Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pedalreperasjoner


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig skaffet meg to effektpedaler hvor det er en del mangler. Disse er en Gollmer Tonator og en T-rex Replica. Slik jeg ser det bør det være overkommelig å fikse begge to, men da jeg aldri har tatt i en loddebolt eller har noen som helst peiling på elektronikk har jeg kommet frem til at det vil være gunstig med noen råd fra noen som har litt mer erfaring.

Gollmerpedalen mangler selve fotbryteren, et "hjul" og strømforsyning: imag0172yg.jpg

Jeg har forstått det slik at jeg trenger en DPDT-bryter, men hva slags strømforsyning trenger jeg? Står 9-15V DV på pedalen. I tillegg lurer jeg på hvor jeg får tak i et hjul som matcher de som står på pedalen.

Når delene er i hus er det mulig for meg gjennomføre loddejobben på egenhånd eller bør jeg få noen til å gjøre det for meg? Slik ser den ut inni:

imag0177v.jpg

For t-rexen nevnte selger at jeg trengte en momentary switch for å fikse tap-delayfunksjonen. Igjen så lurer jeg på om det er noe jeg kan klare selv og i såfall er det noe jeg må ta hensyn til når jeg utfører arbeidet eller er det bare å lodde på bryteren?

imag0164i.jpg

imag0169gqw.jpg

Hvor der det forresten best å kjøpe deler? Ser at Elfa har gode priser, men jeg sliter med å finne ut av hva jeg trenger.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal da være pis-åff-keik å ordne. Alle delene du trenger finner du billig på www.musikding.de

Ang strømforsyning bruker du bare 9- eller 12V DC, alt etter hva du får tar i. De aller aller aller fleste pedalene tåler 12V selv om de er markert med 9V, og høres faktisk hakket bedre ut.

Hjulene du prater om, kalles knotter eller knobs. Det spørs om du får tak i de til tonatoren, der er det nok lettest å bare kjøpe 3stk nye, men den til Trex´en er å få tak i på musikding.

På Trex skal det etter sigende bare være å lodde en impulsbryter (momentary) på, en leder på hver "pole" på bryteren.

Impulsbryter

Fotbryter 3PDT

Knotter

OBS! Dette er eksempler, det er ikke sikkert de passer fysisk i pedalene. Jeg vet heller ikke om det er true bypass på TONATOREN, og det kan derfor hende du kan/må bruke en annen type bryter enn "Fotbryter 3PDT" der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bilde av undersiden av Gollmeren? Synes det ser svidd ut der DPDT og DC-plugg har vært. I utgangspunktet er printet på Gollmer nokså bombesikkert, men alt kan ødelegges med makt og varme.

Til Gollmeren trenger du DPDT. Det kan se ut som den har Millenium bypass for å være "true bypass" uten å bruke 3PDT-bryter. Jeg ville brukt en Alpha DPDT fra Ebay eller http://www.banzaimusic.com/Pushbutton-Footswitches/ . DC-pluggen finner du samme sted.

Er det virkelig bare bryterene som mangler på effektene? Virker veldig rart å slakte en fungerende Replica bare for å få tak i en bryter som koster mindre enn 50kr.

Du bør forresten pelle ut låseskiven som ligger mellom trafoen og glattelytten i Replicaen. Den tilfører ikke noe bra der den ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også at det er meget rart å demontere fungerende pedaler for å få tak i deler.. Spesielt en pedal ala T-rex.

Men funker T-rexen, så har du ihvertfall en god pedal i samlingen din. Enkel å fikse også..

Golmer ser som EBT sier, svidd ut..

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Her er undersiden på Gollmeren:

imag0178x.jpg

Ser at den ikke er særlig pen der bryteren skal sitte. Hvis den er svidd, vil det si at den er ubrukelig eller er det noe som kan ordnes? Jeg betalte uansett next to nothing for begge pedalene. Selger hevdet at begge skulle være i orden og ut fra det jeg finner om selger på nettet så virker det som om han har god peiling på slike ting :-)

Er første gangen jeg ser en Tonator siden nittitallet, så jeg måtte bare kjøpe den uansett tilstand i håp om å få den i orden. T-rexen ble bare en bonus.

Jeg får bruke julen på å finne deler på nettet, samt å skaffe meg en loddebolt. Er det en bestemt type bolt man trenger? Har kikket litt på stickytråden øverst på forumet og skjønner at særlig tykkelsen på spissen er av betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser grei ut fra baksiden.. Skal du først bestille impuls-switch til Replica, så kan du likegodt bestille deler til denne også og gi den en sjanse.

For emg så ser det faktisk ut som du trenger en 2PDT-switch til Gollmer. Vent på bekreftelse fra de andre, men jeg tror at du bare trenge denne:

http://www.musikding...y-2PDT-pcb.html

Sett den i og lodd, så er du i mål.

Vet ikke hvor mye plass det er i Gollmer, men her har du jack til strømmel ihvertfall:

http://www.musikding...m-isolated.html

T-rex er bare å lodde på en momentary switch som Kristoffer linket til.. Der kan du nesten ikke ta feil :P

EDIT: Ser ut som EBT linket til en 2PDT switch også.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gollmeren ser bra ut. Det som er brent er gammelt flussmiddel fra loddetinn. Mulig den ene, tynneste printbanen må repareres, men det er umulig å si fra bildet. Hvis du har et multimeter kan du "ohme" (motstandsmåling) eller "beepe" den (diodetest) og se om det er kontakt langs den suspekte printbanen. Og så kan du vaske bort griset med q-tips og aceton/isopropanol/rødsprit/whatever. Når du får deg en loddebolt er det lurt å kjøpe tinnsug og loddelisse som brukes for å dra opp gammelt tinn, sånn at du får rene flater å jobbe på.

Når du skal lodde fast de nye komponentene er det lurt å bruke mye flussmiddel og lite tinn. Flussmiddelet renser overflatene som loddes og gjør tinnet mer flytende. Når det gjelder tinnmengde skal du bruke ca halvparten så mye som du trodde du trengte :P

Ut fra hullene i printkortet og det som svenni sier, ville jeg valgt http://www.banzaimusic.com/DC-Jack-2-1mm-Solder-Lugs.html og http://www.banzaimusic.com/APEM-DPDT-Switch.html .

Når det gjelder Replica kan du prøve å sette på strøm og se om den virker før du skaffer deler. I stedet for å trykke på en tap-bryter kan du bare la ledningene berøre hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode og konstruktive svar! Håper på å få orden på pedalene når jeg tilbake fra juleferie. Er fremdeles litt usikker på om jeg skal ta sjansen på å reparere de selv eller om jeg skal få noen andre til å gjøre det. Hadde jo vært stas å få de i fungerende stand i og med at det ikke er de enkleste pedalene å få tak i. Har et håp om at Tonatoren skal få Gollmer Fat Distortionen min til å låte enda fetere enn det den allerede gjør :-)

Har sjekket ut noen demoer av replicaen og den låter jo helt fantastisk. Har tidligere basert meg på en Boss DD-3 og en Boss RDD-10, men replicaen virker som en vinner :-)

Betalte 150 kroner for hver av de, så det er ikke et veldig stort tap om det skulle gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Knotten" til tonatoren kan kjøpes hos www.elfa.se. Har selv kjøpt i bøtter og spann av disse.

Har en liten mistanke om at de du har på bildet ikke er orginale til boksen, men rett og slett kjøpt hos Elfa ;)

Tror alle delene i Gollmeren er fra Elfa. Knottene er i hvertfall helt identisk som på Fat distortionen min. Den kjøpte jeg ny for mange år siden. I tillegg er det Elfamerke i chassisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Intensjonen min var å lære meg å lodde slik at jeg kunne gjøre arbeidet selv. Jeg innser imidlertid at tidsbegrensninger og en total mangel på teknisk innsikt sørger for at dette ikke kommer til å skje. Jeg lurer derfor på om det er noen i Osloområdet som kan være behjelpelig med litt lodding. Jeg har skaffet alle delene som trengs, så alt som gjenstår er monteringen. Vil selvsagt betale for tjenesten så fremt det ligger innenfor rimelighetens grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.