Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner spørsmål - Akkorder


Loddebåt

Anbefalte innlegg

Spørsmål:

Jeg holder nå på å lære meg gitarspilling på akustisk gitar, på egenhånd - og er godt i gang med følgende akkorder:

A - D - E - C - G

Am - Dm - Em

Jeg prøver hele tiden å øve på forskjellige kombinasjoner uten pause mellom akkordskiftene. Er dette en rett måte og starte på, eller bør jeg øve på andre akkorder istedenfor!?

Kommer jeg langt med å kunne disse akkordene godt?. Tenker da spesielt på å spille forskjellige sanger skikkelig?

Har meldt meg på musikkskolen i Stavanger også. Det vil være en gang i uken med egen lærer f.o.m nyttår t.o.m sommer.

Vil gjerne være "i gang" før skolen starter. Fint hvis dere kan gi meg noen tips i starten her...:-))

Jeg skal ikke bli verdensmester, men håper å kunne spille rene og fine sanger til hjemmebruk, og rundt "bålet"...-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være fint å krydre med noen septim-akkorder etterhvert også. Noen av dem er faktisk enklere enn grunnakkordene. A7 er vel den enkleste og hører naturlig sammen med D (grunnakkorden) og G.

G7 gir deg mulighet for en enkel akkordprogresjon som er mye brukt i populærmusikk opp gjennom årene, nemlig C-Am-Dm-G7.

D7 er heller ikke vanskelig (for låter i G som grunnakkord),

og vll du begynne å involvere lillefingeren kan E7 være grei å prøve seg på (da har du fort en blues i A inne sammen med D og E7, med et litt utfordrende akkordskift).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenkte på å øve videre på nå, før skolestart er følgende:

A-Dur (A-D-E) Kombinasjoner uten pause mellom akkordene

D-Dur (D-G-A) -

C-Dur (C-F-G) -

G-Dur (G-C-D) -

Skal prøve å pugge in A7 - D7 - G7, som nevnes ovenfor også!!!

Høres dette fornuftig ut?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.