Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Usikker – hvilken vei skal jeg gå ?


TMS

Anbefalte innlegg

Hei, jeg begynte å spille gitar for 3-4 år siden. Dvs jeg har kunnet noen grep før også men vil ikke kalle det å spille gitar. Mitt utgangspunkt var/er at jeg har spilt tangentinstrumenter hele livet og er ganske habil på musikkteori. De siste tre-fire årene har jeg vinglet i flere retninger, uten å bli god på noen av de. Jeg har derfor funnet ut at jeg bør velge et mål for å gi meg en retning å gå (øve). Problemet er at jeg liker masse forskjellig og ønsker tips om fordeler ulemper med alternativene jeg har sett for meg eller eventuelt tips om andre mål. Så til hva jeg har øvd på så langt:

1. Spille en tone melodier/fraser og få det til å låte fint alá f.eks B.B. King

(mitt nivå: 2 på en skala fra 1-6)

2. Spille bass, komp og melodi og forsøke å få det til å låte som Chet Atkins, Jerry Reed (øvd på the Claw i ett halvt år nå), Øystein Sunde

(mitt nivå: 1,5 på en skala fra 1-6)

3. Spille melodi med to toner, legge 6st’en under melodien

(mitt nivå: 3,5 på en skala fra 1-6)

4. Spille melodi med to toner, oktav

(mitt nivå: 3,5 på en skala fra 1-6)

5. Spille melodi på topp med akkordene Imaj7, IIm7, IIIm7, IV6, V7, VIm7, VIIm7b5 under melodien. Bytte akkord på (nesten) alle meloditoner. Litt tilfeldig hvilken akkord jeg velger, men tar utgangspunkt i at meloditonen skal være med i akkorden og forsøker å tenke litt på kvintsirkel progresjon også. Pluss prøver å lytte etter hvilke av de 2-3 tilgjengelige akkordene som låter bra.

(mitt nivå: 3 på en skala fra 1-6)

Jeg har holdt på en god del tid å forsøke å låte som B.B. King, men følte at uansett hva jeg forsøkte så var det lang vei igjen…

Forsøkte deretter å spille noen Chet Atkins arrangementer til tross for at jeg ikke blir akkurat revet med av hans musikk. Det var nok utfordringen i spillestilen som motiverte meg mer en musikkstilen i seg selv. Mener at Chet Atkins selv har utrykt at han låter som to dårlige gitarister. Selvfølgelig gjør han ikke det, men jeg forstår hva han mener. Når du skal spille både bass, komp og melodi samtidig, er det vanskelig å oppnå samme flyt som når du konsentrer deg om en ting om gangen. Fikk etter hvert opp øynene for Jerry Reed og har strevd en hel del med å låte mer som han. For å gjøre en lang historie kort. Jeg har vel innsett at det vil ta mange år før jeg låter ok i den sjangeren.

Melodi med en ekstra parallell tone har jeg imidlertid begynt å få dreisen på. Har alltid likt Wes Montgomery stilen så dette kan være en alternativ stil som både låter fint og som det er mulig å få til. Misforstå meg rett, jeg tar ikke mål av meg i å bli en ny Wes Montgomery, han er eventuelt kun ment som et uoppnåelig mål for å få en retning i utviklingen min og ikke rote målløst rundt som nå.

Så til siste alternativet (5) melodi med fulle akkorder. Jeg føler også at dette er noe som jeg kan få til. Kanskje som en kombinasjon med to-tone melodispill i deler av låtene.

Det jeg ønsker er råd og tips som gjør at jeg kommer videre og ikke går i sirkel eller velger en ”blindvei” og må snu. Kanskje det jeg egentlig ønsker er å finne fram til en metode som vil gi meg i pose og sekk. Dvs en vei og gå som samtidig gir meg flere av de andre stilartene som ”bonus”. Ikke vet jeg, er det andre som har gjort seg erfaringer og kan komme med tips ?

Endret av TMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser jo ut til å ha god peiling på teori! Det kommer jo veldig godt med!

Jeg ville rett og slett spilt til den musikken jeg liker, lære noen fancy skalaer, og få brukt dem i musikken du liker. Kanskje også lære noen teknikker (sweepin, alt. picking, hybrid picking osv) og se hvordan du kan bruke det i din spilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til må vi stange litt i ein vegg, føle litt på stagnering, før det "løsnar". Viss eg står heilt fast, plar eg å ta meg ein pause frå spelinga, og høyre på gitaristar som inspirerar meg. Vingle i forskjellege retningar er ikkje nødvendigvis negativt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ser det ut som om du er på god vei. :) Du har klare mål, og du har evaluert hvor du står og hvordan du skal komme deg dit du vil.

Mitt beste råd er: Ikke gap over for mye på en gang. Du har bedre tid enn du tror. Fokuser på ett område av gangen (uten at det betyr at du skal la være å øve på de andre områdene), og sett deg delmål du skal oppnå. Du har ganske amibisøse mål når du nevner Chet Atkins og Wes Montgomery - så du må beregne at det går med en god del tid og arbeid.

Jeg vil bare legge til en ting: Skalaer! Jobb daglig med skalaer, i forskjellige rytmiske og melodiske former. Sekvensering er gull verdt, IMO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger

....Jeg ville rett og slett spilt til den musikken jeg liker.....

Sikkert lurt, jeg jar fokusert på ting som har vært utfordrende fremfor ting jeg liker.

....Av og til må vi stange litt i ein vegg, føle litt på stagnering, før det "løsnar"....

....ta meg ein pause....

....Vingle i forskjellege retningar er ikkje nødvendigvis negativt!

Når jeg tenker etter har det vært en ok progresjon i forhold til for f.eks ett år siden. Ofte føles det som stillstand, når det egentlig er bittesmå steg fremover. Noen ganger etter små eller lengre pauser har jeg opplevd at det har skjedd et hopp i utviklingen selv om jeg ikke har øvd. Det er vel underbevisstheten som fortsetter å bearbeide det man har øvd på.

....Ikke gap over for mye på en gang...

....Fokuser på ett område av gangen...

Har nok gapt over for mye, dvs for bredt. Øvd noen minutter på noe før jeg har hoppet over på noe annet. Å terpe på en og en ting har jeg vært for utålmodig til. Bortsett fra at jeg regelmessig har øvd på The Claw og begynner å nærme meg at den låter ok. Har fra tidligere erfart at når jeg øver og terper på noe som ligger langt over mitt nivå så får jeg også et løft på musikken jeg spiller som ligger på mitt "normale" nivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.