Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akkorder med samme navn men er forskjellige og har forskjellig lyd


Anbefalte innlegg

Når jeg slår opp på akkorder, f.eks på http://jguitar.com, så ser jeg at det er flere forskjellige variasjoner som kommer opp for samme akkord. Men de høres ikke likt ut når jeg spiller de forskjellige variasjonene.

Feks Em/G

chord.gif?define=3%2C2%2C2%2C0%2C0%2C0&root=E&bass=G&chord=Minor

chord.gif?define=3%2C2%2C2%2C0%2C0%2C3&root=E&bass=G&chord=Minor

chord.gif?define=3%2C2%2C2%2C4%2C5%2Cx&root=E&bass=G&chord=Minor

chord.gif?define=x%2Cx%2C5%2C4%2C5%2C3&root=E&bass=G&chord=Minor

Hvordan kan dette ha seg? For at det skal høres riktig ut i forhold til en sang så må jo akkorden høres ut på EN bestemt måte? Hvordan velger man ut akkurat den riktige variasjonen til en bestemt sang? Det åpenbare svaret er vel sikkert å prøve de forskjellige akkordene for å høre hva som høres riktig ut. Men litt informasjon om hvordan dette henger sammen hadde vært kjekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenomenet som her er omtalt er vel det som kalles "voicing" blant mange musikere :)

I min verden er det ikke til å stikke under en stol at en Emoll-akkord låter større og feitere når den er spilt på seks strenger kontra fire eller fem.

Når det er sagt så er det det jeg kaller for "omgivelsene" eller sammenhengen -- mao. de andre akkordene/tonene rundt den aktuelle -- som ofte er avgjørende for om en spesiell voicing låter bra i sammenhengen eller ikke.

Det smarteste er vel, som det allerede er sagt over her ^, å prøve ut hva som låter best (og hva fingrene klarer å få til) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles omvendinger... :)

Nop, omvendinger er når man ikke har grunntonen i bass - vanligvis erstatta med tersen eller kvinten ;)

Edit: Noe som forsovet gjelder akkordene som er avbildet over her (Em med G i bass) men det er ikke svaret på GlobalRiders spørsmål, han spør om voicinger som flere her har svart.

Endret av Voodoochild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig i at de ulike grepene i første post er voicinger, samtidig er Em/G en omvendig av Em (1. omvendig). Omvendinger er mye enklere å forklare på et piano, der du har begrenset med alternativ (innenfor rekkevidden av én hånd). En gitar har helt andre forutsetninger, vi bruker ikke en akkord i såkalt grunnstilling like ofte (hvor tonene kommer i "riktig rekkefølge 1 3 5). Ulike voicinger kan godt være ulike omvendinger, og omvendt. I utgangspunktet er det likevel to forskjellige ting. Jeg er helt sikker på at noen kan utdype dersom du har lyst til å vite mer. Blir lett for mange ukjente ord, det er lov å si "stopp", "repeter" og andre ord dersom det som sies er uforståelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Hang vel ikke helt med på alt. :)

Men jeg får prøve meg frem og bruke det jeg synes låter riktig, så fremt at fingrene makter det.

Har spilt ett år nå og fulgt Gibson sitt gitarkurs. Har lært meg de vanligste grepene og barregrep samt å spille etter noter. Men det går ikke raskt nok og rent nok. Spesielt barregrep er noe jeg sliter voldsomt med. Så jeg konsentrerer meg om å bruke det jeg har lært til nå og spille sanger som jeg liker til grep og noter går raskere før jeg går videre med å lære meg mer teori.

Så i mellomtiden blir det vel noen noob spørsmål her på forumet. :) Ett glimrende forum forresten, har allerede lært meg mye nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.