Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Byggetråd: Madamp G2 - 2watt røramp kit, nå med lydklipp


Anbefalte innlegg

Så grei ut den der... :)

Vil du anbefale kittet til noen for at de skal kunne lære litt om bygging og oppbygging av forsterkere generelt, eller har det kanskje lett for å bli at en bare følger anvisning slavisk..?

Og husker du hva den kom på totalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kitet er ikke lagt opp som noe kurs! Så det blir nok helst å ta punkt for punkt i anvisningen..

Det er ingen forklaringer på kretsene, ingen beskrivelse av hva noe gjør...

Men det er jo klart at sammen med annen info, artikler på nettet, bøker osv.. så får man jo en praktisk info om tørr teori, man kan måle spenninger, kanskje endre verdier på komponenter og sånne ting.

Kan nok absolutt være lærerikt, men trenger ikke å være det...

Jeg kjøpte to stykker samtidig, sparte litt frakt da, tror de kom på totalt ca. 1000 kroner pr.stk.

Også har jeg fått det sånn hos Musikding at de trekker automatisk fra tysk moms når jeg handler der, 19% er vel den på, så der sparte jeg litt.

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrudde sammen ei kasse i dag, med materialer fra det nye kjøkkenet....

Rødfargen er den samme som er bak grilltrekket i kabinettet jeg bruker... Kommer vel til å pusse det og hive på noe tolex eller lignende. Gummiføtter og håndtak hadde jeg liggende.

Dette er forøvrig et 'open-back' amp-kabinett :) God lufting bak, og lett å ta ampen ut ved behov!

DSC03434-800.jpg

Også et bilde for å illustrere hvor liten denne ampen er! Det ligger en wah-pedal ved siden av den, også står Ibanez TSA15H under..

DSC03435-800.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så grei ut den der... :)

Vil du anbefale kittet til noen for at de skal kunne lære litt om bygging og oppbygging av forsterkere generelt, eller har det kanskje lett for å bli at en bare følger anvisning slavisk..?

Og husker du hva den kom på totalt?

Det vil nok hjelpe litt på, men det finnes mange bedre alternativer til å lære seg elektronikk.

F.eks begynne med grunnlegende elementer som transistorer, dioder, resistorer og kondiker. Bygge et par pedaler mens man studerer kretsene og leser om elektronikk samtidig, og så prøve seg på rørforsterkere.

Jeg lærte ganske mye av å bygge min Madamp, men det er fordi jeg har hatt mye elektronikk og i tillegg prøvd å gjennkjenne elementer i kretsen med det ejg har sett tidligere.. Men hvis man bare skal bygge, så er det nok ikke så mye teoretisk lærdom.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen få ord om volum og trøkk ut av denne lille 2 watt saken!

Jeg kan kjøre 3 amper samtidig her, så hadde på Madamp G2 (2w), Orange Tiny Terror (15w), og Mesa/Boogie Roadster (100w)

Begynte med ganske lavt volum på alle, og økte på...

Må si jeg var imponert over den lille Madampen, den klarte å henge med langt opp mot smertegrensen! Nå ble det jo litt ekstra volum da siden det spillte på 3 amper samtidig! men volummessig er det plenty!

Der den faller gjennom er jo at det ikke er mulig å spille høyt med clean, det klarer jo de to andre fint.. Men når volumet øker så vrenger Madampen ganske så bra, ligger ikke langt etter Tiny Terror der. Og vreng på lavt volum ordnes med pedaler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en gammel krakk i lyseblått skaitrekk, så den kuttet jeg opp og limte på kassa...

Rundet alle kantene med fresen først. Ser ikke helt godt ut, men nå synes jeg ampen lever opp til navnet sitt!

Har byttet knottene også..

15_trekt%20med%20skai.jpg

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ferdig nå, med pilotlampe. Nå mangler jeg bare noen motstander så jeg kan lage en 8 ohm dummy load til denne.. Har et kabinett for lite, så denne blir stående uten noe koblet til, trenger dummyen for å unngå uhell...

Edit: Fikk loddet sammen 6 stk 0.25 watt motstander nå, så det ble en last på 16 ohm, totalt på 1.5 watt. det må da holde til å unngå å brenne opp utgangstrafoen ved et uhell..

17_pilot.jpg

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.