Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

412 vs 212 kabinett


dalarocker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer egentlig bare på en veldig enkel ting...

Hva er egentlig forskjellen på 412 og 212 kabinett? (bortsett fra 2 og 4 elementer og hvor mye watt)

Hvordan er egentlig forskjellen på lyden?

Hvorfor brukes 412 ufattelig mye, mens jeg mye sjeldnere ser 212?

Hvor høyt skal man egentlig spille før et 412 kabinett blir nødvendig?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg bytta nettopp til Orange 212 openback etter mange år med 412. MYE greiere å dra med seg, og openback sprer lyden vesentlig mye mer sånn at man faktisk kan høre seg selv på scena uten å blaste halve publikum til helvete :P

412 er mye jåleri, Marshall stack er liksom det eneste som ser rock&roll nok ut ifølge enkelte. 212 holder i massevis, mener nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4x12 er vel kjekt å ha om man skal bruke det sammen med en 100w topp, og en bruker 25w Greenbacks mtp belastning f. eks.

Jeg har planer om å kjøpe meg en Laney Ironheart 120w, og har hittil bare prøvd den med et 212 kabinett, har du noen tanker om hvilken forskjell det vil utgjøre lydmessig med et 412?

Edit: Retta 100w til 120w

Endret av dalarocker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor brukes 412 ufattelig mye, mens jeg mye sjeldnere ser 212?

De fleste store comboer har 2x12" så direkte sjeldent vil jeg vel ikke si det er. Nå for tiden er vel 4x12" og en svær topp like mye eller lite brukt som en kraftig combo med 2x12"

Min 2x12" combo har i alle fall en voldsom bunn og "fylde" hele veien. Spiller langt høyere enn hva jeg har bruk for også. Slikt handler like mye om kvaliteten på elementer, typen lyd man ønsker osv som om 4 eller 2 høyttalerelementer er "best"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste store comboer har 2x12" så direkte sjeldent vil jeg vel ikke si det er. Nå for tiden er vel 4x12" og en svær topp like mye eller lite brukt som en kraftig combo med 2x12"

Min 2x12" combo har i alle fall en voldsom bunn og "fylde" hele veien. Spiller langt høyere enn hva jeg har bruk for også. Slikt handler like mye om kvaliteten på elementer, typen lyd man ønsker osv som om 4 eller 2 høyttalerelementer er "best"

Trur kanskje jeg var litt utydelig...

Jeg mente 212 kabinett, ikke combo, for når det gjelder combo, kan jeg være enig med deg, men jeg mener nå at jeg mye oftere ser 412 kabinetter enn jeg ser 212...

Rett meg gjerne om jeg tar feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hva angår separat kabinett er nok det sikkert riktig, men det er i utgangspunktet ingen forskjell på en separat topp med 2x12 kab eller en combo med 2x12, så derfor skrev jeg hva jeg skrev.

Forøvrig synes jeg det beste argumentet for å ikke kjøpe seg et 4x12 er størrelsen hva angår transport. Det krever nesten at du har en stasjonsvogn eller lignende. Et 2x12" med tilhørende topp kan du få med deg i en hvilken som helst bil, en combo kan du faktisk få med deg på toget/banen/bussen og bære noen meter på egenhånd.

Slikt kan være ganske praktisk over tid faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.