Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY fx-loop på Vox Night Train 15W


Anbefalte innlegg

Hei!

Dette vert mitt fyrste innlegg :)

Eg lurar på om det finst nokon her inne som har peiling på korleis ein skal gå fram for og lage eigen fx-loop på ein vox night train 15W ?

Har googlet litt og har funnet fram til denne siden : http://www.juleamps....mps/nightT.html

Her står det litt av kvart om kva som kan gjerast, og resultatet ser ikkje så gale ut, men det står ingenting om framgangsmåten.

Eg er svært fornøgd med night train 15W og elskar det varierte lydbilde den gir, men desverre elskar eg også å smøre på me litt effektar inn i mellom. Det går fint me effektar når ein spelar clean, men når eg vil brekke den litt, vert det ikkje noko vakkert. Dette kom sjølsagt ikkje som noko bombe :P

Ser at storebroren på 50W som har kommet ut har alt mogleg "stæsj" inkludert fx-loop. Men eg aktar ikkje og forlate min lille "kjære" på 15W, ein så liten og hendig sak skal ein leite lenge etter ;)

Er desverre ganske grønn og lite teknisk av meg når det kommer til alt som har med det elektriske og gjere. Er derfor ekstra redd for og øydelegje noko når eg skal til.

Håpar her er nokon som kan "guide" meg gjennon dette?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du grønn og redd, så ville jeg latt være å gjøre det selv når det kommer til rørforsterkere :)

Sagt det mange ganger før, og sier det igjen: Rørforsterkere opererer med høye spenninger, og gjør du noe feil så er det veldig kjipt å sitte og feilsøke en røramp. Selv om å fikse f.x-loop ikke er det mest avanserte innenfor elektronikk.

Du kan høre med en lokal musikkforeningen og høre hvor mye de tar for å sette inn en f.x-loop :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En passiv og ubufret effektloop sånn som på nettsiden du nevner vil patches inn etter C10. http://www.prowessamplifiers.com/schematics/Vox/Night_Train_Updated.html

Dette vil ikke gi noe spesielt bra resultat. Uten et buffer vil signalet være svakt og utsatt for støy. Du bør også velge isolerte Cliff UK-jacks, sånn som den originale på forsiden, sånn at du har kontroll på jordingen og unngår ekstra støy pga. denne. Montering av jack og poter på siden av ampen er også merkelig.

Det er god plass til jacker og potmeter baki ampen. Her bak kan du også montere en MosFET til bufring og, ved behov, en transistor til for return-signalet. Hvis du vil sette inn et rørbuffer ser det ut til å være plass til en vinkelbrakett med et 12AX7 inni på sideveggen ved input-jacken. Til høyre på dette bildet.

nighttraininside.jpg

Hvis du trenger skjema til en bufret effektsløyfe kan du søke her på forumet etter en tråd av forummedlemmet "12AX7" hvor jeg la inn en skisse med en FET-loop. For en rørloop bytter du bare ut FETene på skissen til fordel for et 12AX7-rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Litt seint svar, men takkar for eit detaljert svar sådan. Det eg er mest redd for ved eit slikt prosjekt er det og få forandring på lydbilde og ekstra støy. Skal la fagfolk få hjelpe til/sjå på saka. Kjennar til ein som og lagar eigne gitarar og forsterkere, reknar med han kan vere behjelpleg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.