Gå til innhold
Loddebåt

Nybegynner spørsmål - Akkorder

Anbefalte innlegg

Spørsmål:

Jeg holder nå på å lære meg gitarspilling på akustisk gitar, på egenhånd - og er godt i gang med følgende akkorder:

A - D - E - C - G

Am - Dm - Em

Jeg prøver hele tiden å øve på forskjellige kombinasjoner uten pause mellom akkordskiftene. Er dette en rett måte og starte på, eller bør jeg øve på andre akkorder istedenfor!?

Kommer jeg langt med å kunne disse akkordene godt?. Tenker da spesielt på å spille forskjellige sanger skikkelig?

Har meldt meg på musikkskolen i Stavanger også. Det vil være en gang i uken med egen lærer f.o.m nyttår t.o.m sommer.

Vil gjerne være "i gang" før skolen starter. Fint hvis dere kan gi meg noen tips i starten her...:-))

Jeg skal ikke bli verdensmester, men håper å kunne spille rene og fine sanger til hjemmebruk, og rundt "bålet"...-))

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en kikk på nettsiden justinguitar.com

Den er på engelsk, og er stappfull av informasjon for nybegynnere, og viderekommende også, for den del.

Du kommer veldig langt med de akkordene du har ramset opp. Det er egentlig ganske få sanger som bruker mer enn seks akkorder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jo være fint å krydre med noen septim-akkorder etterhvert også. Noen av dem er faktisk enklere enn grunnakkordene. A7 er vel den enkleste og hører naturlig sammen med D (grunnakkorden) og G.

G7 gir deg mulighet for en enkel akkordprogresjon som er mye brukt i populærmusikk opp gjennom årene, nemlig C-Am-Dm-G7.

D7 er heller ikke vanskelig (for låter i G som grunnakkord),

og vll du begynne å involvere lillefingeren kan E7 være grei å prøve seg på (da har du fort en blues i A inne sammen med D og E7, med et litt utfordrende akkordskift).

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg tenkte på å øve videre på nå, før skolestart er følgende:

A-Dur (A-D-E) Kombinasjoner uten pause mellom akkordene

D-Dur (D-G-A) -

C-Dur (C-F-G) -

G-Dur (G-C-D) -

Skal prøve å pugge in A7 - D7 - G7, som nevnes ovenfor også!!!

Høres dette fornuftig ut?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg tenkte på å øve videre på nå, før skolestart er følgende:

A-Dur (A-D-E) Kombinasjoner uten pause mellom akkordene

D-Dur (D-G-A) -

C-Dur (C-F-G) -

G-Dur (G-C-D) -

Skal prøve å pugge in A7 - D7 - G7, som nevnes ovenfor også!!!

Høres dette fornuftig ut?

Ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Engh0510
      Hei, ikke skyt meg om jeg legger denne posten i feil del av forumet, fant ikke noe passende sted..
      Men har brukt noen timer på å titte på Rosanna, den jazzete introen fra Falling in between live!
      Noen her som har vært borti den og kan gi en hjelpende hånd? Eller er ferdig skrevet akkordskjema om det skulle være tilgjengelig
      Håper noen dyktige musikere kunne tenke seg å hjelpe til, evt kjenner noen på et liknende forum for pianister som kunne være hjelpsomme!
    • Av Rocknrolla
      Noen som vet om det finnes akkorder og tekster til diss låtene her? Pompel & The Pilts ?
      Eller om noen er flink til å plukke og har veldig lyst å gjøre det
    • Av Tittentei
      Heisann godtfolk!
      Jeg er en middelmådig gitarspiller på 26 år fra Gjøvik. Har alltid hatt forkjærlighet for Prøysen, og har utrolig lyst til å lære meg Ungkarssorg. Alf Prøysen skrev den i utgangspunktet som et dikt, og laget melodi til den i etterkant. Knut Anders Sørum har coveret den med en ganske god verson på piano, denne finner dere på spotify om dere vil høre den.
      Har sett i mange sangbøker fra Alf, men kan ikke finne akkorder til denne. Ønsker å spille inn en ren akustisk verson på gitar, men sliter med akkordene. Kan dere hjelpe meg?
      Hilsen Andreas Olav på Gjøvik
    • Av Loddebåt
      Spørsmål:
      Jeg holder nå på å lære meg gitarspilling på akustisk gitar, på egenhånd - og er godt i gang med følgende akkorder:
      A - D - E - C - G
      Am - Dm - Em
      Jeg prøver hele tiden å øve på forskjellige kombinasjoner uten pause mellom akkordskiftene. Er dette en rett måte og starte på, eller bør jeg øve på andre akkorder istedenfor!?
      Kommer jeg langt med å kunne disse akkordene godt?. Tenker da spesielt på å spille forskjellige sanger skikkelig?
      Har meldt meg på musikkskolen i Stavanger også. Det vil være en gang i uken med egen lærer f.o.m nyttår t.o.m sommer.
      Vil gjerne være "i gang" før skolen starter. Fint hvis dere kan gi meg noen tips i starten her...:-))
      Jeg skal ikke bli verdensmester, men håper å kunne spille rene og fine sanger til hjemmebruk, og rundt "bålet"...-))
    • Av Gitargud1
      Hei! Jeg sitter nå og prøver å finne ut akkordene på "heartbreak Warfare", men jeg klarer ikke å finne ut noe annet enn verset. Er det noen med gode ører som kan si meg hva akkordene i denne sangen er?
      På forhånd takk
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.