Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

På utkikk etter den beste luthieren...


Frode Hansen

Anbefalte innlegg

Jeg har en Guild F65-CE som dessverre har bukket under for klimaet her nord.

Det begynte en gang det var 39 minus (!) et sted jeg skulle spille. Jeg lot bilen stå litt før jeg fikk bært inn utstyret, og gitaren tålte selvfølgelig ikke 50 graders temperaturforskjell. Jeg tenkte meg overhodet ikke om.

Lakken ble krakkelert over hele gitaren, men det verste var at brua begynte å slippe taket i lokket (i bakkant). I tillegg har lokket fått en liten kul, slik at det ikke er helt jevnt der brua skal ligge.

Dette er en god del år siden, og nå tenkte jeg at det var på tide å få fikset dette - om det lar seg gjøre. Det var/er jo en fantastisk gitar.

Men jeg er naturligvis nøye på at jobben må være gjort så bra som mulig. Ser ingen annen utvei enn at brua må av og på igjen. Men da på riktig plass. En av styrkene til gitaren har alltid vært en nærmest perfekt intonasjon. Vil gjerne beholde det.

Hvem kan gjøre dette best her i Norge - og hva bruker sånt å koste i arbeid?

Takker. :)

post-10282-0-42468700-1325039686_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor holder du til? Det er jo litt viktig å vite :-)

Hvis du bor i nærheten av Oslo, tror jeg Allen Hunter har peiling på akk.gitarer. Vet han jobber en del med treinstrumenter på bassanova (for eksempel kontrabasser), og han sjekka en Taylor-gitar for meg tidligere i år. Han er en seriøs fyr med gode priser. http://www.avhguitarrepair.com

Har også hørt fine ting om Espen Østgård på Østgård gitarmakeri. http://www.gitarmaker.no/

Endret av franktore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med han holder til nordpå siden han skriver at den har bukket under for klimaet "her i nord" :)

Klart, sender man bilder og slikt til f.eks Allen Hunter kan han sikkert gi et prisoverslag pr. mail, også kan man sende gitaren ned for reparasjon, dog kanskje vente til klimaet er litt jevnere over landet.

Krakkelert lakk er i mine øyne bare kult, men ser jo at løs bru og deformert treverk er et problem. Håper du får fikset gitaren! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det, karer.

Jeg skrev ikke hvor jeg bor ettersom at det ikke er nøye i forhold til gitaren - den sender jeg hvor som helst i Norge for å få fikset.

Bor forresten i Mo i Rana.

Ja, takk for det, Duckling - jeg håper virkelig at den lar seg fikse. Den er utrolig god. Topp spillbarhet, fin og stor akustisk lyd til tross for veldig tynn kropp, og en topp preamp. Hele gitaren oser av kvalitet.

Jeg var en total idiot som ikke tenkte meg om den gangen. Visst kan det være tøft med krakkelert lakk, men det skjærer i sjela når en strøken gitar "knuses" foran øya. Nå er det snart ti år siden det skjedde - og gitaren har stort sett levd bortstua i kassen sin. Har ikke turt å bruke den pga brua (som er verre nå enn på det bildet jeg la ved).

Mange fine forslag - takker igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.