Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg klarer bare ikke gå utenfor rammene når jeg spiller ... hjelp? O.o


zezima

Anbefalte innlegg

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg mener at når man ser på en sjanger, så er det (som regel) de bandene som fant den opp som har lagt grunnlaget, og at ingen andre band som spiller i samme sjange egentlig klarer å leve opp til hva de som fant opp sjangeren gjorde når jeg tenkter på kreativitet. Jeg kan bruke The Big Four som eksempel. Alle vet vel om dem? Metallica, Slayer, Megadeth, Anthrax. Poenget mitt er at de som fant opp en sjanger, i dette tilfellet The Big 4, er de mest originale innenfor sjangeren. I dag er jo Thrash Metall sjangeren overfylt med slayer kopier, ikke sant?

Kanskje ikke du tenker originalitet med det første du hører en sang, men hvis du hører lenge nok, uansett hva du hører på, vil du til slutt ha noe nytt :) Dette er målet mitt, og også grunnlaget for at jeg laget denne tråden. Jeg klarer bare ikke finne på noe helt nytt å tilføre :/

Dette stemmer ikke. Jeg gidder ikke nevne eksempler, men finnes da mange band innafor samme sjanger som har like mye orginalitet i seg. En ting som er veldig viktig er å ikke henge seg opp i sjangere, og om "det og det" bandet har et riff som ligner. Da kan man fort får "writers block"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sikkert flere har nevnt her så burde du høre på annen musikk enn det du har nevnt hvis alt blir for likt de nevnte banda. Ta fks trangsynte blackmetallere, dem har vel bare hørt på mayhem og darkthrone i hele sitt liv, og lager musikk deretter.

Jepp jeg skal gjøre det, så kanskje jeg får en åpenbaring :)

Dette stemmer ikke. Jeg gidder ikke nevne eksempler, men finnes da mange band innafor samme sjanger som har like mye orginalitet i seg. En ting som er veldig viktig er å ikke henge seg opp i sjangere, og om "det og det" bandet har et riff som ligner. Da kan man fort får "writers block"

Kan du ikke nevne noen band da? Jeg har lenge vært på utkikk etter nye band, men klarer ikke finne noen som virkelig står fram blant alle sammen, utenom de store bandene i hver undersjanger O.o Har ikke noe å si hvilken sjanger (helst metall da, i vertfall i første omgang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Kan vel trøste deg med at det tar tid. Skrivesperre, gitarsperre etc. Ta en pause så kommer det. Når det gjelder egen stil så tar dette år å få. Man vil alltid høres ut som noen etc før man kan gjøre seg bemerket med at noen hører at det er deg som spiller. Jeg spiller blues/rock n roll og har vært igjennom greia de siste 15-20 åra. Stå på og ikke gi deg!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Skrivesperre for min del fjernes enkelt og greit å fjerne rammer. Personlig skriver jeg hovedsaklig ambient metal eller stoner-thrash, men når jeg ikke har noen umiddelbart gode ideer på lager, setter jeg med ned og spiller. Rett og slett.

Eksempelvis, en god greie for å finne nye veier, er å ta en kjent akkord - typisk G, Am, etc, og finn andre posisjoner. Lag "dine egne" versjoner av akkordene, ikke tenk teori og hva som passer sammen, prøv deg frem. Etter litt arbeid, sitter du igjen med en god del figurer og akkorder du kan bruke til mye rart som du sikkert ikke har vært borti før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil anbefale deg å ikkje bry deg så mykje om kva band du liker. Om du er for opphengt i dette, kjem du sansynligvis til å låte som desse banda (noko som eg forstod på deg at du ikkje ville gjere til det punktet at det ble uorginalt). Eg kan godt kjenne meg igjen i posten din. Eg var og ein stor bodom etc.. fan, men eg hadde problem med å skrive noko annderledes, eller høre på musikk som fks. Jazz Fusion (som eg hører like mykje på som metal no). Personlig for meg, endra dette seg etter eg blei intressert i prog metal (som BTBAM, Dream Theater, Opeth etc...) Her var det ca 50% Metal og 50% anna musikk (etter mitt syn). Ettter detta har eg ikkje hatt problem med å skrive noko, og eg tenker aldri over kva sjenger det eg skriv går innan for. Eg vil anbefale deg til å spille mykje meir anna enn musikk ein metal. På denne måten får du idear som du aldri hadde tenkt på om du kun hadde interisert deg for metal. Om du hører litt på Tosin Abasi frå Animals As Leaders, høyrer du lett store inflytelsar frå jazz. Frå Alexi høyrer du mykje klassiske greier også. Her ikkje 100% sikker på om eg forstod spørsmålet ditt heilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Vet ikke om dere er strenge på det å svare i "gamle tråder" (mange forum som er ganske gestapo på det), må tro det går bra. Kan råde deg til å prøve forskjellige stemminger på gitaren. Jeg har slitt litt med det samme i det siste, og stemte nylig ene gitaren min i åpen C#m, og det gjorde underverker. Hvis man eksperimenterer litt med stemminger kan man åpne hav av muligheter, noe som igjen kan inspirere stort. Funka fint for meg, iallfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.