Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om å bli sett og hørt i en gitarbutikk: Fem stjerner til Backstage Sandvika


Christobel

Anbefalte innlegg

Hei. Ser du etter gitar?

Hadde lyst til å skrive en anmeldelse - ikke om en gitar, skjønt jeg HAR jo kjøpt en fantastisk, fantastisk fingerspillsgitar fra Taylor nå.... Cutaway, salvaged redwood topp, Indian Rosewood back and sides, - mmmm. Nydelig lyd fra bass til diskant, smør å spille på. Kunne snakke i lyriske vendinger i lange tider - men nå gjelder det anmeldelse av butikker. Instrumentbutikker. Det syntes jeg er på sin plass.

Jeg skal først nevne butikken der jeg endte opp med å kjøpe: Backstage i Sandvika. Og la meg si det slik; Det ble ikke billig!! Men det gjør ingenting - jeg hadde pengene til det, når "min" gitar dukket opp - og maken til hyggelig og ikke-pushy service har jeg ikke opplevet på min 3-måneders ferd gjennom diverse butikker her i Oslo. Og jeg rakk å legge merke til at de var slik med alle, - om du kjøpte munnharpe eller dyrere ting så var de der og hjalp til. Bra! Det er hevet over tvil at jeg hverken ser ut som, eller spiller som Eric Clapton - men jeg er en kunde, og regner med at som sådan har jeg en viss "verdi". Et potensiale. Med den tanken, tok de seg tid til meg, og tok frem gitar etter gitar hos Backstage, lot meg sammenligne, lot meg høre på gitarene med/uten forsterker - forskjellige gitarer, og ble tatt vare på, gitt frihet, - behandlet som en viktig kunde, selv om jeg sa veldig klart at jeg ikke visste om eller når jeg skulle handle. Flinke folk. Veldig bra. Innbytting av min "gamle" Martin var ikke noe problem.

Strand gitarer. 5 STJERNER. En fantastisk luthier ved Jærenkanten, som lager gitarer for hånd etter spesifikasjoner/eller standardmodeller. Anbefales på det VARMESTE! Hyggelige folk, kunnskapsrike, gode råd, ikke pushy, - alt på plass og noen smykker av noen gitarer såvel visuelt som lydmessig. Mange artister gleder seg over disse instrumentene: Nordstoga, Prøysen, - you name it. Sammen med dem kan du strekke grensene for hva du trodde var mulig, og få et instrument som bare du i hele verden har. Eller - du kan kjøpe en mer standard Strand (som er alt annet enn standard) "fra hylla" når de har noen inne. Var på vippet til å bestille min helt egen Strand, de er flottere enn or kan si - men, så fant jeg "min" gitar, and the rest is history.

En av de minst imponerende butikker hva gjelder kundeservice var Riff i sentrum, hvor jeg vandret rundt i 10 minutter, før julerushet, fullt synlig, - uten at noen engang gadd å henvende seg til meg. Og jeg var den eneste kunden av to i butikken - den andre ble ekspedert, jeg ble det ikke. Det var én ekspeditør til i butikken. Han satt og fumlet i kassen, og hadde ikke noe interesse for meg, selv om jeg gikk forbi han i det jeg entret butikken. Mulig han presset frem et nikk da. Jeg gikk dit da de var så kjempehyggelige og positive på telefonen, og jeg tenkte at dette var en butikk hvor det var god hjelp å få. Jeg bryr meg nemlig ikke om hva gitaren heter, bare den låter bra. Nå får litt lyst til å ta en "Pretty Woman" ovenfor dem en dag, vise frem min nye 6-strengede livsledsager og si: Dumt gjort. VELDIG dumt gjort. Dere kunne muligens hatt dette salget, omenn f.eks. en Breedloveversjon. En annen ting som slår meg er følgende: Om de er så uinteressert når jeg kommer som potensiell kunde for å kjøpe noe - hva da om jeg søker hjelp om noe ugreit skjer med varen jeg kjøper? Worth a thought....

4-Sound generellt er hyggelige, og imøtekommende, de skal ha all ros for det, og der kommer jeg nok til å henvende meg mer også om andre ting av litt mindre kompleks natur. Har allerede kjøpt en Martin der tidligere, men det blir ikke ny gitar derfra. For opptatt av å selge, men ikke av å sørge for riktig match mellom kjøper og vare. DA får du ett salg - men kanskje ikke flere. Jeg vurderer det dithen at de mangler er én av to ting: Kunnskap om instrumenter ELLER kunnskap om å formidle informasjon på en riktig måte til en interessent. Mulig andre ikke bryr seg, - på den annen side når du kjøper et instrument til over 20.000 så bør du ha følelsen av å ha lært noe nytt når du går ut, - og vite hvorfor du kanskje skal velge en fremfor en annen løsning. Der kommer muligens kunnskap om kundebehandling inn - og det å kunne se an mennesker, - og et ønske om å finne ut hva de ser etter, og ønsker seg. Det kan være at de er vant til bare proffe mennesker som vet det hele - men da bør de skjerpe seg på informativ kundeinformasjon der hvor de ser at det er interesse for det også hos de langt mindre proffe.

Myrbråthen. Vel, litt som min bil. Ikke veldig imponerende eller fristende, men virker godt nok når den er kommet igang. Etter å ha surret rundt i butikken og sett en stund, - uten at noen brydde seg nevneverdig om det, - ble jeg - etter å ha sagt "halloooo" til en ansatt som reparerte gitarer omsider og velvillig ekspedert. Han hadde utvilsomt mye kunnskap om gitarer, men lite om folk og godt salg/anbefaling. Andre gangen jeg var der, var et et bråk av en annen virkelighet fra en ansatt som holdt på med en el-gitar, slik at jeg hverken hørte gitaren eller tankene mine.

Igjen, - in hindsight; det kunne vært fortalt så mye til meg om disse utrolige instrumentene, og jeg er ikke en sart lije med senket blikk. Jeg vil vite så mye jeg kan få vite - men ekspeditøren hadde ikke noe forhold til det å selge kvalitet, og hvordan formidle hva som var spesielt ved én gitar fremfor en annen - eller en annen enn den jeg faktisk holdt? Hva med å nevne det fantastiske mic systemet til Taylor? Hva med å demonstrere det? Spørre meg om jeg visste? Jeg hører jo forskjellen så det holder, og ble kjempeimponert. Det ble ett av de viktigere salgsargumentene, - ved siden av det praktfullt minimalistiske ved instrumentet jeg kjøpte. Hva med å formidle at man kan få et instrument nær sagt etter egne spesifikasjoner fra Taylor? Greit at dere skal selge det på veggen - men det er ett salg. Om dere selger tillit og kundeinteresse, så blir det kanskje flere salg. Det ble NESTEN en Koa hos Myrbråten (som vel og merke i stor grad solgte seg selv), - men ikke helt. I etterkant tenkte jeg: vakkert inlay er flott, men det blir ikke bedre lyd av det. Nå er jeg glad for dette valget; mine penger måtte synkes i treverk og strukturelle kvaliteter. Men det kunne Myrbråthen skaffet meg også - om de hadde villet.

Innbytting av brukt gitar: Veldig hyggelige hos Myrbråthen, med serviceinnstilling og god pris for min gitar. All ros i den sammenheng, det er hevet over tvil. Men; dere må lære dere salg og kundeinformasjon. Eller dere bør gjøre det - i det minste - om det er salg til fornøyde kunder som gjelder, og et godt rykte. Da holder det ikke å værra kul.

Skriver dette da jeg regner med at det kanskje er flere som er ute og ser etter noe å spille på - kanskje til og med noe spesielt. Gå dit de ønsker å hjelpe deg finne det du ønsker.

NB NB

Et nylig tillegg: Masse poeng til Myrbråten nylig. Var innom der, og fikk kjempeservice selv på selv en liten ting (de vet ikke hvem jeg er) OG, de var den eneste butikken (selvsagt med unntak av Backstage) som kom med noen kommentar til min anmeldelse (med en gang - jeg har vært treg), og jeg mener å ha sendt til alle. De beklaget, og håpet at jeg ikke ville avstå fra å bruke dem en annen gang. KJEMPEBRA.

Jeg ønsker ikke å bli pampered head and foot, men å bli sett og få forståelsen av at de bryr seg. Jeg vil tippe at dess mindre "rocka og kul" du ser ut, dess viktigere. Det kan være ganske skremmende å gå inn i en slik butikk full av flinke folk. Og de stilte opp til fulle. GODT jobba. Veldig hyggelig.

Endret av Christobel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye bra informasjon her, men tviler på at Prøysen spiller så mye på sin Stand gitar :P

Nei - han spiller nok ikke på noen Strand gitar Svenni, av flere gunner. Går vel mest i harpe der nå. Hans datter derimot heter også Prøysen, og er en levende, aktiv musiker både alene, og sammen med sin mann Egil Johansson. Hennes navn er Elin Prøysen, - og jeg burde selvfølgelig tatt med fornavn. Så lenge siden Alf P ble borte. Tror ikke Strand som firma eksisterte engang ^_^

Men NÅ kan vi andre komme ett skritt nærmere himmelen ved å ta kontakt med dem.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tre stjerner til Backstage på Storsenteret på grunn av utvalg, fire til Sandvika Musikksenter på den andre sida av elva for god service, og fem blanke stjerner til Guitar Workshop på Bekkestua. Skulle bare innom og kikke, men endte opp med å måtte fylle på parkometeret, tre kopper kaffi, hyggelig gitarprat i et par timer og en ny gitar. Anbefaler på det varmeste å ta turen innom der, bedre service får man ikke. Backstage er Rimi i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden handler vel ikke nødvendigvis om utvalg, men om innstillingen man blir møtt med. Klart at Backstage i Sandvika Storsenter har litt begrenset plass og dermed utvalg, men betjeningen opplever jeg som veldig imøtekommende. Selv om jeg kun sa jeg var der for å kikke litt, så fikk jeg full oppmerksomhet. Spurte om priser på ting de ikke hadde utstilt og fikk hjelp uten å mukke. Fikk til og med demonstrert plekter(!) som jeg også endte med å kjøpe (morsomme plektre i tre).

Når jeg så legger til den vanvittig flotte hjelpen jeg har fått på epost/PM og på postordrekjøp, så blir det 5 stjerner til service fra meg.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helgt klart gitt 5 stjerner til Backstage jeg og.

På Riff i oslo måtte jeg omtrent kjempe for å få kjøpt meg en Capo. Ekspeditøren var mye mer oppdatt av å prate med kompisen som stod med en ipod som spilte Megadeth og gitar. Det var vist mye mer interessant enn å hjelpe kunder. Og selv når jeg stod i kassen og betalte stod han og pratet med kompisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du gal? Hverken LP'en eller ES'en skal selges, men en nyre og kanskje et øye for gå.

Men tilbake til topic. Guitar Workshop er virkelig en flott gitarsjappe, og Trond som jobber der er kjempehyggelig og enormt kunnskapsrik. Dere som ikke har vært der bør virkelig ta dere en tur og sjekke ut fjølene som er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Veldig hyggelig å høre lovord om Backstage her. Takk for at du skryter i hytt og vær Linda. :) Det er så hyggelig at du trives med gitaren din (som egentlig var custom-bygd til meg, men du "stjal" den jo).

Når det gjelder Myhrbraaten Musikk og Guitar Workshop er jeg selvfølgelig enige med de andre her. Veldig flinke folk! Jeg er glad stor-Oslo-folket har flere steder å velge mellom, og som tar kundene på alvor. Terje Myhrbraaten stikker seg ut som en klar "favoritt" blant konkurrentene våre. Mer profesjonell og ærligere selger skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handla og luska rundt hos båda backstage og guitar workshop da jeg fortsatt bodde i fedrelandet. Meget bra betjening, innstilling og strengt tatt alt på begge steder. Men i min bok er nok guitar workshop vinnern blandt de to, mest fordi det var jeg kom inn som liten tass for å sikle på gitarer og kjøpe AC/DC album, samt at trond og de andre gutta der er ekkelt hyggelige. En kopp kaffe i handa og en overivrig kar som sier jeg ikke får gå før jeg har testa Fender EC CS er barnslig koselig, selv om jeg ikke har i nærheten råd til det.

Terningkast 6 til Backstage

Terningkast 7 til Guitar workshop som smuglet med seg både kaffe og ekstra terning i ermet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handla og luska rundt hos båda backstage og guitar workshop da jeg fortsatt bodde i fedrelandet. Meget bra betjening, innstilling og strengt tatt alt på begge steder. Men i min bok er nok guitar workshop vinnern blandt de to, mest fordi det var jeg kom inn som liten tass for å sikle på gitarer og kjøpe AC/DC album, samt at trond og de andre gutta der er ekkelt hyggelige. En kopp kaffe i handa og en overivrig kar som sier jeg ikke får gå før jeg har testa Fender EC CS er barnslig koselig, selv om jeg ikke har i nærheten råd til det.

Terningkast 6 til Backstage

Terningkast 7 til Guitar workshop som smuglet med seg både kaffe og ekstra terning i ermet.

Vi har nespresso-maskin... ;-) Det må da være bedre enn trakterkaffe? :-P

Neida. Jeg er veldig glad for at vi har to butikker så nærme hverandre som driver med high end gitar, for da kommer kunder mange kunder for å besøke begge butikkene samtidig. Siden vi sørger for å ha forskjellig utvalg blir det oftest til at kunder rett og slett handler der de finner den gitaren som passer dem best, og begge butikkene får en større kundemasse. Vi ser nok på hverandre mer som kollegaer enn konkurrenter. :-) De har jo også mer fokus på elektrisk og vi på akustisk. Veldig kompetente folk, og jeg er glad for at vi har et så bra naboskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.