Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

OHM; 2 Elementer seriekoblet i en kombo, hva skal jeg sette ampen på?


Stiankarlsen

Anbefalte innlegg

Jeg hadde sansynligvis kjørt på 16 hadde det vært min.

Men er ikke helt riktig uansett så ikke kom til meg dersom det smeller :-))

Har ikke hørt om 32 ohms utganger på gitarforsterkere før denne. Hvilken forsterker er det?

Hadde det kanskje vært en ide å paralellkoble og heller kjøre i 4 ohm?

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bytta det ene elementet. Sånn det er nå får V30-elementet relativt mye mere strøm enn greenbacken, i tillegg til at V30-elementet i utgangspunktet er dobbelt så effektivt. Hvorfor i all verden er det et 16-ohms og et 8-ohms element på ampen i første omgang?

Edit: Trøtt, jeg så det nå. Men han fyren burde jo skaffa to elementer med samme impedans i alle fall.

Endret av evergud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har egentlig flere valg. Sjekket forsterkeren og virker som en kul sak.

Så at den har stereo/to utganger, så du kan da også bare koble et element til hver utgang og sette den på 8 ohm.

Da har du også mulighet til å eksperimentere litt på hva du liker best, ene, andre eller begge.

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriekobling er slik som vises på bildet.

Ved paralellkobling kjøres pluss ledning til pluss på ett element og videre til pluss på neste element med samme ledning, og minus inn på ene elementet og videre til minus på neste. Da halveres motstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det er greit å paralellkople dem men det er ikke noe særlig bra sånn hi-fi sett. Det er ikke sikkert det har noen betydning for deg men frekvensresponsen fra forsterkeren vil bli ganske annerledes enn det den er beregnet til med tanke på kassa og EQ. Husk at Impedanser er induktive verdier som vil utvise ganske stor forskjell når elementene er så langt fra hverandre. Komboer er ofte designet med en spesiell høyttaler i tankene. Men hvis du liker resultatet er det ikke noe å henge seg opp i. Jeg ville bare share litt nerd science. Fet forsterker det der forresten, clean og masse kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart.

  1. Jeg kommer selv fra hifi-verdenen, og er blitt grundig satt til rette av gamle travere i gitarmiljøet når det gjelder dette med å bruke hifi-kriterier på gitarforsterkere. Forsterkere for elgitar skal være med på å farge lyden og skape et lydbilde, til forskjell fra hifiutstyr som skal gjengi mest mulig uendret. Når det gjelder open back comboer så spiller ikke kabinettavstemming vesentlig rolle.
  2. Det påstås at med seriekobling av elementene "får V30-elementet relativt mye mere strøm enn greenbacken". Det er veldig feil. Gjennom to seriekoblede elementer går den samme strømmen. Spenningen blir (nominelt sett) spenningsdelt mellom 16 ohm og 8 ohm, og 16 ohm-elementet (greenback) får dobbelt så mye spenning som 8 ohm-elementet. Det betyr at det er greenback-elementet som håndterer dobbelt så mye effekt (watt) som V30-elementet. Dersom V30-elementet er dobbelt så effektivt, så vil dette faktisk være ganske smart, siden man de får omtrent samme lydtrykk fra begge elementene.
  3. Seriekoblingen gir nominelt 24ohm. Jeg tror en 16ohms utgang vil kunne håndtere det, og dersom det er slik satt opp på "originalen", så.... Men som andre sa: Ikke skyld på meg om det smeller. Du skal ihvertfall ikke bruke 8 eller 4 ohm-utgangene når elementene er seriekoblet.
  4. Parallellkobling gir som andre har nevnt en nominell totalimpedans på 5.33 ohm. 4 ohm er da riktig innstilling. Da vil begge elementene ha samme spenning, men det vil gå dobbelt så mye strøm i V30-elementet. Dette vil altså gjøre at dobbelt så mye effekt fra forsterkeren omsettes i V30-elementet som i greenback-elementet. Dersom det stemmer at V30-elementet også er mer effektivt, så vil dette elementet dominere lydsignaturmessig. I dette tilfellet ville jeg sammenlignet med å kjøre V30-elementet alene på 8ohms-utgang. Ved nevnte parallellkobling er det ikke sikkert at greenback-elementet bidrar vesentlig i lydbildet. Liker man lyden fra en slik parallellkobling bedre enn det seriekoblede alternativet kan det kanskje være like greit å kjøpe et V30-element til.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye rart var det ikke. Men jeg kan bidra enda litt mere til punktene.

1. Forsøk å ta et element ut av kassa og heng det i en tråd fra taket og kjør lyd igjennom det. Da tror jeg man rask vil kunne etablere at utformingen på kassa selv i open back comboer har en distinkt effekt på lyden. Jeg er jo selvfølgelig enig i at den ikke er enorm, men nødvendig lell.

2. Høyttalerelementer er ikke lineære, de har nodepunkter i frekvensresponsen og kommer du lavt nok kan du ha forsvinnende lav ohm(Z) i dette punktet og paralellkopling ned til 4ohm kan være anstrengende for ampen hvis man spiller på full guffe, noe de ferreste gjør ofte da. Så strøm og spenning går litt opp og ned her og der altså i frekvensresponsen.

Impedansen til høyttalere er ikke nødvendigvis relativ til effektiviteten. Men man kan vel si at lavohmige elementer har en sannsynlighet for å spille høyere. Man må har et forhold mellom elementene i et toveis system, diskanter kan ha K-ohm, noe en gitarforsterker ikke er da så det ble litt teoretisk for denne sammenhengen.

3. Den vil tåle det. Ref nodepunkter i frekvensresponsen elektrodynamisk.

4. Enig, man må bare prøve seg frem med smaken der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.