Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av gitar (martin?) prisklasse 10.000 +/- noen lapper


Habitats

Anbefalte innlegg

Hei!

Har funnet ut at jeg skal gå til innkjøp av en ny gitar da Ibanezen min begynner å bli noe sliten.

Etter å ha lest en del, og prøvd noen Martin gitarer har jeg funnet ut at dette vil være et sikkert, og ikke minst godt valg.

Jeg er ute etter en gitar for som holder følgende kriterier:

  • god til fingerspill
  • god akustisk lyd over hele spekteret (low mid high, sliter med at den jeg har nå kun har mid...)
  • ingen elektronikk (muligens sette inn mic ved et senere tidpunkt)
  • pris: 10.000 +/-
  • helst Martin (MEN tar imot alle forslag!)

Har tenkt til å dra i butikk å prøve, men først vil jeg ha noen kompetente ambefalinger av hva jeg bør være på utkikk etter, så har jeg i alle fall et sted å starte.

Skal også sies at jeg har absolutt ingen god peiling på gitar. Har spilt i mange år, men kun på den ene jeg har hatt, uten å bry meg så mye over det. Men nå vil jeg altså ha noe nytt (og ordentlig).

Kan også nevne at jeg prøvde en Furch D40 for en stund siden, og likte denne veldig godt. Men vil prøve mer før jeg bestemmer meg.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal bruke såpass med penger, er det fornuftig å prøve litt forskjellig. Selv er jeg svært glad i Taylor. I den prisklassen og for det bruksområdet du angir, vil jeg anbefale å ta en titt på Taylor GA3 og 314ce (Grand Auditorium). Disse er i praksis samme gitar uten (GA3) og med (314ce) cutaway og elektronikk. Begge kan forøvrig spesialbestilles uten eller med elektronikk, og jeg vil tro at uten, vil en GA3 ligge på rundt 12 000. Cutawaymodellen koster litt ekstra.

Taylors Grand Auditorium er svært allsidig, og fungerer utmerket både til fingerspill og strumming. Det kan også være verdt å sjekke ut tilsvarende Grand Concert (GC3/312ce). Dette er en litt mindre gitar, og ofte anbefalt til fingerspill. Personlig synes jeg den også er svært allsidig, bortsett fra til hard strumming. Den er dessuten svært komfortabel. De har selvsagt også Dreadnaughts dersom du ønsker mer bass og volum...

For noen få kroner mer (tror jeg) kan du også se på 4/400-serien (feks GA4/414ce), som har annet treverk i sider og bunn (ovangkol - 300-serien har sapele. Begge har sitkagran i topp). Det ene er ikke "bedre" enn det andre, bare forskjellig. Smak og behag...

Det jeg synes er morsomt med Taylor, er at helt fra 300-serien til 900-serien, så er spillbarhet og kvalitet nøyaktig den samme. Det er samme fasong, tunere, nøtt, sadel, hals, bro, gripebrett og bånd (bortsett fra nøtt, sadel og tunere for 900-serien). Alle bruker heltre. Det som skiller er dyrere treslag i sider og bunn og evt topp (noe som ikke automatisk betyr "bedre") og utsmyknining. Og her snakker vi om gitarer i et spenn fra 12-13000 til nærmere 40 000. 3/300-serien gir derfor usedvanlig mye gitar for pengene, slik jeg ser det.

Nå er det ikke gitt at akkurat du faller for Taylors måte å lage gitarer på, men jeg ville absolutt gitt dem en sjanse. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du kun nytt, eller kikker du på bruktmarkedet og?

Min erfaring med kassegitarer er at det ikke er like lett å finne en gitar som er like bra på strumming/plekterbruk og fingerspill. Til 'vanlig' kassegitarspilling, altså strumming, så er dreadnought-typen absolutt å foretrekke (syns nå jeg i hvert fall). Fin balanse mellom bunn og topp, men med mindre mellomtone, slik man finner i de mindre kassegitarene (eksempelvis '000'- og 'OM'-serien til Martin). '000'- og 'OM'-typen stålstrengsgitarer er på sin side helt 'killer' til fingerspill, men blir litt 'boomy' i mellomtoneregisteret når det kommer til strumming. Misforstå meg rett, det er ikke så at '000'- og 'OM'-type gitarer ikke fungerer til strumming, det gjør de så absolutt, men personlig foretrekker jeg heller dreadnought/jumbo-modeller til slikt bruk.

Før jeg gikk til anskaffelse av en Gibson J-45 hadde jeg en Martin OM-16gt som jeg brukte flittig i en semi-akustisk popkvartett jeg var med i for noen år siden. Som en av to gitarister som spilte på akustisk gitar så skar OM-en veldig bra igjennom (selv på fingerspillpartier der den andre kassegitaren harva løs med strumming).

Alt i alt koker det ned til hva en skal bruke gitaren (mest) til. OM-gitaren jeg hadde passet ypperlig i poporkesteret, men syns den ble litt for tam til 'sofastrumming' (dog knall til 'sofaklimpring') og som låtskriververktøy. Jeg savnet noe med mer og rikere sound.

Treverket i gitaren har jo også mye å si...

'Kongen' av dreadnought-gitarer er jo Martin D-28, og er mulig å få til en ikke så avskrekkende pris.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin er absolutt topp klasse gitarer, men gi deg tid til å prøve andre merker og.

Jeg har hatt hd-28 og OOO28ec ingen av disse gitarene ble jeg fortrolig med. HD-28 ble litt for boomy i lyden. OOO28 var ypperlig til fingerspilling, men var særdeles dårlig til strumming.

Har nå endt opp med en Taylor 814. Den funker til alt.

Hvis du bor i Oslo, er det jo bare å ta turen til butikken Sandvika. De fører både Taylor, Martin og Guild samt en god del andre merker. Guild kan jo og være et alternativ.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sent svar, men eksamen tar livet av meg om dagen...

Takker så mye for alle tilbakemeldinger!

Skal helt ærlig innrømme at jeg kan særdeles lite om gitarer. Har kun hatt én gitar som er verdt å nevne, og den har jeg hatt de 8 årene jeg har spilt.

Kan nok med sikkerhet si at det går som regel rolig for seg når jeg spiller. Er ikke ute etter noe som har voldsomt volum, eller som kan strummes så hardt at strenge ryker. Er viktigere at den er god til fingerspill, og litt roligere saker, MEN den må kunne brukes til alt, da dette blir min éne gitar.

Hvor vidt jeg vil ha bred hals (OM) eller ikke, vet jeg ikke så mye om enda. Har prøvd litt av hvert, og syntes de passer til hver sine ting. Så antageligvis noe i mellom hadde vært optimalt.

Martin sine 000-modeller ser alle interessante ut. Spesielt 00015m. Noen som har kjennskap til denne?

Taylor kan jeg ikke si noe om enda. Har aldri prøvd en, men skal prøve noen til uken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har en Martin D-16 og er veldig fornøyd med den. Fyldig lyd og god til til fingerspill, men best til "strumming". Den ligger på mellom 9 og 10 000 kr. Jeg syntes selv at modellene med cutway er best egnet til fingerspill, men for all del, jeg bruker den til begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann

Trådstarteren nevner Furch, og Durangoen er jo helt super. Spiller fletta av både Taylor'er og Martin'er som er langt dyrere, og tro meg - jeg har prøvd mange det siste halvåret.

MEN nå har jeg prøvd ulike Furch'er også, og ikke alle låter magisk. Min gjør. Hadde bastemt meg for aldri å plante fingrene mine på stålstrenger igjen, men møtet med en Furch Durango D40 med cutaway ødela det prinsippet...for godt.

Likevel er vi jo så forskjellige, og vi har forskjellig innstilte ører, vi har forskjellige fingerferdigheter og spillemåter, så her er det eneste riktige å prøve seg noe som føles og høres riktig for DEG.

Prøver å finne noen gode youtubeklipp med denne gitaren, men det er bare duster som spiller på dem der....eh...ikke misforstå!

Men et visst inntrykk av lyd og spillbarhet får du.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.