Web Analytics
Jump to content

Valg av gitar (martin?) prisklasse 10.000 +/- noen lapper


Habitats

Recommended Posts

Hei!

Har funnet ut at jeg skal gå til innkjøp av en ny gitar da Ibanezen min begynner å bli noe sliten.

Etter å ha lest en del, og prøvd noen Martin gitarer har jeg funnet ut at dette vil være et sikkert, og ikke minst godt valg.

Jeg er ute etter en gitar for som holder følgende kriterier:

  • god til fingerspill
  • god akustisk lyd over hele spekteret (low mid high, sliter med at den jeg har nå kun har mid...)
  • ingen elektronikk (muligens sette inn mic ved et senere tidpunkt)
  • pris: 10.000 +/-
  • helst Martin (MEN tar imot alle forslag!)

Har tenkt til å dra i butikk å prøve, men først vil jeg ha noen kompetente ambefalinger av hva jeg bør være på utkikk etter, så har jeg i alle fall et sted å starte.

Skal også sies at jeg har absolutt ingen god peiling på gitar. Har spilt i mange år, men kun på den ene jeg har hatt, uten å bry meg så mye over det. Men nå vil jeg altså ha noe nytt (og ordentlig).

Kan også nevne at jeg prøvde en Furch D40 for en stund siden, og likte denne veldig godt. Men vil prøve mer før jeg bestemmer meg.

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Når du skal bruke såpass med penger, er det fornuftig å prøve litt forskjellig. Selv er jeg svært glad i Taylor. I den prisklassen og for det bruksområdet du angir, vil jeg anbefale å ta en titt på Taylor GA3 og 314ce (Grand Auditorium). Disse er i praksis samme gitar uten (GA3) og med (314ce) cutaway og elektronikk. Begge kan forøvrig spesialbestilles uten eller med elektronikk, og jeg vil tro at uten, vil en GA3 ligge på rundt 12 000. Cutawaymodellen koster litt ekstra.

Taylors Grand Auditorium er svært allsidig, og fungerer utmerket både til fingerspill og strumming. Det kan også være verdt å sjekke ut tilsvarende Grand Concert (GC3/312ce). Dette er en litt mindre gitar, og ofte anbefalt til fingerspill. Personlig synes jeg den også er svært allsidig, bortsett fra til hard strumming. Den er dessuten svært komfortabel. De har selvsagt også Dreadnaughts dersom du ønsker mer bass og volum...

For noen få kroner mer (tror jeg) kan du også se på 4/400-serien (feks GA4/414ce), som har annet treverk i sider og bunn (ovangkol - 300-serien har sapele. Begge har sitkagran i topp). Det ene er ikke "bedre" enn det andre, bare forskjellig. Smak og behag...

Det jeg synes er morsomt med Taylor, er at helt fra 300-serien til 900-serien, så er spillbarhet og kvalitet nøyaktig den samme. Det er samme fasong, tunere, nøtt, sadel, hals, bro, gripebrett og bånd (bortsett fra nøtt, sadel og tunere for 900-serien). Alle bruker heltre. Det som skiller er dyrere treslag i sider og bunn og evt topp (noe som ikke automatisk betyr "bedre") og utsmyknining. Og her snakker vi om gitarer i et spenn fra 12-13000 til nærmere 40 000. 3/300-serien gir derfor usedvanlig mye gitar for pengene, slik jeg ser det.

Nå er det ikke gitt at akkurat du faller for Taylors måte å lage gitarer på, men jeg ville absolutt gitt dem en sjanse. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Tenker du kun nytt, eller kikker du på bruktmarkedet og?

Min erfaring med kassegitarer er at det ikke er like lett å finne en gitar som er like bra på strumming/plekterbruk og fingerspill. Til 'vanlig' kassegitarspilling, altså strumming, så er dreadnought-typen absolutt å foretrekke (syns nå jeg i hvert fall). Fin balanse mellom bunn og topp, men med mindre mellomtone, slik man finner i de mindre kassegitarene (eksempelvis '000'- og 'OM'-serien til Martin). '000'- og 'OM'-typen stålstrengsgitarer er på sin side helt 'killer' til fingerspill, men blir litt 'boomy' i mellomtoneregisteret når det kommer til strumming. Misforstå meg rett, det er ikke så at '000'- og 'OM'-type gitarer ikke fungerer til strumming, det gjør de så absolutt, men personlig foretrekker jeg heller dreadnought/jumbo-modeller til slikt bruk.

Før jeg gikk til anskaffelse av en Gibson J-45 hadde jeg en Martin OM-16gt som jeg brukte flittig i en semi-akustisk popkvartett jeg var med i for noen år siden. Som en av to gitarister som spilte på akustisk gitar så skar OM-en veldig bra igjennom (selv på fingerspillpartier der den andre kassegitaren harva løs med strumming).

Alt i alt koker det ned til hva en skal bruke gitaren (mest) til. OM-gitaren jeg hadde passet ypperlig i poporkesteret, men syns den ble litt for tam til 'sofastrumming' (dog knall til 'sofaklimpring') og som låtskriververktøy. Jeg savnet noe med mer og rikere sound.

Treverket i gitaren har jo også mye å si...

'Kongen' av dreadnought-gitarer er jo Martin D-28, og er mulig å få til en ikke så avskrekkende pris.

Edited by Truckstop Chuckie
Link to comment
Share on other sites

Martin er absolutt topp klasse gitarer, men gi deg tid til å prøve andre merker og.

Jeg har hatt hd-28 og OOO28ec ingen av disse gitarene ble jeg fortrolig med. HD-28 ble litt for boomy i lyden. OOO28 var ypperlig til fingerspilling, men var særdeles dårlig til strumming.

Har nå endt opp med en Taylor 814. Den funker til alt.

Hvis du bor i Oslo, er det jo bare å ta turen til butikken Sandvika. De fører både Taylor, Martin og Guild samt en god del andre merker. Guild kan jo og være et alternativ.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Beklager sent svar, men eksamen tar livet av meg om dagen...

Takker så mye for alle tilbakemeldinger!

Skal helt ærlig innrømme at jeg kan særdeles lite om gitarer. Har kun hatt én gitar som er verdt å nevne, og den har jeg hatt de 8 årene jeg har spilt.

Kan nok med sikkerhet si at det går som regel rolig for seg når jeg spiller. Er ikke ute etter noe som har voldsomt volum, eller som kan strummes så hardt at strenge ryker. Er viktigere at den er god til fingerspill, og litt roligere saker, MEN den må kunne brukes til alt, da dette blir min éne gitar.

Hvor vidt jeg vil ha bred hals (OM) eller ikke, vet jeg ikke så mye om enda. Har prøvd litt av hvert, og syntes de passer til hver sine ting. Så antageligvis noe i mellom hadde vært optimalt.

Martin sine 000-modeller ser alle interessante ut. Spesielt 00015m. Noen som har kjennskap til denne?

Taylor kan jeg ikke si noe om enda. Har aldri prøvd en, men skal prøve noen til uken!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en Martin D-16 og er veldig fornøyd med den. Fyldig lyd og god til til fingerspill, men best til "strumming". Den ligger på mellom 9 og 10 000 kr. Jeg syntes selv at modellene med cutway er best egnet til fingerspill, men for all del, jeg bruker den til begge :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann

Trådstarteren nevner Furch, og Durangoen er jo helt super. Spiller fletta av både Taylor'er og Martin'er som er langt dyrere, og tro meg - jeg har prøvd mange det siste halvåret.

MEN nå har jeg prøvd ulike Furch'er også, og ikke alle låter magisk. Min gjør. Hadde bastemt meg for aldri å plante fingrene mine på stålstrenger igjen, men møtet med en Furch Durango D40 med cutaway ødela det prinsippet...for godt.

Likevel er vi jo så forskjellige, og vi har forskjellig innstilte ører, vi har forskjellige fingerferdigheter og spillemåter, så her er det eneste riktige å prøve seg noe som føles og høres riktig for DEG.

Prøver å finne noen gode youtubeklipp med denne gitaren, men det er bare duster som spiller på dem der....eh...ikke misforstå!

Men et visst inntrykk av lyd og spillbarhet får du.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.