Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Uartikulert? Ibanez


Brekkvasselven

Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har selv et par rg gitarer, og har hatt flere.

Men kan ikke si de låter dårlig/udefinert, heller anderledes en en del andre.

Synes selv de ikke låter typisk 'gamle gitarer' men heller litt nyere lyd heldigvis da jeg har andre gitarer som kan ta seg av den lyden.

Også er jeg en av få som liker v7 og v8 pickupene. Synes de har et litt akkustisk preg som jeg ikke har hatt i andre pickuper, men er ikke så veldig bra til litt tyngre musikk. Hvertfall ikke uten et lite lass med pedaler :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanske är det så att snubben som tyckte att ibanez låter uartikulert behöver öva upp sin artikulering lite (läs som sin teknik)? :D

Nu är ju jag lite partisk här, men jag tror faktiskt inte att de skulle bli världens shredverktyg nummer ett (vilket ju Ibanez tveklöst är) om de var ortikulerade i sitt ljud.

Det går liksom inte ihop, tycker jag. Alla snabbspelsnubbar skulle ju valt bort det för länge sen då.

I vilket fall så sitter ju artikulering i gitarristen och inte i så mycket i prylarna. De av prylarna de sitter lite i är mickar och förstärkare (framförallt den senare).

Angående tjocklek på hals så påverkar det, precis som allt annat, tonen.

Men man får inte mer ton med en tjockare och mindre med en tunnare, man får olika ton ur det båda (ibland, de är ju långt, långt ifrån någon konstant egenskap).

Egentligen, vad är ens "mer ton"? Vad är det man får mer av när man får mer ton?

/Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanske är det så att snubben som tyckte att ibanez låter uartikulert behöver öva upp sin artikulering lite (läs som sin teknik)? :D

Nu är ju jag lite partisk här, men jag tror faktiskt inte att de skulle bli världens shredverktyg nummer ett (vilket ju Ibanez tveklöst är) om de var ortikulerade i sitt ljud.

Det går liksom inte ihop, tycker jag. Alla snabbspelsnubbar skulle ju valt bort det för länge sen då.

I vilket fall så sitter ju artikulering i gitarristen och inte i så mycket i prylarna. De av prylarna de sitter lite i är mickar och förstärkare (framförallt den senare).

Angående tjocklek på hals så påverkar det, precis som allt annat, tonen.

Men man får inte mer ton med en tjockare och mindre med en tunnare, man får olika ton ur det båda (ibland, de är ju långt, långt ifrån någon konstant egenskap).

Egentligen, vad är ens "mer ton"? Vad är det man får mer av när man får mer ton?

/Magnus

Mener Ibanez RG er flotte gitarer til shredding, og ikke at de har dårlig lyd.

Men det som ihvertfall de jeg har og har hatt har manglet punch til hardere ting, som f.eks trashmetal.

Hvordan er f.eks maghogny, ask eller or kontra lind?Lurte litt på hva som menes med uartikkulert. Er det detaljenes gjenngiving?

Kommer sikkert til å ha mine RG-er uansett fordi jeg er glad i de, men de tangerer ikke lyden på f.eks PRSen min på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det ofte er veldig mye mindre gain enn man tror på god gammaldags metallyd med mye punch i... Jo mindre gain, jo mer trøkk i attacket :)

Er fullt klar over det, og grunnen til tråden er jo en sammenligning med andre gitarer jeg har som takler dette bedre, og med bla samme mikrofon.

Er 33, så gainkontrollen er justert mye lavere nå enn i begynnelsen av 20årene ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Ibanez RG, er at de er supre på lead, men faller igjennom på rytmespill. Min erfaring er at dette gjelder både plugget og elektrisk.

Ang. det med akustikk i en (uplugget) elektrisk gitar: Jeg mener det er vesentlig.

Et godt eksempel fra egen erfaring er min Gibson Les Paul Classic Premium Plus. Da jeg fikk den spilte jeg på den (først akustisk) og den låt knall, fyldig og "mørk". Strengeseperasjonen var god og jeg kunne høre hele akkorder (Cmaj7 feks). Plugget inn, ble "tallrike" akkorder litt grøtete og spisse. Jeg byttet pickups, og de nye (Lollars) representerer den akustiske lyden bedre, noe jeg liker!

Men dette er jo en annen diskusjon :P ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener Ibanez RG er flotte gitarer til shredding, og ikke at de har dårlig lyd.

Men det som ihvertfall de jeg har og har hatt har manglet punch til hardere ting, som f.eks trashmetal.

Hvordan er f.eks maghogny, ask eller or kontra lind?Lurte litt på hva som menes med uartikkulert. Er det detaljenes gjenngiving?

Kommer sikkert til å ha mine RG-er uansett fordi jeg er glad i de, men de tangerer ikke lyden på f.eks PRSen min på det området.

Ja, det är en bra fråga.

Rimligen måste det ju betyda att man inte tydligt hörs vad som spelas, oartikulerat. Som någon som sluddrar när de pratar, ungefär.

Helt enkelt att det inte helt går att urskilja alla toner klart och tydligt, som många såna räsersnubbar man hör på Youtube, när det går fort här man bara ett ljud av snabbt (buuuoouuu) men inte en massa separerade toner som går att urskilja. Överdistade ljud, sönderkomprimerade ljud, men oftast att spela fortare än man har täckning för.

Jag skulle nog sätta 80 % av de egenskaperna när de gäller gitarr hos gitarristen (att han/hon spelar oartikulerat), 18 % hos förstärkaren och 2 % hos gitarren.

Jag tycker inte att man kan ge ett trä så konstanta egenskaper att det är mycket lönt att egentligen prata om olika trä.

Alla sorter överlappar varandra så mycket att det lika ofta är fel som det är rätt när man pratar träs ljudegenskaper.

Helt säkert finns det Ibanez som är likadana som din PRS ljudmässigt, och helt säkert finns det PRS som ljudmässigt är likadana som din Ibanez.

Gitarrer är individer.

/Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanske är det så att snubben som tyckte att ibanez låter uartikulert behöver öva upp sin artikulering lite (läs som sin teknik)? :D

Nu är ju jag lite partisk här, men jag tror faktiskt inte att de skulle bli världens shredverktyg nummer ett (vilket ju Ibanez tveklöst är) om de var ortikulerade i sitt ljud.

Det går liksom inte ihop, tycker jag. Alla snabbspelsnubbar skulle ju valt bort det för länge sen då.

I vilket fall så sitter ju artikulering i gitarristen och inte i så mycket i prylarna. De av prylarna de sitter lite i är mickar och förstärkare (framförallt den senare).

Angående tjocklek på hals så påverkar det, precis som allt annat, tonen.

Men man får inte mer ton med en tjockare och mindre med en tunnare, man får olika ton ur det båda (ibland, de är ju långt, långt ifrån någon konstant egenskap).

Egentligen, vad är ens "mer ton"? Vad är det man får mer av när man får mer ton?

/Magnus

Fanboy! :D "snubben" har nok behov for å finjustere teknikk, ja! ;) Uansett ålreit med en relativt frsik diskusjon her. Dem har det ikke vært veldig mange av i det siste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanboy! :D "snubben" har nok behov for å finjustere teknikk, ja! ;) Uansett ålreit med en relativt frsik diskusjon her. Dem har det ikke vært veldig mange av i det siste!

Ja, jag tittar in här ganska ofta men ofta står det ganska still, tyvärr.

Faktiskt samma sak på svenska forum.

Trist, snacka gitarr är ju sjukt trevligt.

/Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått tak på hva som menes med artikulert, og at det er noe helt annet enn punch.

Min Jem 7bsb var en meget artikulert gitar, og en gitar som gjengir detaljene vill jo også kreve mer av gitaristen i form av at slurv kommer frem i spillingen.

Derfor er jeg så freidig å påstår at en god gitar skjerper hodet.

Ibanez RG som jeg har erfaring med er jo en fabelaktig gitar for shredders spesielt pga god spillbarhet.

Endret av Brekkvasselven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Ibanez RG, er at de er supre på lead

Very much this. Merker det når jeg bruker min ibanez. Skjærer fint gjennom og er knall på solospill, men blir fort litt "daff" på rytme-deler. Nå spiller jo pups en stor rolle, men for meg har jeg andre gitarer som skjærer betydelig bedre gjennom miksen og låter tightere og mer definert på riffing enn ibby'n, men som igjen ikke egner seg like godt til shredding.

Bare mine to cent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk igjen at jeg er stor fan av både Ibanez og Gibson og har instrumenter fra begge merker.

Når jeg for første gang fikk min Les Paul Custom på fanget ble jeg meget overrasket over en karakteristikk som jeg aldri hadde kjent før. Når jeg slo en akkord så resonnerte hele gitarkroppen slik at jeg kjente det inn i hofta. Det var mitt første møte med noe annet enn en rekke ibanezer hvor jeg aldri hadde kjent dette. Jeg tror slike elementer har ganske stor påvirkning på lyden ut av gitaren også. Denne flytende floyden og lette lille gitarkroppene dreper nok litt, men for de som trenger vib arm så er det bare et tap de må leve med. Det rydder på en annen side opp i lyden, noe som tillater enda renere lyd av spillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.