Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Jaguar, ny finish... Purpleburst


Anbefalte innlegg

Har hatt et lite hemmelig prosjekt her på si en stund nå, på tide å dele det med verden.

Dette er første gang jeg lakkerer, filer bånd og prøver å sette sammen en gitar men mottar kritikk :)

Liker best "learning by doing" metoden så har fått en del mer kunnskap nå som jeg tar med videre til evnt. flere prosjekt.

Utganspunktet, dette er resultatet om en sleper en gitar etter bilen..

Pass på å ha litt kort tau slik at ikke den flyr i fortauskanten slik som denne, du kan se på toppen av kroppen at den er limt.. Halsen fikk også en brist som er nå limt.... :D

1049190.jpeg

1049191.jpeg

Stripping av poly lakken

Måten jeg gjorde dette var å bruke en varmepistol til å varme opp lakken med og skrape den forsiktig vekk etterpå med en sparkelskje eller lignende..

Dette gjorde jobben uendelig mindre tidkrevende enn å slipe ned lakken som var en 2mm tykk.. Strippa gitaren på under en halvtime

Takk til stewmac for tipset ;)

1049192.jpeg

1049193.jpeg

Her kan en se hvor mye lakk som faktisk er på de moderne gitarer

1049194.jpeg

Har ikke så mye bilder av preppingen før jeg lakkerte den, men her er bilde av de første strøkene.

Lakksprøyte så brukte jeg en bestilte fra Polen som var identisk med biltema sin "Proff lakksprøyte". Dette er ingen "god" sprøyte men er så utrolig mye bedre enn spraybokser og holder i massevis til hobbybruk.

Jeg blandet lakken selv, rød, blå og hvit var hovedingrediensene her.

1049195.jpeg

Begynnelsen av en lilla sunburst

1049196.jpeg

Siste lag med sunburst, litt dårlig lys.. Derav ikke så mørk nå

1049197.jpeg

Halsbilder.

Halsen ble lakkert med klarlakk og en dråpe brunt i for å ikke gjøre den "likbleik". Samt skjule noe av de lyse punktene som var pusset ned.

1049188.jpeg

1049198.jpeg

Her ligger hun med spredte lår klar for noe fret leveling

Dette var første gang jeg filte bånd på en gitar, har lest litt rundt på nettet samt hørt litt rundt hvordan jeg kunne gjøre dette best mulig.

Det finnes også en tråd her på forumet som beskriver dette veldig bra, Finner ingen link nå men den inneholdt nå "floppemetoden"..

For å recrowne båndene brukte jeg selv ikke denne, men kjøpte 10 små diamantiler fra biltema for 30-40kr.

Når de var sånn nogenlunde våtslipte jeg dem med først 600 også 1200 for så å polere dem med dremel.

1049199.jpeg

Tapet opp og begynt tusjet

1049200.jpeg

Verktøyet jeg brukte til filing

1049201.jpeg

Under filing, båndjobben var dårlig og de stakk ut veldig så her er de hamret nogenlunde på plass

1049203.jpeg

Våtsliping av båndene tar også på tapen,biltema tapen er jo ikke all verdens...

1049204.jpeg

Prøvemontering av gitaren, må bestille en ny bro samt potmeter, vender og smånips

1049206.jpeg

Uten blitz

1049208.jpeg

Bildene er tatt med mobil så kvaliteten er deretter, så også at de ble megasvære. Løsningen på dette er å zoome ut når en har åpnet bildet, altså trykk ctrl og - til behagelig størrelse..

Takk til Bildr.no for opplasting.

Endret av Andr3as
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.