bør du la primeren tørke leeenge for å være sikker på å unngå problemer. de fleste lakkene fra f.eks duplicolor reagerer/koker med de fleste biltema produkter. Biltema-lakken må forøvrig herde utradisjonelt lenge før den blir hard nok til å kunne våtslipes og poleres. Jeg tror det tok nesten 6 måneder med inneklima før lakken ble tilstrekkelig hard for "daglig bruk" og omtrent et år før lakken oppnådde full soliditet, sist gang jeg benyttet biltema produkter. Sånn ellers er lakken fraq biltema helt ok, men du sparer ikke noe nevneverdig på slike rimelige produkter fremfor å benytte "dyrere" (men ofte bedre) produkter.

Jeg anbefaler forøvrig dupli-color platinum serie, som de selger hos f.eks Torshov. Dekker bedre, herder langt fortere og gir deg få problemer underveis hvis du har litt rutine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - et godt sparkel, godt pussepapir, samt en hel del manuelt arbeide og masse tålmodighet er tingen :)

(nå vet ikke jeg noe om hvor langt du har kommet angående prep-arbeide selvsagt, og heller ikke hvor mye erfaring du har med lakkering osv - ser mitt forrige innlegg var litt 'uoppfordret instruktivt' - fort gjort..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode råd som jeg leste for seint....

Må si jeg er skeptisk til sprøytesparkel, men nå har jeg hatt på et godt lag på den ene siden av kroppen. Så langt ser det ut som om den faktisk fyller opp hullene! I følge boksen må jeg ha på et par gode strøk, så må det tørke i 24 timer, så slipes. Tror jeg kjører på videre!

Ellers bruker jeg ikke den vanlige Biltema billakken, men Biltema Hobbylakk, aldri prøvd den før, men synes det ble bra på headstocken. Legger seg jevnt og fint, og ble helt glatt, trenger verken pussing eller polering... Måtte pusse litt på kantene, og det gikk helt fint.

Regner jo ikke med at dette skal bli like bra som en profesjonell lakkerer kunne gjort det, men synes det ser bra ut så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, da er det bare å skaffe seg noe skikkelig to-komponent sparkel... Ble ikke bra med Biltema sprøytesparkel...

Ser ut som det bare er å få slipt vekk svineriet og sparkle ordentlig...

Dette fortjener ikke bilder engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, et slik produkt har minimalt med utfyllende effekt hva angår ujevnheter i underlaget. Problemet er ganske enkelt at man ikke kan lage en god slipegrunning på normal sprayboks.

Biltemas hobbylakk er sikkert ok den, og gir den deg et resultat du er fornøyd med uten videre bearbeiding er jo saken grei, men store flater blir fort noe mer problematiske.. og jeg tipper den lakken fortsatt må herde en måned eller to før den blir noenlunde hard og dermed tåler noe særlig bruk og 'håndtering', da det fortsatt er en akryl-lakk vi snakker om.

Men dette finner du jo ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, da er det bare å skaffe seg noe skikkelig to-komponent sparkel... Ble ikke bra med Biltema sprøytesparkel...

Ser ut som det bare er å få slipt vekk svineriet og sparkle ordentlig...

Dette fortjener ikke bilder engang!

Det beste med å gå på trynet er at man faller mykere neste gang..., eller noe slikt noe?!?

Den tabben du nå gjorde, gjorde jeg selv med ROSA-prosjektet. Tenkte at primeren ville dekke over de fleste skrammene, noe den selvfølgelig ikke gjorde. Så bra ut i starten, men ganske så ille straks primeren får tørket skikkelig. Nei, skaff deg skikkelig sparkel og gjør det ordentlig. Du har jo et godt utgangspunkt etter som du ikke har pusset bort all originallakken, men heller bruker denne som underlag (om jeg ikke tar helt feil).

Jeg sliter fortsatt med 'dings' på Ibanezen som kommer til å rekke tunge til meg i all evighet. Like greit at jeg har bestemt meg for å gjøre hele jobben om igjen til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.