Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY Les Paul prosjekt - Ny finish på gang


Anbefalte innlegg

Har fått gjort litt på gitaren i helgen. Fikk tilpasset halsen litt bedre. Fant ut av at den var litt for langt ute slik at ikke gripebrettet kom langt nok inn på gitaren iforhold til inntonering. Har ofså fått kappet ut gripebrettet i bredde og lengde, samt begynt med fretting.

Det gripebrettet jeg fikk denne gangen så også bedre ut både i figurering og farge. Var ikke så rødt som det andre, noe som jeg synes passer mye bedre.

En annen ting jeg går rundt å tenker litt på om dagen er navn og design på logo/navn.

I utgangspuktet hadde jeg tenkt å gi den navnet Gilisun, men etterhvert har jeg fått lyst til å gi den et helt eget navn.

Navnet mitt er jo Lars Nicolay Løvdal. Så da tenkte jeg først på "LNL". Men så er jeg jo halvt svensk, så lurte litt på "Löfgreen". Liker klangen på navnet :P Litt sånn "Hagström", "Lundhags", "Haglöfs". Så må man jo finne en font man synes passer. Plukket ut de jeg likte best av de fontene jeg har(MANGE), og lagde et lite bilde ut av det som jeg tenkte jeg kunne dele med dere. Ser også kanskje for meg at det står "Signature" der det ellers ville stått "Les Paul".

Hva tror dere om dette?

Legger også ut et bilde jeg har stært fra mylespaul forumet. Ser kanksje for meg noe lignende mellom stemmeskruene, bare med "Signature".

post-10124-0-25455900-1329669499_thumb.j

post-10124-0-68998700-1329669593_thumb.j

Endret av Mills Kaviar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden gitaren er laget av kirsebær tenkte jeg at jeg kunne ta litt inspirasjon fra det :)

Og med den fonten øverst til venstre blir det slik:

Dette er jo bare en kjapp skisse, så vil jo ikke bli helt sånn. Litt mye slurv på denne.

post-10124-0-84528100-1329689952_thumb.j

Endret av Mills Kaviar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da fått gjort en del idag synes jeg. Fikk frettet ferdig fretboardet, samt frest spor til truss rod. Denne gangen ble gripebrettet slik jeg ville ha det. Manger bare den siste finpussen, så er det helt ferdig. Tenker jeg kan få limt på gripebrettet på halsen imorra, så lime på halsen på søndag. Kanskje prøvespilling på mandag!!

_MG_1668.jpg

_MG_1666.jpg

_MG_1669.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeje, fikk limt på fretboardet, og begynt på bindingen i helga.

Tror muligens jeg har et problem med fretboardet. Når jeg legger et rettholt over på langs, så er det en dipp på ca 1mm på midten av fretboardet. altså en tilnærmet gjevn bue ned mot midten. Vil jeg kunne fikse dette med sliping av båndene, eller bør jeg ta av igjen fretboardet, og så slipe på halsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det skjedd ting her i helgen. Startet på fredag med å lime halsen til kroppen. Lørdag satte jeg igang med å finne posisjonen til broa. Satte på E-strengene med broa som stod oppå en liten trebit, slik at jeg kunne justere den frem og tilbake for å finne ca inntonering. Så markerte jeg gjennom hullene til broen, og borret i vei.

Etter det klarte jeg ikke vente lenger, så da var det på med stemmeskruer og nøtta, på med strenger og håpe på det beste.

Ble veldig overasket over hvor lite død lyden var. veldig god klang og fin sustain(!) Positivt overrasket over lyden så langt.

Tok av igjen strengene. inn med pickups, for så og veldig midlertidig koble den til jackinngangen. Fant frem den gamle 15W marshallforsterkeren (transistor møkkaforsterker). Testet altså uten potter, kun rett i jacken.

Hvis jeg ikke skal ta for hardt i her, så kan jeg vel si at jeg er veldig fornøyd med lyden elektrisk også. Masse karakter. Lyden minner om en blanding av les paul og es 335 :)

Det gjenstår selvsagt masse småjustering før jeg kan si at den er god å spille på, samt polering av bånda. Men så langt kunne jeg ikke vært mer fornøyd :)

Fant også ut at jeg ikke har sjans til å bøye trebindingen rundt hornet, så kommer til å bestille cream binding fra stewmac...

Legger ved et bilde av sånn den står nå. (Beklager alt rotet i bakgrunnen)

Fortsettelse følger neste uke.... :P

421671_10151376510660473_615855472_23229298_490554815_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.