Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY Les Paul prosjekt - Ny finish på gang


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

Da er jeg godt igang med planlegging av mitt gitarprosjekt. Planen er vel egentlig å lage den nogenlunde lik i 58 Gibson Les Paul, med egne modifikasjoner.

Jobber foreløpig med tegninger og mål. Vil ikke gjøre noe jeg kommer til å angre på her, så tar meg god tid til dette.

Utgangspunktet er å bruke et gammelt plommetre til bakstykke og hals som jeg har liggende. Rippet det forrige uke til 5x20cm plank.

Det er vel nå 3 år siden treet ble hugd, men det har ligget ute, så håper ikke det har tatt skade av det:s Noe som kan tyde på at det har tatt skade er at det allerede (etter 1uke) har begynt å sprekke så smått. Emnene ligger nå i garasje (sånn garasje som er "inni" huset"), der det skal være ganske gjevnt klima. Var ute idag og smurte trelim på endene, så får håpe det forhindrer videre sprekkdannelser.

Ellers så har jeg en nødplan. Sjekket pris på mahogny hos Oslo finérfabrikk, og prisen er overkommelig.

Toppen blir som tradisjonell arched Les Paul, altså i lønn.

Pickups har jeg ikke bestemt meg for enda (spiller blues og rock).

Bridge blir tune-o-matic

Bone nut

Tradisjonelle Gibson stemmeskruer (husker ikke navnet).

Kremfarget binding på kropp og hals.

Sikkert noe jeg har glemt her, men kommer nok på det underveis:)

Lager denne tråden først og fremst fordi jeg regner med det er en del ting jeg lurer på etterhvert. Og siden det er så mange guruer her inne, så tenkte jeg det var lurt. Og litt for min egen del, at jeg kan se tilbake når gitaren er ferdig:)

Dette er mitt første gitarprosjekt, men har jobbet mye med tre før, særlig trebåter og innredning til disse. Så vil si jeg har det grunnleggende inne.

Mitt første spm. er hvor magne prosent bør plomma ha før jeg begynner å jobbe med det, og når kan jeg ta det innomhus?

Den har en fuktighet på ca 25% nå(har sunket nesten 5% på en uke). Lønna har 12%, så den anser jeg som klar til bruk.

BTW, dette er inspirasjonstråden;) http://www.mylespaul...tml#post2678347

mvh

Lars

Endret av Mills Kaviar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått tegnet opp en skisse av profilen til gitaren. Fant ut av at jeg skal ha 15,8mm på det tykkeste på lønnetoppen, og 4,2˚ helling på halsen. På tegningen er det 17˚ helling på hodet. Tegningen er i full skala.

post-10124-0-20440600-1324851136_thumb.j

Endret av Mills Kaviar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver vi på dette viset:) Har alltid vært fasinert av The Les Paul fra 70-tallet med woodbinding, og satser detfor på dette både på hals og kropp. Tror det kan bli dødslekkert:) Stewmac har overkommelige priser på dette 17,-for 80cm.

Angående plommetopp, så vet jeg ikke om jeg har nok plomme, men hadde jo vært litt tøft hvis det gir brukbar lyd. Er i kontakt med Husemoen på Lillehammer. Han skulle sjekke litt egenskaper til plomme, om det lot seg gjøre å lage en hals i det osv.

post-10124-0-92210800-1325018133_thumb.p

post-10124-0-93824000-1325018093_thumb.p

post-10124-0-71417500-1325018075_thumb.p

EDIT: Haha, se der kom fanene med på bilene også ja :P World´s biggest book :D

Endret av Mills Kaviar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger den ut her jeg, i tilfelle fler vil ha nytte av den.

Hmm, ser at det er 1959-modell. Noen som vet om det er noen signifikante forskjeller på en 58 og en 59?

Hvis vi skal ta utgangspunkt i Les Paul Historics som skal være noenlunde historisk korrekte, er det ingen forskjeller i dimensjoner og fysiske mål på en '58 og '59. Bortsett fra at halsen vel har en litt slankere profil på '59'ere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal ta utgangspunkt i Les Paul Historics som skal være noenlunde historisk korrekte, er det ingen forskjeller i dimensjoner og fysiske mål på en '58 og '59. Bortsett fra at halsen vel har en litt slankere profil på '59'ere.

Tusen hjertelig:) Gjør alt lettere med eksakte mål.

Jeg legger den ut her jeg, i tilfelle fler vil ha nytte av den.

Hmm, ser at det er 1959-modell. Noen som vet om det er noen signifikante forskjeller på en 58 og en 59?

Er muig det er liltt forskjell på halsprofilen ja. Forskjell på headstocken og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.