Web Analytics
Jump to content

Straplocks + capo


Borgelin

Recommended Posts

Hei, godtfolk :)

Jeg trenger en ny capo (hovedsaklig til akustisk). Jeg så litt på denne: http://www.gitarhuse...000081/capo-g-7-

Ganske dyr, men virker solid og bra. Eller?

I tillegg trenger jeg straplocks til en Epiphone Les Paul. Noen forslag?

Takker for alle tips. :)

EDIT:

Tenkte å snart handle en ny akustisk. Budsjettet burde ikke overskrive 5000,- og den må ha mic.

Noen forslag til hvilke typer jeg burde prøve ut? Jeg liker slanke halser.

Edited by Borgelin
Link to comment
Share on other sites

Jeg har G7, synes den funker knall.

Når det gjelder ny gitar, ville jeg sett på Yamaha og Ibanez. Hvis du har mulighet til å få prøvd ut noen av de så kan du være heldig å finne en svært god gitar til prisen. Hvor god lyden er plugged kan selvfølgelig diskuteres, men absolutt akseptabelt i det prisleiet mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker Kyser sine capoer. Lette å ta av og på, og kan enkelt festes på headstocken for kjapp tilgang :) Billigere og mindre fomlete enn den G7-greia også!

Ellers har jeg alltid sverget til slike straplocks:

lokstrap1.JPG

Koster 25kr stykket, krever ikke noe spesiell reim eller noe ekstra dilldall, og gjør jobben 100% tilfredsstillende.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det Aph sier. Bruker man capoen aktivt og flytter den mye rundt er det veldig behagelig med slike fjærbelastede klype-capoer som ikke trenger å justeres om etter hvor på halsen man har dem. Trenger ikke være Kyser, dog. Jeg har en av merket Aroma. Den funker fjell og koster mindre. Gitarhuset har jo også en G7 Nashville-capo som er samme patent og koster 150kr mindre enn den du linker til. Jeg personlig ville heller valgt den.

Sverger også til den typen straplocks som Aph viser.

Link to comment
Share on other sites

Er forsåvidt enig i det dere sier når det gjelder capo, men jeg valgte G7 siden jeg selv kan velge presset den har over båndene uten "langdryg" justering. Jeg opplevde at tonene ble skarpe med en fjærbelastet uten justeringsmulighet, men mulig det bare er jeg som er idiot. Sikkert smak og behag med dette også som alt annet. :)

Edit: Når det gjelder straplocks bruker jeg DiMarzio sine ClipLocks, men de som Aph viser burde jo abolutt gjøre jobben, og er en del billigere.

Edited by Skoggy
Link to comment
Share on other sites

Enig med Skoggy. Fjærbelastet capo ala Kyser har en tendens til å presse for hardt over strengene slik at intonasjonen blir for høy, spesielt på de tykkeste strengene, og spesielt på gitarer med litt tjukk hals. Med G7 justerer du presset selv noe som gjør at det er lettere å få det rent, så jeg foretrekker den.

Når det gjelder straplocks er det jo flere typer som funker. Det enkleste er jo hvis man har tilgang på Grolsch ølflasker som har disse gummiringene på toppa. Ta av ringene og fest dem på reimfestet over reima på samme måte som den typen Aphe viser til. Disse metodene er slik at du trenger ikke skifte ut reimfestene, og de er enkle å fjerne og bruke på en annen gitar osv.

Min favoritt er Schaller http://www.rebelmusi...roducts_id=1087 Solide og holdbare, og ikke like klumpete som f.eks. Ernie Ball sine.

Boston har også en rip off av Schaller sine, og kan være noe billigere enn Schaller, men prisen på de chrome Schallerne jeg linket til hos Rebel er jo veldig fin.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å snart handle en ny akustisk. Budsjettet burde ikke overskrive 5000,- og den må ha mic.

Noen forslag til hvilke typer jeg burde prøve ut? Jeg liker slanke halser.

Yamaha F340. Sist jeg kjøpte akustisk gitar, som riktignok er kanskje 5-6 år siden, var jeg rundt og testet mer eller mindre alt som fantes i hyllene i hele oslo, og den var i en helt egen liga innenfor sitt prissegment. Jeg mener den var minst dobbelt så god som alt annet ihvertfall under 10000. Jeg ble nesten litt flau på de andre produsentenes vegne.

Men klart; ting kan ha skjedd siden den gang.

--Gunnar

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker Kyser sine capoer. Lette å ta av og på, og kan enkelt festes på headstocken for kjapp tilgang :) Billigere og mindre fomlete enn den G7-greia også!

Ellers har jeg alltid sverget til slike straplocks:

lokstrap1.JPG

Koster 25kr stykket, krever ikke noe spesiell reim eller noe ekstra dilldall, og gjør jobben 100% tilfredsstillende.

hvor skaffer man de?
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.