Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om å bli sett og hørt i en gitarbutikk: Fem stjerner til Backstage Sandvika


Christobel

Anbefalte innlegg

Jeg må få føye til Godlyd som er en av få butikker jeg har blitt overrasket over. Det var 2 ansatte i butikken når jeg kom inn. En dame bak kassen som snakket gebrokkent norsk, med en amerikansk aksent, og en ung herremann. Først virket han litt ukomfortabel med spørsmålene mine rundt pedaler og fotbrytere. Dama derimot hadde stålkontroll, og kunne besvare alle spørsmål ned til minste detalj. Etterhvert skjønte jeg at mannen rett og slett ikke skjønte hva jeg spurte om... Terminologi-forskjeller :D Det kom seg raskt etter dette.

Kompetansen er svært høy, og produktene er jo spesielt slevj-fremkallende. MEN, det er begrenset med prøvemuligheter i butikken. Eneste oppriggete amp var en TT på et 112kab. Jeg fatter ikke at en butikk som selger amper ikke har alle klar for test, uten å måtte "gå på bakrommet" å lete etter strømkabel, gitarkabel, høyttalerkabel etc. Og dette er en gjenganger i alle butikkene jeg har vært i, uten unntak.

En ting til (dette er ikke et minus på butikken, men et minus til meg som kjøper) er at når jeg vet hva jeg ser etter, vil jeg gjerne browse i fred. Jeg skjønner jo svært godt at de ikke vil ha på seg dårlig kundeservice, og at de ikke vet at jeg har ganske god peiling på så og si alt de har inne i butikken, men når jeg sier "jeg skal bare titte litt jeg" så må det være lov. Etterhvert forstod karen i butikken at jeg var en kar som visste hva jeg var ute etter, og lot meg sikle i fred på den enorme pedalveggen :D Endte opp med å kjøpe en BadCat attenuator og noe smånips...

Alt i alt en god opplevelse :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har nå vært innom GodLyd, og når det gjelder gitarer, strenger etc så har de jo et særdeles dårlig utvalg. Kompetanse var på linje med vareutvalget. Såg kun to akustiske gitarer (Morgan) og noen elgitarer jeg aldri har hørt om før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

så, backstage musikk er altså seriøse? har hørt om de før, men alltid hatt inntrykk (hrm, fordommer, vet det) av at de ikke hadde samme standard på service som hagstrøm i bergen og tre45 i trondheim.

skal jammen teste de ut en gang jeg også.

riff er ikke aktuelt å bruke igjen. dårlig service, og de jeg har møtt av deres selgere, har vært sleske og generelt røtne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backstage sandvika har hvertfall ekstremt god service, har handlet gitar der.

Ser et par som har dårlig erfaring med riff. Jeg har det helt motsatte inntrykket. Har flere ganer vært innom riff i oslo og blir ofte ekspedert av en hyggelig svenske, som viker å være sjefen der(?) Han har masse kunnskap om gitarer og forsterkere som han gladlig deler. Han drar også inns egne erfaringer, som gjør det mer trovedig. Og ikke minst, så virker det ikke som et ork hver gang man spør om man kan prøve en gitar eller forsterker, da virker det bare som han bli glad, og begynner å snakke masse om produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg er også en av de som har hatt et godt inntrykk av Riff. Jeg er en av de som liker å være i fred når jeg browser (etter ekspeditøren har spurt om jeg trenger hjelp og jeg har takket nei), og vil har hjelp kun når jeg spør om det. Slik var det på Riff for meg. Da jeg kom inn i butikken var det to ansatte der, en ung studentliknende fyr og en voksen herre. De tilbydde seg å hjelpe nesten med en gang. Jeg prøvde en del gitarer og spurte de litt om noen av dem, og dette var ikke noe problem. Etter et par timer så begynte jeg å tenke på hjemveien. Jeg takket for servicen noe som ble møtt med et smil, og da jeg spurte om jeg kunne naske med meg en katalog så hentet fyren bak disken fram den nyeste EM-katalogen(hadde ikke fått satt den ut ennå) og ga meg en pose med den. En generelt hyggelig opplevelse. PS. Liker utvalget da jeg er fan av PRS, Hagstrøm etc.

På 4sound Kongensgate derimot har jeg stort sett dårlig erfaringer. Noe som har skjedd meg flere ganger er at jeg har spurt om jeg har kunnet prøve litt forskjellige gitarer. Jeg har da fått lov. Men ubehagelighetene har skjedd da jeg har plukket ned en visstnok for dyr gitar for da kommer gamlefar(en annen ekspeditør) for å kjefte. Første gang det skjedde så plukket jeg ned en gibson ES Chuck Berry etellerannet. Idet jeg tok ned gitaren fikk jeg spørsmål om hva jeg holdt på med. Jeg forklarte at jeg ville prøve den og at jeg hadde spurt (burde nevnes at jeg bare prøvde gitarene akustisk oppe i butikken). Da fikk jeg streng beskjed om at på så dyre gitarer så spør man igjen. Jeg fikk spille mot trusselen at hvis jeg spilte noe Metallica på den så skulle han klippe av meg fingrene (hadde spilt Enter Sandman i tre sekunder på en akustisk tidligere, noe som var ment som en spøk da jeg var med en kompis). Liknende hendelser har skjedd i senere tid, men nå har jeg blitt litt mer hardbarka i gamet så jeg finner meg ikke i slikt lenger.

På 4sound moss(Stordahl musikk) har de vært generelt hyggelige mot meg. Skal sies at jeg har handlet der noen ganger og fikset småting på gitarer. Litt dårlig utvalg, men dette skal jeg kunne leve med. Da jeg har spurt om ting jeg har skullet kjøpe så har jeg fått hjelp. De er litt trege til å tilby hjelp til tider, men alle butikker har gode og dårlige dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ubehagelighetene har skjedd da jeg har plukket ned en visstnok for dyr gitar for da kommer gamlefar(en annen ekspeditør) for å kjefte. Første gang det skjedde så plukket jeg ned en gibson ES Chuck Berry etellerannet. Idet jeg tok ned gitaren fikk jeg spørsmål om hva jeg holdt på med.

Hvis det der hadde skjedd meg, hadde jeg aldri kommet tilbake... Om jeg prøver noe er det gjerne fordi jeg vurderer å kjøpe det, noe den slags oppførsel setter en solid stopper for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det der hadde skjedd meg, hadde jeg aldri kommet tilbake... Om jeg prøver noe er det gjerne fordi jeg vurderer å kjøpe det, noe den slags oppførsel setter en solid stopper for.

Det hender nok minst like ofte at 14-åringer som enda ikke har lært seg Enter Sandman skikkelig, plukker ned gitarer til 30-40 lapper, og det er vel vanligvis liten sjans for at de kommer til å kjøpe. Sånt noe gir fort slitasje på gitarene, og dermed taper butikken penger. Det skjønner man jo at de ikke vil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender nok minst like ofte at 14-åringer som enda ikke har lært seg Enter Sandman skikkelig, plukker ned gitarer til 30-40 lapper, og det er vel vanligvis liten sjans for at de kommer til å kjøpe. Sånt noe gir fort slitasje på gitarene, og dermed taper butikken penger. Det skjønner man jo at de ikke vil....

Ja, nå tenkte jeg jo ikke på det sånn i farten, men det har du selvsagt rett i. Og det forklarer kanskje også hvorfor dette ikke skjer med meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en positiv opplevelse forrige uke, sånn apropos gitarsjapper og service. Jeg trengte fjærer til intoneringsskruer på Strat-bridge. Utrolig kjipt å måtte bestille noe så lite kostbart på nettet sånn fraktmessig, så suste innom gitarbutikker i Oslo siden jeg nå engang var i sentrum. Etter bomturer hos noen av de store dro jeg innom Myhrbraaten og ble med en hyggelig kar ned i kjelleren (naiv som jeg er hehe). Et par minutter senere ruslet jeg ut på gata med en håndfull fjærer og like mange mynter i portmonéen som da jeg kom. Betaling ville han ikke ha.

Nå koster ikke noen små fjærer så veldig mye, men det er likevel noe så bra med innstillingen man fortsatt har i de litt mer tradisjonelle musikkbutikkene. Det er ikke så mange igjen, men heldigvis noen. Jeg kjøpte min aller første gitar hos Myhrbraaten for ca. 25 år siden, og fortsetter å bruke dem så lenge jeg kan.

Endret av 747
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en positiv opplevelse forrige uke, sånn apropos gitarsjapper og service. Jeg trengte fjærer til intoneringsskruer på Strat-bridge. Utrolig kjipt å måtte bestille noe så lite kostbart på nettet sånn fraktmessig, så suste innom gitarbutikker i Oslo siden jeg nå engang var i sentrum. Etter bomturer hos noen av de store dro jeg innom Myhrbraaten og ble med en hyggelig kar ned i kjelleren (naiv som jeg er hehe). Et par minutter senere ruslet jeg ut på gata med en håndfull fjærer og like mange mynter i portmonéen som da jeg kom. Betaling ville han ikke ha.

Nå koster ikke noen små fjærer så veldig mye, men det er likevel noe så bra med innstillingen man fortsatt har i de litt mer tradisjonelle musikkbutikkene. Det er ikke så mange igjen, men heldigvis noen. Jeg kjøpte min aller første gitar hos Myhrbraaten for ca. 25 år siden, og fortsetter å bruke dem så lenge jeg kan.

Jeg kan også melde om meget bra service hos myhrbraaten. Var en stund jeg hadde GAS på Gibson R8. Men kviet meg litt for å dra i butikker å prøve den, da jeg av og til har følelsen av at i noen butikker, vil de helst ikke at folk prøver gitarene. Man føler seg litt i "veien" når man spør om å prøve noe. Myhrbraaten derimot. Hadde omtrent manna meg opp før jeg gikk ned dit, og ventet på at jeg måtte forklare hvorfor jeg ville prøve den. Men var ikke noe spørsmål engang. Spurte om jeg kunne prøve <<Den R8'en der borte>>. Omtrent før jeg hadde sagt hvilken jeg ville prøve, så sa han bare <<Jaja, bare å plukke ned det du vil og prøve inne i forsterkerrommet>>. Har ikke handlet så mye der, men føler jeg snart må kjøpe noe der, eller all servicen de har gitt meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vel, jeg sier ikke at jeg ikke kan forstå at man ikke vil tape penger ved å få gitaren "dinget" av en liten jypling. Vel, den vennen jeg var med var over 40 og enter sandman-delen var faktisk en spøk (jeg spilte den overtydelig feil på en billig nylonstrengssak, og fortsatte etter dette å plimpre som vanlig). Jeg hørte senere om en trommelærer på videregående som nærmest har blitt sett ned på (ble snakka til som en liten guttunge)(annen butikk, men samme prinsipp) da han skulle bytte noe for linja som gikk på reklamasjon. Dette skjedde kun fordi han ser relativt ung ut. Det endte med at en fagleder ringte bort og ga en skikkelig reprimande.

Poenget er at jeg personlig forventer at selgere skal være imøtekommende og hyggelig uansett, ikke ter seg som noe som minner mer om en grinete Clint Eastwood med ladd hagle i gran torino med replikken: "Get off my lawn!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.