Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker til britisk metall


Kossoff

Anbefalte innlegg

Ja, endret trådtittel, kanskje jeg får flere innspill på den måten!

Jeg leter etter en amp som kan brukes til metall. Jeg leter etter den klassiske britiske metallyden (Maiden, Motorhead, Judas Priest). Bør også kunne brukes til gammal "Metallica" lyd ol. Jeg spiller på Gibson LP (Lollar HB Imperials).

Andre amper i samme segment er også gode forslag. Jeg liker det som låter "britisk".

Har fra før av god erfaring med Marshall amper (800/2000/JTM45 osv) så trenger ikke noe info om dem.

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Jeg tenker umiddelbart at Dr Z er mer i Vox land, men det er godt mulig den du spør om er mer Marshall uten at jeg vet. Sjekket ut Diamond-ampene til Rocktrond/Poweguitar da? De virker seriøst fete til den type lyd!

(null)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilfeldigvis en Fargen Olde 800 mk2 topp til salgs. Annonse både på dette forumet og på Finn. Hvis det er britisk sound du er ute finnes det ikke bedre amp på markedet IMO. Min er på 25 watt og har en meget bra mastervolum. Faktisk så bra at Benjamin Fargen har fjernet power scalingen på de siste modellene. Husk at riktige høyttalere er alfa omega!! Greenbacks hele veien! Legger ved et par linker av ampen min:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo også selvfølgelig eid en DrZ SRZ-65 også jeg. Kjøpt splitter ny fra Vintagegitar. Dette skal på sett og vis være doktorens Marshall amp, tuftet på 2204 kretsen. Den er på sett og vis fin den, men jeg fant den altfor spiss og bright. Fantes ikke bunn og varme i lyden i det hele tatt. Jeg kjørte den gjennom et Divided by 13 2x12 kabinett med Greenbacks. Hjalp ikke. solgte den ganske fort. Med fare for å snakke for min syke mor så mener jeg Fargen olde 800 mk2 er i en klasse over SRZ-65. Olde gir en mye varmere tone, samtidig som den har vesentlig mer bunn i lyden. Oldes tre decade switcher gjør den også mye mer fleksibel i lyden (selv om alt handler om Marshall selvfølgelig), og mastervolumen fungerer bemerkelsesverdig bra.

Her er et klipp der jeg demonstrerer SRZ-65:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva det var som eksluderte bort 65 amps London toppen. Jeg har hatt den også, og det er noe av det feteste jeg har prøvd. Kan faktisk innrømme at jeg angrer litt på det salget. Det eneste jeg ser for meg kan være et ankepunkt er volumnivået. Som alle rørforsterkere låter den ikke veldig bra før du guffer på litt. Og da er det forbi det "wife friendlye" stadiet for å si det sånn. Men i band sammenheng er den helt fantastisk for rock`n roll, men også til metal med en god pedal i front. I allefall 80-talls metallet du nevner innledningsvis. Kutter i miksen samtidig som den han feit bunn og glass i toppen IMO. Du får det beste av britisk sound i en og samme pakke - 18 watts Marshall og VoxAC15. Men som alltid - høyttalerelementer er crusual!! 65 amps voicer det aller meste for kombinasjonen Celestion Alnico Blue og G12H. Vanskelig å slå London da synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende du har gode poenger, men London ikke gjort det helt store for meg. Empire derimot, den hadde jeg kjøpt tvert hadde jeg hatt finansene på plass. Jeg vil i utgangspunktet også ha en forsterker som gir meg nok vreng, uten pedaler. Skulle jeg hatt en amp til å spille Free, hadde London vært førstevalget. Til den type metall jeg skal bruke en framtidig amp til, strekker London rett og slett ikke til. Men det låter uten tvil fett på sine områder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns ganske så mange Marshall kloner og boutique amper som gjør akkurat det du spør etter.

Disse 60/70/80 bryterne som sitter på dem, er som regel bare variable kondensatorer på det første gain trinnet i ampen,

og har ikke mer med resten av konstruksjonen av ampen å gjøre.

Jeg har testa en del av dem, og min konklusjon er at originalene låter best og mest som seg selv.

Hvorfor ikke en 2203/2204, eller en boost på en 1987/1959?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.