Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Uartikulert? Ibanez


Brekkvasselven

Anbefalte innlegg

Så i en annen tråd at det ble kommentert at Ibanez er uartikulert i lyden. Har veldig sansen for Ibanez RG selv, men opplever at lyden mangler punch, og er mest egnet for shredding.

Artikulasjon....er det da evnen til å gjengi detaljer i spillet man da mener?

For en del år siden spillte jeg på en RG med dimarzios( Har den ennå, og det er en meget god gitar), og fikk en aha-opplevelse da jeg anskaffet meg en Wolfgang special(Usa). Ibanezen var mye dødere på rytmespill med demping.

Lurer på hva som konkret bidrar til dette. Husker ikke at den siste Jemen jeg hadde led under dette i like stor grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg hadde en Ibanez RG som hadde V7/V8 pickuper og de var usedvanlig kjipe lydmessig etter mine ører. Ellers var det en strålende gitar, men de pickupene syns jeg ikke var bra.

Er enig i det, men selv med gode pickups er det i hovedsak mye den samme mangelen på punch. Ikke dårlig lyd , men den har sin begrensning. Monterte Suhr ssh+ i både RG og Westone Pantera, og gitarens natur er mye den samme selv om mikkene er bedre. Panteraen hadde mye mere punch. Den hadde floyd, lønnekropp og jeg tror stratskala mens Ibanezen Lindekropp, lønnehals og gripbrett samt edge floyd.Skalaen vanlig RG lengde.

Sier igjen at Ibanezene jeg har hatt har vært, og er veldig gode gitarer også lydmessig, men mangler noe.

Endret av Brekkvasselven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye pga av de ultratynne halsene.

Jeg tror my av resonansen i en elgitar kommer fra halsen, mer masse = Mer tone.

Har ingen bevis men det er noe som har gått igjen når jeg har testet gitarer opp gjennom

Men jeg har prøvd RG`s som har hatt bra lyd og, ingen gitarer er like siden vi snakker om treverk.

Ingen regler uten unntak:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Regner med utsagnet er hentet fra mitt innlegg. Altså: Jeg har ikke veldig mye erfaring med moderne Ibanezer, men hvis man hører på mange av flinkis-gitaristene som f.eks. Vai, Satriani osv, som jo er outstanding gitarister, så er tonen deres rimelig døll. Det mangler attack i topp, og lyden ellers er komprimert og flat/livløs. Noe som ikke nødvendigvis er gitaren sin feil, men det er et fellestrekk.

Uansett var det utsagnet rimelig fleipete fra min side, men dog med et lite hint av seriøsitet bak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Regner med utsagnet er hentet fra mitt innlegg. Altså: Jeg har ikke veldig mye erfaring med moderne Ibanezer, men hvis man hører på mange av flinkis-gitaristene som f.eks. Vai, Satriani osv, som jo er outstanding gitarister, så er tonen deres rimelig døll. Det mangler attack i topp, og lyden ellers er komprimert og flat/livløs. Noe som ikke nødvendigvis er gitaren sin feil, men det er et fellestrekk.

Uansett var det utsagnet rimelig fleipete fra min side, men dog med et lite hint av seriøsitet bak. :)

Var ditt innlegg ja . Har egentlig ikke noe å utsette på f.eks Vai sin tone annet enn på renlyd, for den er kjedelig. Ellers så har jeg traktet litt etter sololyden til de guttene der, men finner etter hvert som tiden går mer og mer ut at den er litt flat og tam. PRS Miran min har f.eks en lyd som til og med kona sperret opp øynene for på solospill, samt at den har en fabelaktig punch. Det er jo i grunn en liten gitar, med forholdsvis lite treverk,

Men den har ikke vibsystem, den har set-in neck og det tror jeg er mye av nøkkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at halsen har mye å si. Hør forskjellen melloM Schecter og Ibanez, så vil du se at Schecter har mye feitere lyd.. Noe som gjelder ESP også.

Men det er imo ikke noe galt med Ibanez. Mye godt kommer fra dem.. Og jeg opplever ikke at lyden er mye kjipere enn alt annet. Når det kommer til Ibanez Pickups, så er de som regel helt håpløse.. Jeg grøsset nesten når jeg fikk min Ibanez S med IBZ pickups.. Det var så forferdelig at det fikk Epiphone pickups til å høres bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En RG har "sin lyd". Liker man ikke lyden, så liker man ikke lyden. Så enkelt er jo det.

Det jeg stusser over, er at man i neste åndedrag kan hevde med brask og bram at det er "dårlig"?

Dette er jo etter min mening en snakk om hva man foretrekker. Liker man ikke lyden i V- pickupene, greit nok. Null problem. Den er jo litt spesiell, komprimert og smånasal. Men så å si at det derfor er "dårlig"?

For meg blir det bare tull. Det blir som å mene at en bil er elendig, fordi jeg ikke liker designet, fargen eller kjøreegenskapene.

I dag er RG en "ekstremgitar", en gitar på enden av en "gitarsmakpendel", der blant annet den ekstremt tynne halsen er et av særtrekkene. Er din smak på et annet sted på pendelen, så er det greit, for all del. Det blir litt for dumt å stemple ting man ikke liker som dårlig.

Dessuten- i forhold til Ibanez, firmaet har vel omtrent verdensrekord i antall forskjellige gitarer til salgs. Det å si at disse gitarene er uartikulerte blir ikke videre presist, for å si det mildt. Jeg har vel et par Ibanezgitarer, noen er "one- trick ponies", uten at jeg som rytter klarer å få de til å hoppe noe særlig, mens andre er mer type "passer til alt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt- liker man ikke lyden, så..

Dessuten er jeg sikker på at du bare er misunnelig på RG-ene mine, så det så. :P

Men for å forsøke å være seriøs. Smak og behag er en ting, men det å si at gitaren, og da gjerne ta med hele merket i samme slengen blir litt useriøst. Ikke det at jeg tror du gjør det i kommentaren over. Jeg er overbevist om at du kunne lage morsom musikk hvis du stakk innom og fikk klå litt på RG 750-en min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke v1 og V2 mikkene er så verst egentlig, men V7 og V8 er veldig kjedelige, men ikke fryktelig dårlige

V1 og V2 er faktisk ikke så gale nei. Jeg hadde INF-pickups i min.. Tror de kommer i billigere Ibanez-gitarer. Jeg klarte bare ikke bruke dem lengre.. Et pickupbytte gjorde at jeg beholdt gitaren etter å ha vurdert å legge den ut for salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt- liker man ikke lyden, så..

Dessuten er jeg sikker på at du bare er misunnelig på RG-ene mine, så det så. :P

Men for å forsøke å være seriøs. Smak og behag er en ting, men det å si at gitaren, og da gjerne ta med hele merket i samme slengen blir litt useriøst. Ikke det at jeg tror du gjør det i kommentaren over. Jeg er overbevist om at du kunne lage morsom musikk hvis du stakk innom og fikk klå litt på RG 750-en min.

Du har nok rett, men jeg prøver bare å blåse litt liv i diskusjonene her! :) Uansett kommer ikke noen til å se meg med en Ibanez RG- ett eller annet, noen sinne, noen gang! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.