Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Uartikulert? Ibanez


Brekkvasselven

Anbefalte innlegg

Det er en grunn til at min RG tilbringer dagene i gitarkassa. Den er desidert den mest lettspilte gitaren jeg har, men med V7/V8 pickupene synes jeg den rett og slett mangler trøkk og sjel. Nå er det 09-42 strenger på den, og det er grunn nok til at det blir dårlig futt. Alt i alt synes jeg de er dritgode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tja, min Ibanez er den billigste gitaren jeg bruker for øyeblikket, og helt klart den gitaren jeg bruker mest, rett og slett fordi den låter jævlig fett gjennom akkurat mitt pedalbrett, og akkurat min amp. Skal nevnes at det ikke er V7 og V8 mikker i den, men DiMarzio D-Activators, som låter usannsynlig fett. Helt klart den gitaren jeg eier som er mest aggressiv, har mest futt og kommer best frem i miksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gitar er en utrolig kompleks sammetning som lager en eller annen lyd til slutt. Intil jeg solgte min Ibanez JPM for 2 måneder siden hadde jeg den og en gibson les paul custom, det er vel gitarer på hver sin ende av skalaen. De låt rimelig forskjellig ja men da tok jeg bare et valg at jeg solgte jpm'en, den ble liggende i kofferten. Dritfet gitar, men passa ikke til musikken min lengre.

Men en ting er at gitaren har en kompleksitet, men vår varierende evne til å spille på gitaren gir enda større på virkning. Ingen av oss i denne tråden vil få samme lyd ut av en gitar. Når det er sagt så har jeg personlig oppdaget av det ligger veldig mye i strengevalget hvordan lyd du skal få ut av fjøla. Det går ant å sprite opp en ibanez med valg av pickuper og strenger, og hadde du hatt det samme på en superstrat fra schecter og ibanez så skulle jeg fått dem til å høres ganske like ut.

Smak og behag samt mye spillestil. Hvem kjenner vel ikke igjen brian may, selv om han spiller på en forvrengt utgave av stratocaster med 3 singlecoils av en gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 0.10 -46 på mine gitarer. Er klar over at vi får samme gitar til å låte forskjellig . Har jo prøvd med Suhr ssh+ , Seymour Duncan JB,samt Dimarzio ,evo, og v1 ,v2, v8, v7 .

Nå er vel Suhr ssh+ og JB ganske like egentlig.

Uansett..synes dette fenomenet kommer fram også uten å plugge i, så er ganske overbevist om at dette er uavhengig av pickupvalg ,men at det kan variere litt ut fra pickuper hvor godt det kommer frem.

Kan det være kombinasjonen lind, skalalengede og floyd?

Presiserer her at det er RG det er snakk om ,og ikke alle andre modeller.

Hadde vært interessant å hørt hva Magnus som har masse erfaring med Ibanez-modeller har erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 1989 ibanez universe som egentlig ikke er noe annet enn en RG med JEM klistremerke, den gitaren er veldig resonant og har høy akustisk lyd fra kroppen mens JPM'en jeg hadde nesten bare hadde strengelyd akkustisk så jeg er enig med at det kan være ganske stor forskjell bare der. Jeg leste at Marius Muller valgte gitarer utifra hvilken som ga best lyd akustisk når han hadde flere like elgitarer å velge i. Tror faktisk jeg har det intervjuet i et gammelt musikkpraksis hjemme.Høres jo ganske fornuftig ut. Ibanez RG har jo tidvis dessverre veldig tjukk sånn plastikklakk på seg, det må jo dempe instrumentet en del tenker jeg. JPM'en hadde en veldig tynn lakk mens Universen har jeg strippa helt ned og har hatt vokslakk på den. Jeg sandblåste den for å få frem konturene i treverket først og ble veldig fornøyd med det, metalgitaren min lissom

010420112092.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Tykk plastlakk på begge RGene mine nå, og det er sikkert litt av grunnen, men dette gjaldt jo også RG470en min som hadde tynn lakk. Men den var litt mer levende i lyden akustisk, og mener den hadde bittelitt mer guff, men ikke mye.

Har forøvrig hatt en jem 555 som hadde god akustisk klang ,og det samme hadde Jem 7bsben jeg også hadde. Den kjentes forøvrig litt større ut en rgene mine uten at jeg har sjekket om det stemmer.

Husker ikke hvordan punchen var i de to siste, da det er noen år siden, og at jeg ikke var fullt så kritisk da. Men fikk mer Vai-lyd av Rgen med dimarzio enn begge Jemene...

Kul og nesten litt skummel den sandblåste gitaren din ;)

Endret av Brekkvasselven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etpar RG'er, og har lært at bare innenfor RG konseptet kan lyden variere mye.

At Ibanez som sådan er "uartikulert" må jeg si meg uenig i - spesielt hva gjelder den gode RG'en min (mahogny kropp, 5 delt lønn/valnøtt hals med titanskinner, DiMarzio'er). Den er meget artikulert, som i følsom og dynamisk, og lyden er knallgod med en smooth og klar karakter. Selvfølgelig låter det annerledes enn både LP'er, Strat'er og til og med andre RG konfigurasjoner... og det må jo være litt av poenget :)

DJ

--

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gitar er en utrolig kompleks sammetning som lager en eller annen lyd til slutt....

Nettopp. Ibanez lager jo gitarer med mange slags treverk i kroppen; mahogny, lind, ask, lønn. Halsene varierer også mye; massive, 3 delte, 5 delte, noen med titanskinner, noen bolt on og noen neck through. Pickupene varierer også; Vx, INFx, IBZ/USA, DiMarzio. Det finnes forskjellige tremoloer eller faste broer. Her er det mange mulige kombinasjoner, og sannsynligvis et ganske bredt spektrum av forskjellig lyder.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Ibanez lager jo gitarer med mange slags treverk i kroppen; mahogny, lind, ask, lønn. Halsene varierer også mye; massive, 3 delte, 5 delte, noen med titanskinner, noen bolt on og noen neck through. Pickupene varierer også; Vx, INFx, IBZ/USA, DiMarzio. Det finnes forskjellige tremoloer eller faste broer. Her er det mange mulige kombinasjoner, og sannsynligvis et ganske bredt spektrum av forskjellig lyder.

DJ

--

Føler at dette er veldig relevant. Mahogny kanskje er mye av nøkkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 1989 ibanez universe som egentlig ikke er noe annet enn en RG med JEM klistremerke, den gitaren er veldig resonant og har høy akustisk lyd fra kroppen mens JPM'en jeg hadde nesten bare hadde strengelyd akkustisk så jeg er enig med at det kan være ganske stor forskjell bare der. Jeg leste at Marius Muller valgte gitarer utifra hvilken som ga best lyd akustisk når han hadde flere like elgitarer å velge i. Tror faktisk jeg har det intervjuet i et gammelt musikkpraksis hjemme.Høres jo ganske fornuftig ut. Ibanez RG har jo tidvis dessverre veldig tjukk sånn plastikklakk på seg, det må jo dempe instrumentet en del tenker jeg. JPM'en hadde en veldig tynn lakk mens Universen har jeg strippa helt ned og har hatt vokslakk på den. Jeg sandblåste den for å få frem konturene i treverket først og ble veldig fornøyd med det, metalgitaren min lissom

010420112092.jpg

Off-topic,men har du flere bilder av denne? Leker med tanken på å sandblåse gitarkropp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 1989 ibanez universe som egentlig ikke er noe annet enn en RG med JEM klistremerke, den gitaren er veldig resonant og har høy akustisk lyd fra kroppen mens JPM'en jeg hadde nesten bare hadde strengelyd akkustisk så jeg er enig med at det kan være ganske stor forskjell bare der. Jeg leste at Marius Muller valgte gitarer utifra hvilken som ga best lyd akustisk når han hadde flere like elgitarer å velge i. Tror faktisk jeg har det intervjuet i et gammelt musikkpraksis hjemme.Høres jo ganske fornuftig ut. Ibanez RG har jo tidvis dessverre veldig tjukk sånn plastikklakk på seg, det må jo dempe instrumentet en del tenker jeg. JPM'en hadde en veldig tynn lakk mens Universen har jeg strippa helt ned og har hatt vokslakk på den. Jeg sandblåste den for å få frem konturene i treverket først og ble veldig fornøyd med det, metalgitaren min lissom

010420112092.jpg

Det er nok veldig vanlig å teste elgitarer akustisk.

Jeg gjør det alltid, man får som regel en god pekepinn da: Er det god resonans? Eller er den død og kjedelig?

Pickuper kan jo ikke gjenngi lyd gitaren ikke har, treverket og konstruksjonen er fundamentet for lyden man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En el. gitar som låter bra/mye akkustisk, er ikke nødvendigvis det samme som at den låter bra plugget. Låter en gitar bra gjennom amp, driter jeg i hvordan den låter uten amp. Jeg spiller så og si aldri på el.gitarer uten å plugge dem uansett.

(null)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En el. gitar som låter bra/mye akkustisk, er ikke nødvendigvis det samme som at den låter bra plugget. Låter en gitar bra gjennom amp, driter jeg i hvordan den låter uten amp. Jeg spiller så og si aldri på el.gitarer uten å plugge dem uansett.

(null)

Jo men etter å ha prøvd mange hundre gitarer vet jeg til en viss grad hvordan en gitar vil låte gjennom amp etter å ha prøvd den akustisk.

Låter den ikke bra elektrisk hvis den passerer den første(akustiske) testen vet jeg at jeg kan få den dit jeg vil med de rette pickupene.

Har egentlig ikke noen spesielle pickuper som funker til alt heller siden noen som låter knall i en gitar kan låte mindre godt i en annen men har vel til gode å høre Suhr Aldrich og VL60LP og Landau mikkene låte crap i en gitar så da er det lett å gå for de først, mulig de ville fått mer liv i en typisk RG og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.