Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikding der Muff (Big Muff byggetråden)


Hvilken Muff bygger du?  

10 stemmer

  1. 1. For de som har planlagt å bygge - hvilken variant velger du?

    • America Reissue
      1
    • Triangle 2.nd ed.
      0
    • Triangle 3.rd ed.
      1
    • Violet Ram
      5
    • Russian
      3


Anbefalte innlegg

Har bygd ferdig min Muff, Violet RAM. Pga. svært dårlig syn for tida, så fikk jeg god hjelp med loddingen, blir litt smått inni der....

Men ettersom jeg kunne se så var den ganske enkel å lodde sammen, godt og tydelig printkort, alle komponentene fint pakket og merket. All lodding gjøres før montering i boksen, bortsett fra tilkoblingene til DC-pluggen, den må skrues i boksen før 3 ledninger loddes på. Boksen virket på første forsøk, ikke verst det!

Jeg tok det ikke så skrekkelig bøye med designen på boksen, men fiolett ble den!

DSC03375-800.jpg

Lydmessig så vet jeg ikke om jeg er helt fornøyd, husker Little Big Muff jeg hadde som en forholdsvis ekstrem distortion/Fuzz, med masse bunn i, og mye gain.

Der Muff synes jeg blir litt tam, volum og Sustain må nesten på fullt før den gode Muff-sounden kommer frem, men da låter den også ganske bra!

Den blir lite fleksibel, det er bare justering av Tone som gir brukbare variasjoner i lyden. Den responderer lite på senking av volumet fra gitaren, lyden ut er ganske så konstant helt til gitarvolumet blir veldig lavt.. Sustain-knappen er egentlig bare en variant av Gain-kontroll, men det er bra sustain i boksen!

Etter at jeg fikk skrudd den som jeg likte best oppdaget jeg at den ga veldig lik lyd som kanal 3 på Roadsteren min! Så da må jeg jo egentlig være fornøyd!

Innstillingene som den har på bildet her var det jeg fant ut at jeg likte best..

Foreløbig har jeg bare testet den på Ibanez TSA-15 ampen min, og forskjellige gitarer. Den liker absolutt best en gitar med høy output, Snakebyten med aktive EMG'er høres best ut, passive humbuckere ble ok. Har ikke prøvd single-coil enda.. Prøvde den forresten under testing på MicroCuben.... Det låt ikke bra!!

Ellers et stort pluss, denne boksen er helt støyfri! Selv med alt på fullt..

DSC03376-800.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp laget en OP-AMP Big Muff som låter grisefett.

Det er visstnok en OP-AMP muff som brukes på Smashing Pumpkins - Siamese Dream albumet

OP-AMP muffen bruker OP-AMPs istedet for transistorer

Elsker Big Muff så jeg må lage meg flere, jeg har kjøpt masse forskjellige kretskort fra madbeanpedals.com

OAM.jpgOAM_guts.jpg

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg ferdig med The Screamer pedalen, Så har jeg nettopp bestilt meg en Big muff kit fra Musikding jeg også :)

Ble en american version siden ingen andre her har laget den, i tråden vertfall ^^

Bruker veldig sjeldent distortion, men blir spennende og se hvordan dette her låter :)

Ble meget fornøyd med Ts clonen vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepphepp!

Fikk muff kit'et idag, og utålmodig som jeg er klarer jeg aldri å vente...

Aldri prøvd en muff før, så dette var jo en opplevelse med mye mids.. Ser ikke for meg at tonekontrollen noen gang blir under "12", ble litt i meste laget kanskje..

Prøvde noen AA113 germanium dioder på begge klippingene, men her ble det for lite klipping og låt som en overdrive.. Med 1N4148 diodene klippet den ca dobbelt så mye og låt litt mer distortion aktig ;)

Uansett, regner med dere vil ha noen pic's av prosjektet så her er de:

Først litt julesjokolade fra musikding, det er sånne små fine ting som gjør at en handler der igjen ;)

IMAG0136.jpg

Nye ledningssettene fra dingen, ferdig avmantlet og greier! Synd jeg ikke fikk prøvd dem..

IMAG0137.jpg

Boksen ferdig montert og drillet:

IMAG0139.jpg

Gut shot:

IMAG0138.jpg

Ferdigmalt, hehehe..

IMAG0140.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp!

Da var mitt kit i bestilling også. Håper det vanker slike cannabis-sjokolader på meg også :D

Kjøpte også noen ekstra switcher, leds og label-ark.

Det ble at jeg bestilte "violet ram" men kan starte med en triangle 2. eller 3. for å høre forskjell.

Regner med at jeg ser hva som blir forskjell i lyd mellom variantene når jeg begynner å bygge,

Gleder meg litt til jula, jeg nå. Når unga blir opptatt med hver sin nye MacBook Pro og kjerringa på facebook,

er det fritt fram til hula i kjelleren. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med første utkast av designet til muff'n

Tror dette fort blir siste designet også da jeg ble veldig fornøyd med det :D

muffv1.jpg

Blir og bruke slike transparang ark man kjøper fra musikding samme som på ts'n

Utrolig tøft. Men vær klar over at printeren ikke kan skrive hvitt. Printere baserer seg på at arket er hvitt.

Et tips kan være å lakke pedalen hvit først, og så legge på det transparente trykket, for til slutt å spraye et par lag klarlakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har nok fått bekreftet det via praksis allerede! hehe :lol:

Det har jeg :D

Men resultatet med at det hvite ble i alu finish, sammen med at texturen av metallet går litt igjennom ble jo utrolig tøft :D

Så blir samme "stilen" på denne med at texturen går igjennom og det hvite blir alu farget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellene på alle disse muffene? hvilke komponenter går evnt. igjen?

Er det noen stor lydforskjell?

:)

Edit: Litt lysten på å bytte noen transistorer.. Noen som har noen erfaringer? ser det er mye forskjellig rundt på nettet.. Hvilke er å anbefale? Kanskje jeg skulle prøve å bytte ut buffertransistorene med noen typiske buffertransistorer som MPSA18 eller 2n3904..

Endret av Andr3as
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.