Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar tuner.


Westye

Anbefalte innlegg

Heysann.

Ikke helt sikker på om dette blir riktig forum men jeg prøver. Jeg fikk min første gitar i jula og må stemme den. Jeg skal på noen nybegynner timer ut i januar men før den tid vil jeg lære litt selv. Jeg fikk en tuner ved navn "ct50 pro". Men er veldig usikker på hvordan jeg skal bruke den. Noen som kan hjelpe? det stod ingen informasjon på bruksanvisningen som var av nytte, det er derfor jeg spør her. Det jeg tror jeg skjønner er derimot at jeg må manuelt velge hvilken "chord" jeg skal stemme. Altså om jeg skal stemme "E" må jeg trykke meg frem til den "keyen" å så stemme til det blir grønt på "E". Jeg har gjort det og det høres veldig rart ut. Er det evt mulig at dette er en billig tuner som ikke skiller mellom oktaver? Håper noen kan hjelpe, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kjente meg helt igjen i forklaringen, eller at jeg kjenner tuneren, så er det mest vanlig at stemmemaskiner stemmer en og en streng av gangen, altså ikke hele akkorder eller "chords". Det mest vanlige er å stemme gitaren fra den dypeste strengen og til den tynneste, eller fra 6. til 1. streng, sagt på en annen måte.

Den tykkeste strengen er da til vanlig en E, etterfulgt av en A,D, G, H og så en E til slutt, oktaven over.

Uten at jeg kan love det, kan vel gitartunere skille mellom oktaver.

Fant tuneren din på nettet, og den kan stilles inn til å stemme forskjellige instrumenter. Sett den på gitar, jeg tviler veldig på at du må velge hvilken tone den skal "oppfatte". Det er en kromatisk tuner, så den finner tonene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så raske svar! men til skraphandler: Du kan ikke velge å sette tunern på noen som helst instrument. Det er værtfall ikke noe på tunern som indikerer at du kan det, selv om det sikkert kan brukes til andre instrument enn gitar. Å for å forklare meg bedre. Jeg stemmer som du sa bare 1 og 1 streng om gangen. hvor jeg starter med E fra toppen hvor ADGH(B)E kommer etter. Jeg bruker 440 HZ ettersom dette er det jeg har oppfattet er normal frekvens for instrumenter. Jeg har en Key knapp som får meg til å velge keys altså E/F/F#/G/G#/A/A#/B/C/C#/D/D# Jeg lurer på hvilken av de jeg skal bruke når jeg tuner gitaren? Skal jeg sette key på den strengen jeg skal tune? altså når jeg vil stemme E strengen skal jeg da ha key på E osv? noen som kan komme med noe lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, alt jeg vet om tuneren fant jeg her: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=687156&artno=271708

Det framgår jo ikke der hva key- knappen bruker til, men det står at det er forskjellige innstillinger for å stemme ulike instrumenter. "Key" på engelsk betyr toneart, men siden det er en kromatisk tuner, kan jeg ikke skjønne at det er behov for å stille noe på den, men som sagt, man blir gjerne mer opplyst hvis man har tilgang til bruksanvisningen.

440 Hz er en vanlig kammertone, det er greit å la tuneren stå på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.