Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

412 vs 212 kabinett


dalarocker

Anbefalte innlegg

Jeg heller litt mot å gå for et 2x12" kabinett, og hvis jeg (trolig ikke) kommer til å føle behovet for det, kan jeg kjøpe enten et 4x12" kabinett seinere, eller et 2x12" kabinett til...

Jeg har jo hatt 4x12" før, som jeg nettopp har solgt, og det har vært veldig stort å dra med seg de få gangene jeg har gjort det, så jeg tror jeg prøver med et 2x12" denne gangen, og ser hva jeg synes om det...

Når det er sagt, så er konklusjonen da at lydmessig så er det nesten ingen forskjell på 2x12" og 4x12", og den lille forskjellen som er der, ligger mest i hvor mye trøkk man får og bunn, eller har jeg misforstått nå? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ikke mye "love" for 4x12 her så jeg får trøkke til. Jeg fortrekker ALLTID 4x12 hvis der praktisk mulig. Spesielt live.

Det spiller ikke nødvendigvis høyere men det pusher mer luft og vil gi mer bunn enn et 2x12 kabinett.

I tillegg vil du høre betraktelig mer av deg selv med et 4x12 i ryggen enn et 2x12.

Jeg foretrekker full stack - 2 kasser med 4x12 live for da får du det øverste kabinettet i hode høyde og du trenger ikke å skru ampen på 11 for å høre deg selv.

Et 2x12 spiller jo rett i anklene dine hvis du ikke får løfta det på et vis ...

Men klart 4x12 tar plass i bil og er upraktisk av den grunn.

En annen fordel med 4x12 er at de kommer med hjul .. da kan du stable amp og annet stasj oppå og trille alt inn rett på scenen ...

Jeg er veldig opptatt av rett gitarlyd på scene da man ofte hører mesteparten av gitar gjennom en crappy scenemonitor.

Så jeg har kjøpt denne ..

http://www.avatarspe...%20Monitors.htm

og den brukes når jeg ikke har mulighet å frakte 4x12 cab på gigger.

Testa den ut på 2 gigger nå i helga og den funka dritbra !

Endret av gtrman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med 4x12 er det at det uansett nesten kan stå på gulvet og således kan man få litt mer resonans i bassen. (Avh. av type scene-gulv, elementer i kabbet osv. naturligvis.) Jeg har som Aphe, gått over til åpent 2x12. Mitt har Greenbacks og har nok bunn til mitt bruk selv om, det må løftes litt opp for å få det litt høyere.

Vanligvis kan man si at jo større høyttalerflate, jo finere lyd (også på lavt volum), men i og med at gitarlyd ikke nødvendigvis skal være så veldig pen, gjelder ikke det i samme grad her. F.eks. kan det for noen være ønskelig at elementene blir kjørt litt over grensen til forvrengning og da er det en fordel at de ikke er for kraftige og for mange elementer til å dele på effekten.

Noen fasit på dette er det jo ikke, på lik linje med det meste annet som har med gitarspilling å gjøre, men hver og en må finne ut hva som passer best for en selv. Og lydideal, og midler for å nærme seg det idealet mest mulig, forandrer seg kontinuerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner...

Nå har det seg jo sånn at jeg en liten stund har sett mye på Laney Ironheart amp, med tilhørende kabinett...

Jeg har begge gangene jeg har prøvd ampen, opplevd mye støy da jeg har testa dem (både 60w og 120w).

Jeg trengte ikke ha på høyt volum, og støyen var der selv når jeg ikke hadde på noe volum på gitaren.

Så lenge jeg spiller, låter den dritfett, men låter ikke fullt så bra når jeg slutter å spille. :P

Noen som har noen tanker om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være gitaren din eller...er forsterker'n koblet til jorda støpsel,da. Marshallen min hadde et preamprør som lagde en slik støy du beskriver.?

Nei, kjøp deg en 2x12 combo (uten støy) og holder ikke det kjøper du et 2x12 kabinett (lukket?) i tillegg, mye lettere å transportere enn 4x12. Og du har mulighet å få spredd lyden mer på senen, combo'n som monitor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er nemlig at det faktisk var støy også på cleankanalen! Jeg skulle jo godtatt litt støy på gainkanalen, for det kan man jo nesten ikke unngå...

I butikken sa de at de hadde hatt problemer med jordinga før, så det kunne være det som var problemet nå også, og det samme tenkte jeg med en gang, så de skulle undersøke den for meg, håper det blir gjort i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye er nevnt, men jeg grynter nå frem min mening uansett :)

Det er rett og slett snakk om å se på fordeler vs ulemper - og bestemme seg hva man vil legge vekt på. Riktig avgjørelse for en er ikke nødvendigvis riktig avgjørelse for en annen (selv om enkelte gir uttrykk for å sitte på fasiten i større grad en andre).

Her er min vurdering:

4x12 Fordeler:

Mer mojo - ser mere rock'n'roll ut!!!

Står rett på gulvet - og bringer likevel toppen opp i passe skruhøyde

Står rett på gulvet - og får lyden litt næremere ørehøyde

Som regel på hjul - enklere transport på flate gulv

Mere lyd/trøkk

Nevnte jeg mojo?

4x12 Ulemper:

Størelse og vekt gjør transport tyngre og vanskeligere

2x12 Fordeler:

Størelse og vekt gjør transport lettere og enklere

2x12 Ulemper:

Ser mer pinglete/pysete ut - mindre mojo og rock'n'roll

Må ha en vinglete bruskasse eller noe å stå på for å bringe toppen opp i skruvennlig høyde

Må ha en vinglete bruskasse eller noe å stå på for å få lyden litt nærmere ørehøyde

Som regel uten hjul - må alltid bæres

Mindre lyd/trøkk

Så jeg velger......... 2x12 :)

I alle fall frem til den dagen jeg har egen roadie. Skal jeg spille på et sted som stiller med backline - så foretrekker jeg dog 4x12.

En faktor som vil utjevne fordeler og ulemper er jo om man har en flight til 2x12 kabinettet - da er det på hjul - og man kan sette kabinettet oppe på flighten for å få den opp i høyden. Blir en del tyngre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at Rocktrond oppsummerer veldig godt!

Nå har jeg vært hjemme fra jobb en stund, og er mye alene i huset, og har brukt mye tid i kjellerstua med gitarene..

Normalt bruker jeg Mesaen min (100 watt) og et 2x12 kabinett, helt ok det, på høyt og lavt volum.

For et par dager siden koblet jeg i tillegg opp 4x12 kabinettet også, så nå har jeg altså 6x12, og de står ved siden av hverandre, stor lydflate.

Og nå høres alt bare dobbelt så stort ut, og trøkket er helt enormt de gangene jeg får skrudd opp volumet litt..

Min mening blir da at å ha så mange kabinetter som mulig er det beste!!

Men dette er jo ikke noe man kan dra på, uten en haug av roadies... 2x12 vinner når det skal flyttes på... Men taper på lyd og trøkk, og ikke minst mojo, som nevnt over her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å gjøre galskapen i kjellerstua enda verre, så slår jeg på Ibanez-ampen også, med sitt 2x12 kabinett, og spiller på alt samtidig!

Ikke bare blir det en stereo-effekt med forskjellig lyd fra ampene, men trøkket nå blir helt utrolig bra, utenkelig, må høres og oppleves!

DSC03361-800.jpg

Men som sagt, dette er galskap til hjemmebruk, men helt usannsynlig vilt og tøft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.