Web Analytics
Jump to content

Loddestasjon-spørsmål

Recommended Posts

LCD og greier :D Ser veldig bra ut den, uten å ha prøvd den... :P

Disse stasjonene er ganske robuste og holder ut livet, så det burde nok ikke være noen fare. I tillegg har du jo reklamasjonsrett!

300-450 grader celsius er vel tommelfingerregelen, holder igrunnen med 300, kommer litt ann på hvor kjapp du er..

Bruker selv rundt 350 på smånips. :)

Eg har lodda ein god del med den stasjonen. Einaste problemet eg har hatt var at skruane som held sjølve bolten fast i handtaket løsna, og eg måtte improvisere litt. Vil på det sterkaste anbefale å la limet tørke før ein loddar vidare, men utanom litt skallebank og rennande auge var superlim godt nok i lange baner. Utanom det: ein super loddestasjon.

Det kjem kanskje an på om du likar å lodde fort og varmt eller sakte og lunka, men eg trur eg brukar litt over 300 på kretskort.

450 er jævlig varmt!

Ca 350 er fint til det meste. 300 synes jeg blir litt lite. Skal du lodde tjukk kabel og trenger mye varme kan du bevege deg opp mot 400.

edit: Ellers har jeg lite erfaring med hjemmebolter da jeg har hatt loddebolt på jobben i alle år, men den gjør helt sikkert nytta. Klart, når du først er i den prisklassen er det kort vei opp til Hakko-stasjoner. Disse får du fra rett over 1000-lappen tror jeg (FX-888), og er profesjonelle produkter som brukes daglig i elektronikkindustri over hele verden. Om du får kjøpt den i butikk i Norge så du får den før jul vet jeg dog ikke sikkert, men kan jo være verdt å sjekke ut? Jeg fant den hos RS Component, men de hadde den ikke på lager før februar.

Men ja. For hobbybruk så er sikkert Clas-bolten god nok i massevis!

Edited by Duckling

Clas olhson er "greit nok"

Men til samme pris får du langt bedre stasjoner om du handler utenlands.

Har lest litt rundt når jeg skulle kjøpe selv og mange har bra erfaring med clas olhson, mens andre har hatt problemer med at de går i stykker etter et par år osv.

Jeg vil anbefale deg og se litt rundt på ebay og lignende for og finne et bedre tilbud.

De to store leverandørene jeg kommer på akkurat nå er Hakko og Weller, Begge to lager supert loddeutstyr til industri.

Weller går for og være noe av det beste du kan kjøpe, men koster også noe mer. Men de har en billig modell til rundt 7-800kr på elfa som burde holde i massevis.

Så har vi Hakko som også er en Industri standar som skal være minst like bra som Weller.

Selv kjøpte jeg en Hakko 936 fra ebay.co.uk (england) til ca 700kr og den fungerer supert!

Synes den er bedre å bruke en Weller stasjonene vi har på jobben.

Jeg leste nøye omtaler og lignende på akkurat den modellen før jeg kjøpte den og jeg fant ikke en eneste negativ omtale, De blir varme (350grader) på ca 7sek

De skal holde i 15-20år i et industri miljø, sikkert enda lenger ved hobby bruk nå og da.

Søker du litt på google finner du masse.

Eneste er at denne kom med Japansk plugg, men det er 220v 50hz i japan også så var bare og kutte ledningen og sette på Norsk støpsel så var den oppe og gikk. Fulgte også med 8 forskjellige tupper til bolten også.

Link til samme selger: http://www.ebay.co.u...b#ht_642wt_1139

Så alt i alt, Clas ohlson er greit det, men til samme pris får du bedre stasjoner beregnet for industri, så hvorfor betale for en dårligere vare ? :)

Angående temperatur bruker jeg 350c til alt, det er en grei temperatur da tinnet vil smelte med engang, samtidig du varmer opp delen du skal lodde, og delen du skal lodde til i løpet av noen sekunder (om ikke er en kjempe stor del såklart..)

En stasjon vil være bedre fordi den vil være mer stabil, en vanlig bolt har en tendens til å varmes opp treigt, så etter det er tempraturen ustabil noe som igjen kan gi dårlige loddinger, (Klart finnes dyre bolter som er bra også, men generelt er de billige ganske ustabile)

I dag ville jeg alltid ha brukt noe som er stabilt å som har tempregulering..

Men husk også at loddetinnet har stor innvirkning på loddingen også, Jeg vil anbefale deg og ikke bruke blyfritt da det er vanskeligere og jobbe med samt finishen ofte ikke blir helt bra. (min erfaring...)

Kjøp også tinn som har flussmiddel da det renser opp overflaten skikkelig før tinnet fester seg. Jeg bruker tinn med sammenholdningen:

pb: 38

Sn: 60

Cu; 2

på 1mm tykkelse

Finnes masse bra info om lodding på youtube også :)

En fint tips er og alltid ha bittelitt tinn på tuppen før du begynner loddingen da tinnet sprer varmer fortere i det du skal lodde.

Skal du lodde noe som ikke tåler varme spesielt bra (transistorer, deler med plastcapsling osv er det lurt og sette en metallklemme mellom punktet du skal lodde og plasten da denne vil ta opp varmen istedet for plasten.

Lykke til :)

Edited by Concker

Jeg bruker loddestasjon fra Biltema, vil tro det er bortimot samme type. (Synes å huske de ser rimelig likedane ut). Jeg err storfornøyd med den til mitt hobbybruk. Holdt på ganske intensivt en periode, og ingenting som skulle tyde på at den begynner å falle fra hverandre, i alle fall :) Jeg lodder på 330 grader celsius, ser ut til å fungere fint! Temperaturen holder seg stabilt også.

• 3 weeks later...

Jeg har loddet med alt fra Biltema greier til hundrelappen og loddestasjoner fra weller og ersa. Rimelig utstyr holder ikke så lenge, og spissene er ofte av ymse kvalitet, samt at boltene "brenner opp" ganske fort om man bruker de mye.

Skal du først kjøpe en stasjon, så kikk etter weller eller ersa - ersa lager fenomenale produkter, som holder i evigheter.

edit:

hmm gammel tråd ja.. - ble det noen loddestasjon på deg?

Jeg har tenkt til å skaffe meg en loddestasjon. dvs. ønske meg en til jul.

Vet noen om den de selger på Clasohlson er bra?

http://www.clasohlso...px?id=162538697

Hvor varmt skal det være når man lodder på små pedal-kretskort?

Jag har hatt en sån en ... Den holdt, og virket perfekt, i ca 2 år. Loddet allt fra fin "nerdeelektronikk" til rørampbyggesett med den.

En dag var bolten dau ...

En Weller 80W stasjon koster det tredobbelte og holder sikkert mye lenger ... Og så er en Weller myyye mer komfortabel å jobbe med ...

Men men ... 900 NOK før en fungerende stasjon i to år er ikke ille det heller ! ;)

Jag har hatt en sån en ... Den holdt, og virket perfekt, i ca 2 år. Loddet allt fra fin "nerdeelektronikk" til rørampbyggesett med den.

En dag var bolten dau ...

En Weller 80W stasjon koster det tredobbelte og holder sikkert mye lenger ... Og så er en Weller myyye mer komfortabel å jobbe med ...

Men men ... 900 NOK før en fungerende stasjon i to år er ikke ille det heller ! ;)

Så får du hakko stasjoner, (Som er det japanske svaret på weller, (er også industri standar her som er brukt over hele verden ) som holder i 25år ++ for 7-800kr :)

Edited by Concker