Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kondensatorers påvirkning av tonen


Anbefalte innlegg

Noen mener at valg av kondensator har lite eller ingenting å si for gitarens tone, og at de fleste ikke hører forskjell.

Jeg bytta kondis på en P-90 her om dagen, og enda opp med reinere og klarere tone og noe av grumsebassen blei kutta i bånn. Jeg prøvde 3 generiske typer .047 mF, den ene ga mye grums i bånn og slapp gjennom lite diskant (fakstisk tatt fra en Japansk Fender), den andre midt i mellom og den tredje hørtes merkbart reinere ut.

Hvilke erfaringer har dere med kondisbytte, og hvilke kondensatorer kan dere anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har ikke drevet og teste A/B selv.. Skjønner ikke helt hvordan de skal låte så mye forskjellig, men folk sier no at de gjør..

Hvis det er en grunn jeg kan komme på, så har det litt med nøyaktighet på verdiene å gjøre. Elektrolyttkondiser kan ha ganske heftige avvik til tider mtp gitt verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert god kvalitet på de kondikene der, men man må merke seg at verdiene på kondensatorene har ufattelig mye å si.. Så det er en fin ting å ta i betrakning før man sammenlighet kondiker, at man ikke sammenligner to forskjellige kondiker i forskjellige verdier, i en samme krets. Siden endring i verdi vil gi endring i lyd/frekvenser.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men det høres jo også ut til å være såpass stor forskjell på lyd fra dene ene produsentens kondis til den andre at i noen tilfeller kan en .047mF muligens tilsvare en .022mF? I hovedsak skal kondisen fungere som et høypassfilter med skarpere lyd jo lavere verdien er, men det virker jo som om den affekterer hele frekvensområdet, også bass og mellomtone.

Fant en test på Youtube hvor det tydelig kan høres hvordan kondisen påvirker lyden. Her er jo Orange drop tynn og leken, mens Bumble Bee gir tydelig fylde og bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hovedsak skal kondisen fungere som et høypassfilter med skarpere lyd jo lavere verdien er, men det virker jo som om den affekterer hele frekvensområdet, også bass og mellomtone.

Jeg skal ikke si noe mer om hvordan forskjellige kondiker med samme verdi påvirker lyden, da jeg ikke har nok erfaring der. Noen andre får svare :)

Men angående filteret:

Et høypassfilter fungerer slik at det filtrerer/klipper vekk lave frekvenser og lar høye frekvenser passere. Dermed navnet høypassfilter.

Ved å endre verdier så bestemmer man hvor knekkfrekvensen skal gå, mao hvor mye av de lave frekvensene man skal filtrere vekk.

Høye kondensatorverdier gjør at man man kutter mindre av de lave frekvensene

Lave verdier kutter mer.

Med andre ord, så legger man ikke til mids og høye frekvenser, men man fjerner lave frekvenser.

Enkel beskrivelse av filteret.. :)

Lavpass er motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det for min del i alle fall. Står stort sett på fullt mine også. Kommer vel muligens an på hvilken pot du har, såvidt jeg veit vil kondensatoren være en del av kretsen selv om poten står på maks. Her får noen som veit dette bedre komme med bekreftelse/ avkreftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil være forskjeller selv om volum og tone står på fullt. Man skulle jo egentlig ikke tro det, men testen Castor og Orsvend gjorde, viser jo det.

Det er også, etter manges erfaring, forskjell på forskjellige typer kondensatorer med samme verdi også, samt også forskjellige typer potmetere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne artikkelen var interessant:

http://www.premiergu...rs_Part_II.aspx

Edit: Fant en artig video eller to til. Det som var interessant her var jo hvor spinkel lyd det var i den originale kondensatoren som satt i gitaren.

http://audiogeekzine...itors-compared/

Drøy pris på noe av det imo.. Vertfall fra den lux butikken nevt i artikkelen der.

69 dollar for replica 60s fender caps.. 400kr før frakt med andre ord.. for 1 kondensator :s

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.