Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Minimumsløsning (forsterker) for lyd fra digitalt trommesett?


sarge

Anbefalte innlegg

Hei. Sønnen min har begynt i korps og skal spille tromme. Om han har lyst til å fortsette, så har jeg lyst til å kjøpe et rimelig digitalt trommesett til ham. Dette er IKKE tråden der jeg skal diskutere hvilket sett.

Det som er greia er mer av nysgjerrighet, fordi jeg ikke har funnet "trommeforsterker", slik man finner "gitarforsterker" eller "bassforsterker".

Hva bør man ha av forsterker/høyttalere/aktive høyttalere for å spille digitalt trommesett f.eks. på en evt. bandøving?

Jeg regner med at det kan være er helt spesielle dynamiske egenskaper som må til for å få digitale trommer til å låte som trommer. Det holder neppe med små monitorer av skoeskestørrelse her, vil jeg tro.

Hva slags spesifikasjoner bør jeg se etter?

Noen produkter å anbefale?

Eller er det bare snakk om helt vanlige PA-produkter, uansett?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at Roland selger spesielle monitorer til sine trommesett. Jeg har et sett stående i kjelleren, det er koblet via mikseren til to stk Peavey transistor-amper, en bass.amp, og en keyboard-amp. Helt konge, det er mitt lille PA-anlegg!

En feinschmecker vil nok rynke godt på nesa av dette, men jeg synes det er helt ok lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige PA ting er vel greia her? De trommisene jeg har spilt med som har trigga trommer har iallefall hatt en liten mikser og et par skrå monitorer eller andre PA høyttalere.

Samme fysikken gjelder også her som ellers, skal du spille alene slipper du unna med små greier, skal du spille med fullt råkkeband og svære røramper må du ha litt størrelse på ting for å bli hørt. Må nok opp i 12" eller aller helst 15" skal du ha litt deilig bunndrag og ikke bare klikkelyd fra basstromma :D Skal du spille med fullt band kan en jo også bruke PA anlegget i øvingslokalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør holde med et par aktive (studio-) monitorer. Jeg bruker Alesis M1 MK 2 til øving i band (selv om jeg har en mikser som forsterker lyden litt i mellom trommesettet og monitorene).

...og da består resten av bandet av to mandoliner og en på nesefløyte? Åssen får du til å spille så høyt på små studiomonitorer i bandsammenheng at noen hører deg i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må gjenta meg selv om Peavey-ampene, slike får du omtrent kastet etter deg, 100-120 watt, 15" høyttaler, funker som et skudd til både trommer og keyboard!

Jeg fikk den ene gratis, og ga vel 300 for den andre..... Og trådstarter spurte om et minimums-oppsett....

Trommesettet er forøvrig Roland TD-3, og bikkja er en Chinese Crested Powder Puff, lydende navnet Puff Doggy, eller PD til daglig....

DSC03373-800.jpg

DSC03374-800.jpg

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigste løsning som fungerer er nok den løsningen aksret nevner, og det ser helt kurant ut.

Den ideelle løsningen er å kjøre det i et PA-anlegg. Band har gjerne felles-PA til vokaler og stuff, og om man kjører trommer i dette anlegget er monitorering et must. Sånn helt seriøst et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og da består resten av bandet av to mandoliner og en på nesefløyte? Åssen får du til å spille så høyt på små studiomonitorer i bandsammenheng at noen hører deg i det hele tatt?

Jeg har ALDRI opplevd at trommer ikke låter altfor høyt på øving, så jeg synes det bare hørtes behagelig ut :P Trommene er jo alltid grunnen til at det blir så forbanna høyt på øvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for både forslag og diskusjon så langt. Har en bassforsterker som jeg også bruker som monitor, og sånn sett regner jeg vel med at samme prinsipp gjelder for elektroniske trommer.

Får se om det blir trommesett. I så fall virker jo brukt Peavey amp som en god ide.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.