Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Byggetråd: Madamp G2 - 2watt røramp kit, nå med lydklipp


Anbefalte innlegg

Hehe.

Joda men ser du ut en fin liten sak å bygge det der.

Likte ikke helt sample lydklippene på siden til madamp, men mye kan jo variere her med element, settings, gitar osv. Se bare hvor jevlig mye av jensen elementene høres ut på hjemmesiden deres kontra når de sitter i en skikkelig fender amp.

Å bygge amp er jo korslig arbeid uansett så er bare og fyre på om ligger en sånn under treet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dukket det opp et par slike under juletreet, en til meg og en til sønnen min.

En skremmende eske full av løse deler, og en mail med 'manual' og noen pdf'er...

Men jeg har da fått begynt, ganske godt i gang faktisk.

Punkt 1 var å bore alle hullene i chassiset. Jeg klippet ut tegninger av det, og tapet fast på chassiset, og borret gjennom papiret.

1_Drilling.jpg

Så var det å lakkere, strengt tatt ikke nødvendig, men det ble litt mye riper etter drilling og pussing. så jeg valgte å lakkere den.

2_Drillet%20og%20lakket.jpg

Det var med en ferdig dekal til fronten, måtte få den på:

3_Dekal%20p%C3%A5.jpg

Da var chassiset ferdig, klar til å montere diverse brytere, potmeter, sokler o.l nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler dette opp i flere innlegg, blir så mange bilder.....

Har fått på alt det elektro-mekaniske nå, potmeter, brytere, rørsokler, trafoer m.m

Legg merke til iPaden på stativ, med tegninger og bilder av byggesettet....

4_mekanikk%20p%C3%A5.jpg

5_mek%20p%C3%A5%20plass.jpg

Oppdaget en feil i kit'et nå: Hullet til feste ringkjernetrafoen med skulle være større enn oppgitt, og muttere til å feste dette med var 'glemt' i pakken... Men fant jo noe som passet..

Slik ser det ut på innsiden nå:

6_mek%20inni%20chassis.jpg

Og sønnen min er også i gang, han har fått borret og lakkert chassiset sitt, det ble hvitt:

7_mitt%20og%20Vegards.jpg

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser kult ut det der!

Jeg ble ferdig med min MadAmp A15 MkII Deluxe for et par uker siden, men fikk testet den for første gang igår..

Og jeg må si.. Jeg ble svæært overrasket over hvor bra den låter!! Hadde ikke forventet det i det heletatt. Meget allsidig sak med en ultraclean kanal, en rocke-kanal og en skikkelig hissig high gain-kanal.. Skal etter planen legge ut lydklipp i løpet av uken :)

Så du får glede deg..Vet at G2 er i billigere klasse, men jeg har troen på at du får en fult brukendes forsterker som låter kult.. Finnes en del MODS og sånn på musikding-forumet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått gjort litt mer i dag. Jeg har store problemer med synet for tida, så utstyrt med lesebriller og forstørrelsesglass gikk jeg løs på lodding av power-kortet, med nett-trafo og utgangstrafo. Heldigvis er det grove dimensjoner på alt oppi her, så det ble etterhvert ferdig... Men en utrolig tålmodighetsprøve.

Spennende øyeblikk da jeg plugget den i veggen og slo på... Skulle måle spenningen 3 steder, og alt var perfekt. Sjekket også at ampen tømmer seg for spenning etter få minutter når den blir plugget ut, det virket også som det skulle.

På bildet måles spenningen over en av glatte-kondensatorene ca. 2 minutter etter den ble plugget ut...

Det får være nok for i dag, ganske anstrengende arbeid med dårlig syn...

8_Koblet%20Power-board.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da er ampen ferdigbygd!

Ble jammen mye ledninger og greier nedi der, så det ser jo ikke helt pent ut!

11_Ferdig%20innvendig.jpg

Ser bedre ut på utsiden...

10_Ferdig%20koblet.jpg

Ganske spennende da den ble slått på første gang, ingen smell, ingen røyk, og ingen støy, veldig lovende!

Rørene glødet fint som de skulle.. Koblet gitaren til, og null lyd!

Fant etterhvert ut at jeg hadde koblet feil på inngangsjacken.. Fikset det, og dermed kom lyden!

Har den koblet til mitt hjemmebygde 1x12 kabinett med V30 element.

14_I%20gang%20med%20spilling.jpg

Så hva skal man si om lyden?? Låter som en 1000-kroners røramp kanskje!! Egentlig ikke så verst, clean lyd opp til ca. klokka 11 på volumet, etter det går den fra crunchy til ganske så god rocke-vreng.

Må bruke litt tid på å bli vant til denne, også er det jo kul umulig å beskrive lyd! Får vente til det kommer innom en som kan spille så jeg får et opptak av den heller...

Men 2 watt?? Ja, ganske lavt når den spiller clean, men absolutt høyt nok når vrengen kommer. Blir litt spiss i lyden, men tror det skyldes mye V30 elementet, har dessverre ikke andre elementer å prøve med. Føler det blir litt urettferdig å sammenligne den med både Mesaen og Ibanez TSA'en.. Men så langt er den godkjent, og den låter vel som forventet!

Da får jeg se etterhvert om jeg bygger den inni ei lita kasse... Er jo lite mobil som den er nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om kittet: det kom fint pakket i en stor eske, alle delene fint pakket og merket i små poser. Byggeveiledning kom på Mail, en fyldig sak med skjemaer, bilder, deleliste, og en trinn for trinn byggebeskrivelse.

Som sagt tidligere så manglet det et par muttere og det stemte ikke 100% med alle dimensjoner på hull. Det var også et par feil i byggebeskrivelsen, men på layout-tegningen var alt riktig, så dermed ble det rett til slutt. Litt uryddig bilde av koblingene på for meg ukjent type jacker, og jeg klarte selvfølgelig å gjøre feil. Men litt bedre sjekk og måling så hadde jeg unngått det.

Bestilling og levering gikk som smurt fra Das Musikding, bestille rett før julerushet, men fikk det etter noen få dager likevel.

Så alt i alt en grei erfaring å bygge dette! Man trenger litt grunnleggende elektronikk-kunnskap, kunne lodde og ha godt syn! Også kunne engelsk da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.