Web Analytics
Jump to content

Ibanez TSA-15? (Trenger svar raskt!)

Scott

Recommended Posts

Ser etter ny forsterker. Jeg har egentlig ikke så mye peiling på sånt, så jeg vet ikke hva jeg bør velge. Helst noe under 3 000.

Har sett litt på denne: http://www.finn.no/f...nnkode=32122883

Og denne: http://www.gitarhuse...gitarforsterker

Den øverste fra Ibanez er jo på tilbud til 3 000, men er ikke sikker på om den vil bli bra, og den kan jo gå når som helst, siden den ligger på Finn.

Vet ikke om dette har noe å si, men utstyr jeg har foreløpig er:

Tokai ALS48 HDC

BOSS DS-1 Distortion Pedal

Er noe jeg blir å ha i loftstua, på størrelse med et stort soverom. Vil egentlig bare ha god lyd. :P

Liker også å spille alt fra heavy til rock til mer rolige sanger. :P

Takker for svar!

Edited by Scott

Har Ibanez TSA15H selv (toppen, ikke combo).

Anbefales absolutt til hjemmebruk, og den spiller jammen høyt nok til et band også....

Låter bra på lavt volum også.

Har et Marshall 2x12 kabinett på min, med V30 elementer, så jeg får nok litt ekstra volum pga. det.

Ampen er veldig clean, også har den jo Tubescreamer innebygd. Og FX-loop for klang og delay effekter..

Har aldri hørt comboen, så dette er kun en anbefaling basert på å å eie og bruke toppen!

Jeg har lekt meg i en 10 minutters tid med toppen og tilhørende kabinett som har samme element som komboen og var veldig fornøyd. Skulle jeg i dag kjøpt en ny forsterker hadde denne liggi høyt på lista over muligheter, men selv har jeg mest lyst på topp.

Ibanez TSA-15 utvilsomt. Som GreenMan sier er det samme element i comboen som det sitter i TSA-kabinettet, og jeg har prøvd den forsterkeren godt både på høyt og lavt volum, og den er utrolig allsidig til å være en én-kanals røramp. Spiller cleant nesten til full pupp, og med boost og tubescreamer innebygget kan du få heftig vreng fra den også. Låter helt klart best når den går på max, men den låter også på lavt volum bedre enn hva jeg har fått en Marshall MG til å låte.

Når jeg skal ha forsterker igjen (når økonomien tillater det) så blir det en TSA-15. Jeg kommer nok til å gå for topp+cab, men jeg ser ingen grunn til at comboen skal låte noe dårligere!

Takker for svar! Slik det ser ut nå, så blir det nok Ibanez mellom de to.

Jeg fant denne også: http://www.roland.com/products/en/CUBE-40XL/

Kommer litt billigere enn Ibanezen da, men er det verdt å betale mer for Ibanez over Roland Cuben?

Hvis noen som har peiling, noe ikke jeg har, kunne fortelle forskjeller mellom disse, som de over har gjort, så hadde det vært flott! :)

Cube er for nybegynnere som er usikre på om de vil begynne å spille og trenger ikke bra lyd, bare lyd..

Gå for Ibanez'en.. Kjempegod amp, prøvde den hos askret for en stundt tilbake, låter kuler og krutt!

MG-serien er ikke noe særlig, de har stort mørkt ullent ullteppe over seg som får de til å låte grums

Er veldig rettet mot Ibanezen, tror nok at det blir den ja..

Jeg ser det er en rørforsterker da. Har lest litt rundt og sett at de gir bedre lyd enn ikke-rør forsterkere, men rørene må byttes.

De som følger med Ibanezen er 2 stk. 12AX7 og 2 stk. 6V6, noe som egentlig sier meg ingenting. :P

Hvor ofte må slike rør skiftes, omtrent hva koster rørene pr. stk. (de ovenfor), og selges de i alle gitarbutikker eller bare noen?

Er det mye forksjell på rørene, og er det spesielle rør som passer til forskjellige typer forsterkere, eller hvilken sjanger du spiller?

Er det mye styr å skifte slike rør? Hva er forskjell på utgangsrør og vanlige rør?

Beklager at det kom så mange spørsmål på en gang, men man må vel lære en gang, da? :)

Takker for svar!

Edited by Scott

Prøver å svare på noe iallfall!

Hvor lenge varer røra??? Godt spørsmål... Hvor lenge varer en lyspære?? Kommer an på bruken, mengde og effekt, om du behandler ampen pent, ikke kaster den rundt mens den står på f.eks...

Preamprør synes jeg har en tendens til å vare evig, mens power-amp røra ryker litt oftere... Uansett er det en god ide å alltid ha ett preamprør og ett sett med power-amp rør i reserve. Skal jeg gjette så sier jeg 3-5 år på preamprøra, 1-5 år på power-røra......

Hadde en Mesa/Boogie fra 1984 som fremdeles hadde de originale røra da jeg kjøpte den i 2008......

12AX7 koster typisk 10.15 dollars fra www.eurotubes.com, eller en drøy hundrelapp her hjemme

6V6 får du et matched par for 30 dollars fra Eurotubes, et par hundrelapper pr. stk her hjemme.

Som du skjønner anbefaler jeg Eurotubes for rørhandel!

Det er forskjellige typer rør, og generelt kan vi si at du skal bruke samme type når du bytter. Her vil mange mene både det ene og det andre, kommer an på lydideal og litt nerdeting også......

Preamprør bytter du ett og ett når de er gåen, ut og inn! Enkelt.

På Ibanezen gjør du det samme med power-røra, men det anbefales å bytte begge samtidig, og da bruke et matched par.

Så lenge du bare åpner ampen for å komme til røra er det trygt og ufarlig å håndtere, det er farlig høy spenning inni ampen, så ikke fikle andre steder enn akkurat ut og inn med rørene.....

Ibanezen har ikke noen bias-justering, det er en såkalt 'fixed-bias'-amp, så foreslår du glemmer alt du har hørt om bias-justering så lenge det er den ampen vi snakker om!

Siden jeg var så godt i gang kan jeg si et par ord om power-amp rør:

6V6 og 6L6 er typisk brukt i 'California-sound' amper, Mesa-Boogie, og også Fender

EL34 er Marshall-sound!

Så har vi EL84, de er typisk brukt i små lav-effekt-amper, britisk- sound (Marshall)

EL84 er mye mindre enn de andre, og har egne sokler de passer i.

Sikkert noen som kommer med mer utfyllende svar her!

Edited by askret

Mitt input:

Har hatt en Marshall MG15CDR selv (omtrent samme amp som trådstarter linker til, men uten effektdelen), og jeg var alt annet enn imponert. Fungerte greit med Pocket Pod, men heller ikke mer. Solgte den etter et knapt år, og ser meg ikke tilbake. Vet det finnes, men har selv til gode å høre en solid state forsterker som låter bra på transistoroverdrive. Har i etterkant endt opp med Blackstar HT-1R og Fender Super Champ XD, som begge er røramper. Nå bruker jeg (nesten) aldri multieffektboksene lenger (selger sikkert Pocket Pod om jeg får et greit bud).

Fender Super Champ XD er en interessant sak, siden den faktisk også har innebygget modellering, men den er aller best på cleankanalen. Den har også de samme rørene som Ibanez TSA15. Jeg bruker ofte Tube Screamer, noe som fungerer veldig bra. Tipper TSA15 låter knall med sin innebygde TS.

Gå for en rørforsterker om du har råd. Jeg tror du vil angre deg om du kjøper transistorbasert. Ibanez TSA15 låter sikkert meget bra.

Edited by sarge