Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Straplocks + capo


Borgelin

Anbefalte innlegg

Hei, godtfolk :)

Jeg trenger en ny capo (hovedsaklig til akustisk). Jeg så litt på denne: http://www.gitarhuse...000081/capo-g-7-

Ganske dyr, men virker solid og bra. Eller?

I tillegg trenger jeg straplocks til en Epiphone Les Paul. Noen forslag?

Takker for alle tips. :)

EDIT:

Tenkte å snart handle en ny akustisk. Budsjettet burde ikke overskrive 5000,- og den må ha mic.

Noen forslag til hvilke typer jeg burde prøve ut? Jeg liker slanke halser.

Endret av Borgelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har G7, synes den funker knall.

Når det gjelder ny gitar, ville jeg sett på Yamaha og Ibanez. Hvis du har mulighet til å få prøvd ut noen av de så kan du være heldig å finne en svært god gitar til prisen. Hvor god lyden er plugged kan selvfølgelig diskuteres, men absolutt akseptabelt i det prisleiet mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Kyser sine capoer. Lette å ta av og på, og kan enkelt festes på headstocken for kjapp tilgang :) Billigere og mindre fomlete enn den G7-greia også!

Ellers har jeg alltid sverget til slike straplocks:

lokstrap1.JPG

Koster 25kr stykket, krever ikke noe spesiell reim eller noe ekstra dilldall, og gjør jobben 100% tilfredsstillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det Aph sier. Bruker man capoen aktivt og flytter den mye rundt er det veldig behagelig med slike fjærbelastede klype-capoer som ikke trenger å justeres om etter hvor på halsen man har dem. Trenger ikke være Kyser, dog. Jeg har en av merket Aroma. Den funker fjell og koster mindre. Gitarhuset har jo også en G7 Nashville-capo som er samme patent og koster 150kr mindre enn den du linker til. Jeg personlig ville heller valgt den.

Sverger også til den typen straplocks som Aph viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig i det dere sier når det gjelder capo, men jeg valgte G7 siden jeg selv kan velge presset den har over båndene uten "langdryg" justering. Jeg opplevde at tonene ble skarpe med en fjærbelastet uten justeringsmulighet, men mulig det bare er jeg som er idiot. Sikkert smak og behag med dette også som alt annet. :)

Edit: Når det gjelder straplocks bruker jeg DiMarzio sine ClipLocks, men de som Aph viser burde jo abolutt gjøre jobben, og er en del billigere.

Endret av Skoggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Skoggy. Fjærbelastet capo ala Kyser har en tendens til å presse for hardt over strengene slik at intonasjonen blir for høy, spesielt på de tykkeste strengene, og spesielt på gitarer med litt tjukk hals. Med G7 justerer du presset selv noe som gjør at det er lettere å få det rent, så jeg foretrekker den.

Når det gjelder straplocks er det jo flere typer som funker. Det enkleste er jo hvis man har tilgang på Grolsch ølflasker som har disse gummiringene på toppa. Ta av ringene og fest dem på reimfestet over reima på samme måte som den typen Aphe viser til. Disse metodene er slik at du trenger ikke skifte ut reimfestene, og de er enkle å fjerne og bruke på en annen gitar osv.

Min favoritt er Schaller http://www.rebelmusi...roducts_id=1087 Solide og holdbare, og ikke like klumpete som f.eks. Ernie Ball sine.

Boston har også en rip off av Schaller sine, og kan være noe billigere enn Schaller, men prisen på de chrome Schallerne jeg linket til hos Rebel er jo veldig fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å snart handle en ny akustisk. Budsjettet burde ikke overskrive 5000,- og den må ha mic.

Noen forslag til hvilke typer jeg burde prøve ut? Jeg liker slanke halser.

Yamaha F340. Sist jeg kjøpte akustisk gitar, som riktignok er kanskje 5-6 år siden, var jeg rundt og testet mer eller mindre alt som fantes i hyllene i hele oslo, og den var i en helt egen liga innenfor sitt prissegment. Jeg mener den var minst dobbelt så god som alt annet ihvertfall under 10000. Jeg ble nesten litt flau på de andre produsentenes vegne.

Men klart; ting kan ha skjedd siden den gang.

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Kyser sine capoer. Lette å ta av og på, og kan enkelt festes på headstocken for kjapp tilgang :) Billigere og mindre fomlete enn den G7-greia også!

Ellers har jeg alltid sverget til slike straplocks:

lokstrap1.JPG

Koster 25kr stykket, krever ikke noe spesiell reim eller noe ekstra dilldall, og gjør jobben 100% tilfredsstillende.

hvor skaffer man de?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.