Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kondensatorers påvirkning av tonen


Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har en tele med brodcaster-settet til Luxe - Ser kult ut inni, men jeg føler ikke at det er så store forskjellen fra Orange Drop. Men at billig ikke nødvendigvis er dårlig tror jeg heller ikke du taper noe på å bruke litt dyrere komponenter i en gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange veksler litt her mellom kondisen på tonepotmeteret og de som alternativt vil ha på volum kontroller for å hindre diskanttap når en skrur ned volumet..

Det lille filteret som en setter på volumkontrolleren (RC-filter? Troll hjelp!!!) der en tar en motstand og kondis i serie eller parallell.. Dette forhindrer diskanttap når en ruller ned volumet og stjeler litt vreng..

When the drummer kicks in... :D

What he said..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, RS-kit og RC-filter er to forskjellige saker.

Kan vel for moro skyld nevne at jeg er fan av vintagelyd i gitarer, og i min LP-kopi står det .047 mF kondiser for å rulle av skarphet og gi den typiske tilbakelentheten, og i en av stratene står det 500k poter og .022mF kondiser for å skape en brassy og skarp vintagelyd. Hadde nok ikke fått samme lyd med "korrekte" verdier.

Nå kjører jeg stort sett gitar rett i lydkort og gjennom programvare, så da får gitarens egenlyd mer å si enn kjørt gjennom effekter, forsterker og mikser på en scene med høyt volum gjennom PA'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må man huske på at de fleste kondensatorer har et ganske stort slingringsmonn (ofte toleransgrense på 20% og denne endrer seg over tid). Kondensatorer er også en av de elektroniske komponentene som taper seg mest over tid. (ca. 15 år).

Kvalitet på kondensatorer har noe å si når man kommer opp i høyere frekvenser. Dette er fordi at kondensatoren ikke har helt konstant verdi. (Tilnærmet konstant inntil 100kHz).

Kondensatorens imedpans vil endres i takt med frekvensen ... En kondensator vil ha oppgitte verdier v/f.eks 1kHz. Ved 300kHz vil en kondensator ha samme verdier, men impedansen øker. Verdien vil bli som om man har en 100ohms resistor koblet i serie med kondensatoren.

Uansett så vil jo dette ha mye, mye, mye mindre å si enn andre ting i signalkjeden. Jeg ville vært betydelig mer bekymret for en jack-kabel med for høy motstand, høyttalerelementer med snevert frekvensspekter, dårlig buffer i pedaler som farger lyden eventuelt manglende buffer, slitte strenger mm.

For de som vil lese mer så er dette en fin side: http://www.lampizato...capacitors.html

Endret av Ibanez Prestige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er teorien, men i praksis viser det seg jo at kondensatortype faktisk påvirker lyden?

For den som leter etter "den perfekte gitarlyd" er valg av kondensator en X-faktor som bidrar til det totale lydbildet fra gitaren, også for den som forandrer signalet i en lang signalkjede. For min del fikk jeg klarere topp og blei kvitt grums i bånn ved å bytte til en annen type i samme verdi, noe som gjør det lettere å kontrollere min signalkjede. Om man har Orange Drops eller Bumble Bee i sin gitar kan man jo sikkert skru seg fram til noenlunde samme lyd ut i enden av signalkjeden, så i dette henseende spiller vel kondensatoren mindre inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må man huske på at de fleste kondensatorer har et ganske stort slingringsmonn (ofte toleransgrense på 20% og denne endrer seg over tid). Kondensatorer er også en av de elektroniske komponentene som taper seg mest over tid. (ca. 15 år).

Nei! Det du sikter til her er elektrolyttkondensatorer som sitter i forsterkere for å glatte spenninger osv. Disse har meget høy verdi, er fysisk store og finnes ikke i el. gitarer. Når det gjelder slingringsmonn avhenger det av hvilken type som velges. Ja, fra gammelt av var det stort slingringsmonn på alle komponenter det være set kondiser, motstander, transistorer etc. Dette har imidlertid blitt strammet inn betraktelig de siste 30 årene.

Kondensatorene i en ´59-Les Paul er like fine i dag som i 1959.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.