Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg klarer bare ikke gå utenfor rammene når jeg spiller ... hjelp? O.o


zezima

Anbefalte innlegg

Hei!!

OK, siden sommerferien og fram til nå har jeg hatt "writers block". Jeg vil så gjerne lage musikk selv, men har ikke fått til noe. Jeg kan power chords, pentaton skalaen, blues skalaen, barregrep, grep generelt, og så fikk jeg et ark med skalaer av læreren min som jeg har fiklet litt med: Lydian og Aeolian og Harmonic Minor Scale.

Greia er at hvis jeg prøver å lage soloer, klarer jeg ikke å gå utenfor rammene, altså å finne avbrekk fra skalaene som gjør soloen hel og original. Det samme gjelder når jeg lager riff til en sang også!

Det er der det største problemet er: jeg klarer bare ikke å finne en egen stil. Jeg har mye påvirkning fra Children of Bodom, Norther og Ensiferum, og også Thrash Metal generelt og lit Trivium. Greia er at jeg lager riff som er for likt, ikke i struktur, men for lik sounden til disse bandene jeg skrev opp. Jeg klarer ikke strukturere riff så jeg får min egen sound, og riffene jeg lager blir for karakteristiske den sjangeren jeg tenker på. Jeg digger Melodic Death Metal, men alle band som spiller det spiller enten for likt Children of Bodom eller In Flames. Vi kan dele sjangeren i to forskellige lydbilder: Finsk og Svensk. Alle band i melodic death metal sjangeren spiller enten som de Finske bandene eller som de Svenske og det er ikke mye variasjon i sounden der, synes jeg.

Så har vi Thrash Metal, alle de nye bandene der er bare Exodus, Slayer eller Kreator kopier som ikke har en så veldig original sound, og såklart får heller ikke jeg til å gjøre thrash metal originalt.

Så der har vi problemet mitt: jeg høres for mye ut som andre band. Jeg lurer på om noen har noen tips til å forandre dette?

Alle svar mottas med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har det med at alt kommer tilbake til blues uansett hva jeg prøver på. Det som hjelper i mitt tilfelle er å ta ei god pause fra spillinga i noen uker og høre på masse ny musikk.

Ellers hjelper det å prøve ut nye stemminger, andre gitarer, effekter, andre instrumenter osv.

men det viktigste:

drikke mye kaffe etter leggetid! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg fikk høre helt fra starten av, er at nesten alt som produseres av musikk er en delvis ripoff noe annet. Enten er det samme akkordskjema, men annen rytme, eller andre grep og samme rytme som noe annet, eller et eller annet. Man vil alltid finne en sang som minner litt om det man har produsert selv, iallefall delvis. Det som derimot kan være givende, og kanskje lede deg mot noe mer personlig, er å bare sitte å improvisere. Kanskje lære deg dur-skalaen. Det som også kan være givende er å prøve å sette deg i "metall-modus" om du skal skrive metallsanger.

Jeg skriver hovedsakelig pop/indie/jazz-aktige sanger selv, kun fordi at det er for det meste det som kommer ut av det jeg improviserer. Jeg klarer rett og slett ikke å skrive noe annet. Da kommer det meste hovedsakelig på kvelden når jeg er sliten. Tekstene kommer på dagtid, gitarspillet og akkordlinjene kommer på kvelden. Rart det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Greia er at jeg har drevet og improvisert i flere måneder, men føler fortsatt at det som kommer ut er for likt melodic death metal sjangeren generelt :/ Jeg får ta en pause, og høre på musikk, og bare improvisere livskiten ut av meg når jeg tar opp gitaren igjen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver tror jeg de fleste av oss kan kjenne oss igjen i. Det gjør i hvert fall jeg. Eneste tipset mitt, i liket med hva andre også påpeker tidligere i tråden, er å forsøke og lytte til musikksjangre som er litt på siden av hva du ellers hører på (altså melodisk død-metal, enten svensk eller finsk). Ditt musikalske jeg (!!!) er muligens litt for opphengt i en musikalsk sjanger, og da blir det veldig fort slik at de riffene du kommer opp med kun har beina plantet i denne sjangeren, i stedet for å hente inspirasjon fra flere, gjerne 'motstridende' sjangre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig en helt middels gitarist, men det hender jeg finner noen variasjoner jeg synes låter kult. Ofte kan det skje hvis jeg bestemmer meg for å gjøre litt tilfeldige øvelser. Et par eksempler:

* Spill hver andre note i en kjent skala... eller hver tredje.

* Finn ut hvor en skala har felles noter med en annen skala og hvor de har ulikheter. Finn et intervall som begynner og ender på samme tone i hver av skalaene, og spill skalaene annenhver gang mellom disse tonene.

Vet ikke om det hjelper. Poenget er å gjøre noe du ikke gjør vanligvis. Det kan låte ræva 9 av 10 ganger, men 1 av 10 låter kanskje som en ide man kan bygge videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tendens til å bli stuck selv. Klarer bare ikke å finne på noe interessant selv. Det jeg gjør er at jeg ofte finner fete akkordprogresjoner, spiller lite rundt omkring på dem, så gjør jeg kanskje en feil eller bare finner en fet rytme eller noe, og vips, så har man noe som iaf føles personlig. (Gjorde det jeg forklarte senest for 1 time siden. Danset litt rundt i litt typisk death-metal progresjon, samt fra Maiden's powerslave, og plutselig hadde jeg et ganske fett riff.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være 100% original er noe jeg har gitt opp for lenge siden. Selv om jeg for tiden skriver mest samtidsmusikk, så bruker jeg teknikker og metoder som andre (og definitivt) dyktigere komponister og musikere har kommet på før meg.

Det er mange tips og triks som man kan finne på internett og i bøker (for melodistruktur anbefaler jeg Arnold Schönbergs berømte bok som jeg ikke husker tittelen på), men det beste og mest befriende jeg har hørt er følgende:

Vær deg selv. Man skal høre det du vil formidle i musikken. Hvis det du vil ha ut ligner på noe som noen andre artister har laget - så er det helt greit. :)

Dette bildet sier også det meste om kreativt arbeid:

254602_10150257372948725_232577768724_7719734_558394_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som en liten anekdote vil jeg legge til Astor Piazzollas erindringer om timene han tok med den berømte komponisten Nadia Boulanger:

"I was very ashamed to tell her that I was a tango musician. Finally I said, "I play in a night club." I didn't want to say cabaret. And she answered, "Night club, mais oui, but that is a cabaret, isn't it?" "Yes," I answered, and thought, "I'll hit this woman in the head with a radio..." It wasn't easy to lie to her.

She kept asking: "You say that you are not pianist. What instrument do you play, then?" And I didn't want to tell her that I was a bandoneón player, because I thought, "Then she will throw me from the fourth floor." Finally, I confessed and she asked me to play some bars of a tango of my own. She suddenly opened her eyes, took my hand and told me: "You idiot, that's Piazzolla!" And I took all the music I composed, ten years of my life, and sent it to hell in two seconds...

"Astor, your classical pieces are well written, but the true Piazzolla is here, never leave it behind".

Skriv den musikken du vil, uttrykk det du har å uttrykke! Det er bare slik man får frem noe ektefølt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort dette for å unngå å bli for låst, med varierende hell kan jeg si. Alt mens du spiller over noe, en CD, backing tracks, hva som helst...

- Ryker en streng, ikke sett på ny. Spill uten den strengen. Har du ikke fast stol må du bende strengene for å intonere riktig, og du kan umulig spille samme skala opp og ned som før.

- Spill med bind for øynene.

- Surr fast to og to fingre (hårstrikk fungerer).

- Spill uten å stemme gitaren først. Da er gjerne en eller flere strenger litt sure, og du må igjen bende for å intonere.

Hva du kan ha utbytte av skal jeg ikke si, men å presse deg selv til å fokusere på andre ting enn skalaer mener jeg kan være en god måte for å spille noe annet. Fungerer det ikke, ikke bruk tid på det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som har funka bra for meg er å ta utgangspunkt i ett eller to intervaller som man prøver å gjennomsyre komposisjonen med og legge annen teori til side. Da kommer man fort ut av det vanlige mønsteret i tillegg til at det blir en logisk sammenheng i det man lager. Siden du ønsker å lage metal bør du jo da velge et annet intervall enn kvinten som er overrepresentert i metalmusikk, eventuelt kombinere den med et annet intervall som er mindre vanlig, f.eks. stor sekst. Du skal selvfølgelig ikke nekte deg selv å ta i bruk andre intervaller, men ha et fokus på å bruke intervallet du har valgt deg i både melodi, bass og oppbygning av harmonier. Du kan jo også bestemme deg for en oppbygning på låta før du setter i gang f.eks. ABA og bruke et bestemt intervall i A-delen og et annet i B-delen.

En annen ting er å lage musikken på et annet instrument. Jeg får et veldig annerledes sound når jeg spiller piano enn når jeg spiller gitar ettersom at jeg har spilt mye mer gitar og derfor har flere mønstre og bevegelser liggende i underbevisstheten når det gjelder gitaren. I tillegg er det to ganske forskjellige instrumenter i og med at man må "tenke på nytt" hver gang man skifter toneart på piano, mens på gitaren er det bare å flytte de samme mønstrene opp og ned derfor gjør jeg oftere "feil" på pianoet. Det er gjerne disse små "feilene" som fører til at det blir interessant.

Lager jeg musikk i et dataprogram er jeg også veldig glad i å skrive i en spesiell stil, men å bytte ut instrumenteringa fullstendig slik at lydbildet blir noe helt annet. F.eks. skrive i en klassisk stil og bruke elektroniske instrumenter og lyder eller lage metal, men bytte ut gitarene med blåsere og el-bassen med kontrabass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil takke alle som har svar nå, for alle har veldig gode poeng! Jeg er veldig enig i at jeg er for opphengt i melodisk døds-metall sjangeren og der som regel derfra jeg tar all inspirasjonen fra. Jeg vet jeg burde sjekke ut annen musikk! Og ikke bare metall, for jeg hører på alle sjangrer av metall, jeg bare skrev det ikke i førstepost x) Jeg må si jeg liker moderne klassisk AKA film musikk og sånn! Og musikk fra Medal of Honor spillene er bare helt fenomenal!

Jeg har et gammelt keyboard jeg kan forsøke å fikle med, men gitar er ellers det eneste instrumentet jeg har så jeg er ikke noe god på keyboard x)

Men skal prøve å gjøre det dere sier og eksperimentere litt med det neste gang jeg setter meg ned og skal lage musikk selv! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spille etter hva du "hører" er heller ikke dumt. Tenk en melodi i hodet og spill den, med trening kan du gjøre dette direkte, og det blir like naturlig som å synge. De aller færreste av oss tenker skalaer når vi tar en trall på vei hjem fra byen, eller mens vi vasker dassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.