Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket lim til hjemmefretting?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er egentlig ikke gitarist, men ramler innom her i fbm at jeg ganske nylig fant et lite hobbyprosjekt på loftet. Som guttunge (ca 20 år siden) kjøpte jeg en gitar for 30-40 kroner, og da jeg snublet over den igjen bestemte jeg meg for å sette inn nye potmeter. Den virker nå som bare det, og er rimelig rett. Jeg har googla litt og funnet ut at det er en Yamaha sa50 fra slutten av syttitallet. Et hardt dansebandliv har desverre slitt ut båndene helt, så jeg tenkte at nye bånd er et godt neste skritt. Har funnet noe som heter Jescar EVO i samme farge og størrelse som de gamle, og etter ytterligere studier tror jeg at jeg skal plane halsen og lime ferdigflusha bånd med saktetørkende lim under press (klemmer og radiusblokk)

Spørsmålene jeg har da er;

1 - Hvilket lim finner jeg i Norge til slikt?

2 - Bør jeg hydrere halsen før jeg evt planer den, eller la den være tørr som den er i dag (har ikke noe fuktkontrollert oppbevaring)

post-10573-0-98865900-1321999151_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun brukt superlim. En liten dråpe i hver ende, og har ikke trunget å å bruke tvinge.

Og nei du skal ikke hverken fukte eller tørke halsen på noe vis.

Håper du vet hva du gjør så den flotte gitaren ikke blir ødelagt, da en refret krever litt øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeeeh, jo jeg vil sterkt anbefale å bruke lim under hele lengden av båndene. Om man bare banker ned bandene uten å presse inn "tennene", vil man med stor sannsynlighet ødelegge flere spor. Kjøp en hammer med gele/væske-kammer (for at den ikke skal sprette opp etter slag) og bruk hide-glue eller et annet vannbasert lim som blir steinhardt. Ikke bruk for mye, men så lenge du bruker vannbasert kan man tørke vekk det som tyter ut... Og ikke sats på å ikke trenge en tvinge, det vil du nemlig trolig trenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gjort en refret selv, men regner med at liming i full lengde gjør en ny refret ganske vanskelig og øker faren for oppflising av gripebrettet ganske drastisk.

Du trenger lim kun dersom de nye båndene ikke finner hold i det gamle gripebrettet. Mer her: http://www.fretnotguitarrepair.com/repair/electric-guitar/fret-replacement.php

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må man jo også tenke om man orker en til refret i ettertid, om gitaren er verdt det :)

Det er klart. Man kan jo også vurdere dette ut fra valgt materiale. Rustfritt stål er f.eks. mye hardere enn eldre materialer og tåler mye mer bruk før det slites ned. (Ulempen er at det tar mye lenger tid å gjøre en manuell båndsliping av slike bånd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så en video på tuben der de dryppet litt superlim inn under båndene, men det blir vanskelig på min da den har en plastkant langs siden. Superlim tørker også fortere enn jeg liker. De gamle båndene hadde hverken lim eller noe særlig mothaker, bare noen få håndlaga hakk langs fjæra. Fjæra / tangen på de gamle båndene var 0,20mm, og radius på brettet er ca 16" iflg en slags mal jeg printet ut fra nettet. De nye båndene er også 0,20mm og ferdigbøyd i 10" radius, men har litt mer definerte mothaker ( http://www.ebay.com/itm/6-Feet-Jescar-GOLD-EVO-Medium-Medium-Frets-Fret-Wire-Guitars-More-10-08-02-/170702211595?pt=Guitar_Accessories&hash=item27bea50a0b )

Jeg har ikke funnet metoden jeg har tenkt å bruke noe sted, men synes den virker fornuftig. Og billig. Båndene kostet 129,- og radiusblokk, lim og sandpapir kommer vel rundt 2-300 kr.

  • Først kutter og filer jeg båndene nøyaktig (vil ikke file båndkantene langs den lakkerte halsen)
  • Deretter har jeg bittelitt lim i sporene langs ca 15cm hals (skal sjekke Jernia og Clasern for lim. Trelim eller epoxy er de eneste typene jeg kjenner)
  • Så hamrer jeg inn bånd i de limte sporene
  • Deretter setter jeg disse båndene i press med radiusblokk og skrutvinger til det er tørt (plast eller aluplate vil hindre skade på blokka)
  • Gjentar til hele halsen er ferdig, og kjører leveling med radiusblokk eller bryne (har ett billig 400/600 bryne fra Kitchen jeg vanligvis bruker på Global-knivene mine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke helt enig i måten du har tenkt å gjøre dette, men det betyr ikke det blir feil.

Alle har sin måte å gjøre ting på.

Jeg vet ikke hvilken radiusblokk du har, men vil anbefale at den har en grei lengde slik at det ikke blir bølgete når du skal levellere bånda.

Og husk på å få justert halsen mest mulig rett både når du skal pusse fingerbrettet og ved båndlevellering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokale gitarmakeren her bruker ikke lim, så lenge mothakkene er gode..

Ser for meg at lim blir noe gris om det skulle være en ny refret, litt flising blir det jo men dette fyller en igjen med noe lim og støv..

Men alle gjør forskjellig, gummiklubbe er et must!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sant det Andr3as sier her. Mange av gitarmakerene bruker heller ikke lim når de lager nye gitarer.

Personlig liker jeg å bruke litt lim som sikkerhet for at bånda skal løsne i tilfelle det kan være litt for små eller smale mothaker på nye bånd. og da bruker jeg tyntflytende superlim.

ved mye flising vil jeg anbefale å ta de større flisene og lime på plass igjen. små fliser forsvinner gjerne nok ved sliping så at de vil gjemmes under bånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.