Web Analytics
Jump to content

Feilkjøp?

rogermelfen
 Share

Recommended Posts

Hei!

Først må jeg si at jeg er newbie og dermed ganske ukjent i terminologien når det gjelder all slags duppeditter på elgitaren.

Jeg kjøpte min første el-gitar, en ny "Black Devil" til 2400,-, og merket med en gang en "skurring" i de to dypeste strengene. Jeg trodde først det var strengene som var for tett til halsen, men nå har jeg justert de til å stå på det høyeste nivået. Det er fortsatt skurring i e-strengen.

Er dette en reklamsjons-sak eller går det an for meg å justere på noe annet?

På forhånd takk for svar.

Det å få en gitar til ikke "skurre" over hele gripebrettet, er en mye lenger historie enn å justere strengene opp "til det høyeste nivået". Jeg regner med at du har skrudd opp bridge så mye det går, men dette er et samspill mellom krumming på hals, og nut, bånd og bridge.

Siden du har handlet i en butikk, og du har brukt såpass med penger på gitaren, vil jeg anbefale deg å kontakte butikken, og be om at de ordner det slik at du får en gitar der det ikke skurrer, samtidig som at strengehøyden er på et akseptabelt nivå. Så enkelt.

Skulle jeg nevne alle muligheter for hvordan man må fikse dette selv, må jeg omtrent skrive en lærebok, og det er vel litt unødvendig. Når det er sagt, vil man ved å søke her på forumet lære masse om dette.

I ditt tilfelle ville jeg ha kontaktet butikken. Det hadde jeg gjort selv også, selv om jeg kanskje kunne fikse det selv. Du har betalt for en slik service i det øyeblikket du kjøper en ny gitar i butikken.

Når det er sagt, kan ikke selv den beste gitar være "skurrefri" hvis gitaristen tar løpefart med plekteret og denger løs av full kraft på strengene. Jeg antar ikke at du gjør det, men tar det med for å vise at det er vanskelig å vurdere slike ting etter å ha lest ditt innlegg om "skurring". Gitarister man ser på videoer som tar fart over hodet med plekteret, bedriver stort sett playback, bortsett fra Pete Townsend. :)

Edited by CastorFiber
Rettet opp en viktig detalj