Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke akkorder i sangen?


Telemann

Anbefalte innlegg

her kommer leksa:

C tonika

D subdominantens submediant

E tonikamediant/dominantens submediant

F subdominant

G dominant

A tonikas submediant/subdominantens mediant

H dominantens mediant

C tonika

til dei som ikkje skjønna en drit av det her: eg skjønna berre litt, men sitte og lese gjennom notata mine fra timen. skal prøve å forklare nogenlunde...

det her vil bli det samme i alle skalaa, (en skala, to skalaa;)) så det e veldig greit å kunne.. folka på beat for beat foreksempel, bruke det her, for å kunne alle sanga, læreren vår e dreven på det, og d e berre fordela med det...

hvis du vil spille gitar, så trenge du strengt tatt berre tre akkorda til en sang... (vise) hvis vi tar utgangspunkt i at sangen begynner på c, og slutter på c, kommer f og g til å komme i sangen... g er dominant, dvs. den lengter til c, som er tonika. sub betyr, som vi bør vite, under, og dermed veit vi at subdominanten ligge under dominanten, på f. då g lengta mest til c, vil g komme før c, og f somregel før g... sleng gjerne på en septim på g'en, og gjer den med det meir lengtande. då har eg klart å forklare det grunnleggande... spill creedence, og vær gla...:P

eg har forklart tre av akkordane, 5 igjen..

mediant = parallell, kan byttes med.

noken folk kalla e og a for tonikaparallella, eg kalla dei medianta. så hvis melodien (som e med på å bestemme akkorden) holde seg lenge innafor en akkord, kan du bytte til en mediant. tenk ådusommetter i 2/4 (regner med at folk kan den litt): du kan holde c i fire takte, men det blir litt kjedelig... ettersom melodien går nedover, tenke du submediant (eg gjer det), altså a(m). deretter prøvde eg meg med (som forsøkt forklart over) f, g og c, og vips, syng for maten med glede:P det e forsåvidt så langt som eg har komt, har i lekse å plukke en melodi ned på noteark, og sette på særnavn på akkordene(feks C), og slektsforhold(feks tonika). eg kan skrive meir etterkvart som eg lære meir..

melhus ut :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra!

Å sette (noenlunde) norske navn på akkordene er smart. Navn kan itillegg til å være en identifikator, også gi en indikasjon på hvilken funksjon hver enkelt akkord har.

Ellers så er det også vanlig med romertallsanalyse:

C = I på romertall

D = ii

E = iii

F = IV

G = V

A = vi

H = vii

Er smart å kunne begge deler, jeg tenker nok mest på romertall når jeg driver analyse og transponering, men det er kanskje og en liten smak sak? Føler at det er lettere å gjøre små kromatiske alterasjoner med romertallene enn hva det er med de norske ordene.

Er en ganske vanlig ting innenfor jazz Db7 -> Cmaj7. Med romertall er dette enkelt å uttrykke: bII7 -> I

Hvordan vil man uttryke slike ting med ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint.

Er vel funksjonsanalyse med Tonica o.s.v som gjelder nå for tiden, tror jeg! Er jo det man bruker når man snakker om det i dagligtalen.....Mye enklere å si "så går vi til subdominanten", synes i alle fall jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint.

Er vel funksjonsanalyse med Tonica o.s.v som gjelder nå for tiden, tror jeg! Er jo det man bruker når man snakker om det i dagligtalen.....Mye enklere å si "så går vi til subdominanten", synes i alle fall jeg...

Å si "her er det en en-fire-to-fem-en i Cmoll så er det en to-fem-en i Essdur" syns jeg blir lettere enn å bruke de andre ordene. Men det er helt klart at de tallene står for de ordene. Blir en slags forkortelse. Forkortelsen for tonika = I, subdominantens mediant = II, osv.

Syns fortsatt det kan bli kronglete med ord hvis man har mye kromatikk og substutisjonsakkorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit ikkje om eg har vært her lenge nok til å skjønne ka du snakka om.. men hvis d e snakk om godpizza reise eg til egon på tillern.. et så masse du vil for 94 :wink:

Stasjon er den pizzasjappa på høyre side rett etter siste svingen inn mot senteret på Melhus. Kunne kalt det for sentrum, men mange vil si at det neppe kan stemme.

Og litt on topic.

Ja, jeg er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.