Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nostalgia.


Anbefalte innlegg

Av nostalgiske grunner har jeg gått til anskaffelse av hva som var mitt aller første møte med gitareffekter i pedal-format - en såkalt "stomp box". Rundt 1992-1993 fikk jeg min første elgitar og var på jakt etter "rockelyd" som min 12 watts Peavey transistorforsterker ikke klarte å levere (selv på "saturation-kanalen"). Etter å ha lest et nummer av gode gamle "Musikkpraksis" (som jeg for øvrig husker som et mye bedre blad da enn nå) fant jeg BOSS HM-2 "HEAVY METAL" til salgs og tenkte at "dette er sikkert verdens heftigste vrengpedal". Jeg husker ikke hvordan det låt, men kan tenke meg at en pedal av slik karakter gjennom en ganske så stusselig transistorforsterker umulig kan ha vært særlig pent å høre på.

En morsom "fun fact" med pedalen, som jeg ikke ante noe om på den tiden da jeg skaffet meg den, var at den på mange måter var, eller i hvert fall ble, et symbol på "swedish death metal-soundet" (Sunlight Studios). På den tiden, starten av 90-tallet, hadde jeg knapt hørt om begrepet "death metal", og var også så langt fra min musikalske komfortsone som tenkes kan.

Uansett. Denne ramlet ned i postkassa mi idag etter at den dukket opp i nettopp bruktannonsene i Musikkpraksis (på nett, vel å merke). Har tilgode å prøve den, ca 17-18 år siden sist jeg spilte igjennom en slik. Ja, jeg gleder meg til imorgen. ^_^

c92a5113.jpg

Noen flere som har "nostalgia-historier" knyttet til effektpedaler, amper, gitarer eller annet gitarrelatert utstyr?

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere som har "nostalgia-historier" knyttet til effektpedaler, amper, gitarer eller annet gitarrelatert utstyr?

I 1984 gikk jeg førsteåret på gymnaset. En venn av en venn skulle selge en gitar; en billig stratocaster-kopi. En Tokai. Han skulle selge den for å kjøpe en tøffere gitar - en "Tokai Ladykiller" med floyd rose og locking tuners.

Akkurat da var jeg sammen med en veldig vakker pike, men hun bare dro en dag.

Jeg kjøpte gitaren, han kjøpte en Ladykiller.

...et par måneder senere stakk jeg innom på besøk til ham, for å se den nye gitaren. Han hadde brukt sin Ladykiller for å få seg dame, tydeligvis.

Det var hun som forsvant for meg...

Så; Ladykiller virket! :-D

Jeg har Tokai'en ennå. Den ble jo en klassisker, som låter & spiller bedre enn de fleste "ekte" Fender fra den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kjøpte meg også en HM-2 for en tid tilbake. Gikk for en 1986 modell fra Japan. Har hørt at de japanske utgavene skal være en del bedre enn de senere fra Taiwan. Så langt har den for det meste blitt liggende da jeg sliter med å få den til å låte bra på Laney Tubefusion forsterkeren min. Nå skal det sies at de fleste vrengpedaler fungerer dårlig på akkurat denne forsterkeren :-)

HM-2en min har en 12 volt PCA strømforsyning, men jeg har brukt enten en 9 volt med daisy chain eller et 9 volt batteri da jeg har lest at dette kan erstatte 12 voltforsyningen. Kan dette påvirke lyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga HM-2en ny sjanse i går og nå låt den plutselig veldig bra. Vet ikke om det er dagsformen eller oppsettet som gjorde susen, men endte opp med en herlig åttitalls thrashlyd.

Forøvrig artig å observere hvordan distknotten fungerer. Virker som om det bare er tre forskjellige valgmuligheter for den. Skjer i hvertfall veldig lite når jeg skrur på den. Hi-kontrollen er derimot ultrasensitiv og bare tanken på å skru på den forandrer lyden totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.