Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Truss rod problemer


philip lauritzen

Anbefalte innlegg

Prøvde å justere truss rodden da strengene skurrer litt på frettene da jeg spiller (jada, jeg har nok press på strengene) men enten hvor hardt jeg strammer den til, eller hvor slarkt skruen sitter er det absolutt ikke noe forskjell på bøyelsen på halsen! Hva kan dette være? Rimelig ny gitar, Morgan cg10 dlx wr. Forresten veldig god gitar for pengene til en nybegynner, enkel og bruke og alt, fin lyd, men jeg må trekke ned på at lakken nærmest detter av bare du er nær den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å slakke trussrodm skruen helt, gjerne løfte broa/vibben noe og la den ligge slik over natta eller noe, og se om det hjelper...

(er du sikker på at halsen har for lite svai, og at det ikke er broa som er for lav?)

Edit. Bomma da jeg trodde det var elgitar. Gjør du det enkelt så bygger du opp strengehøyden ved broa (den plastbiten som strengene ligger over nede på kroppen) med noen plastbiter.

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trussrodden kan vare skummel den ...

På noen gitarer må man "hjelpe til litt" då man strammer ! Ie. Du "bøier" halsen førsiktigt før du strammer ... Men siden du nevner at strengene skurrer så er det vel snakk om "slakking" av trussrod ...

Noen tips :

- Var tålmodig ! Ie. stramme/slakke litt, vent litt til treverket får "lagt seg" o.s.v ...

- Ikke bruk "glavåld" !!!

- Hvis situsajonen virker helt håpløs : Pakk ned gitarn og ta en pause ! 'In the heat of the battle' kan man fort, i ren desperasjon, forverre tingens tilstand (been there, done that ...)

Hvis gitarn er kjøpt ny hos forhandler så er jo det beste å ta turen innom å få hjelp & tips med justering ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har løsnet truss-rod skruen/mutteren helt så gir ikke halsen etter mer enn hva den gjør nå. Det er det veldig lite å gjøre med og egentlig ikke så unormalt på en gitar som ikke har relativt tykke stålstrenger.

Hvor stor avstand har du mellom toppen av det syvende båndet og undersiden av den mørke E strengen når du fretter første og siste bånd? (bruk en capo på første bånd f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bokstavelig talt har 0,0mm mellomrom mellom streng og 7'ende bånd når du fretter første og siste bånd kan ikke halsen justeres til en veldig svak bue, slik den bør.

Jeg vil si du har grunn til å bytte gitaren, men la en flink teknikker se på saken først. Det kan jo tenkes at du har leifet litt her..

Synd du ikke hørte på rådene om å handle lokalt, samt å få gitaren justert i din tidligere post. Da hadde det vært enklere å få god og ikke minst gratis hjelp nå. Men Morten og Co på Backstage er jo utpreget hyggelige folk, så hjelpen er vel innen rekkevidde tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.