Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

4x12 vs. Behringer 12" PA - ei åpenbaring


ToreFagerheim

Anbefalte innlegg

Etter årevis med øving gjennom amp og kabinett, har eg endeleg støtt på litt av ei åpenbaring. Sjølv om eg lenge har køyrt Axe FX her i huset, så har eg lånt ein ENGL Fireball i øvingslokalet. Det har og hendt eg har spelt med andre band og i andre øvingslokaler, gjennom andre ampar og kabinett. Men stort sett har det gått i 4x12 og enkelte gonger 2x12, med ymse toppar. Fellesnemnaren med alle desse situasjonane var bedriten øvingslyd. Konstant krangel mellom instrumentene frekvensmessig. Kutting av bass og boosting av mellomtone til skuffande liten effekt.

Heilt til den dagen me kasta ut ampane frå øvingslokalet, andregitaristen skaffa seg ein Pod XT Live og eg tok med Axe FX-en min. Me kjøpte kvar vår Behringer B212D PA-høgtalar på 230watt eller noko slikt. Kosta 2000. Etter denne dagen har kvar øving vore ein fryd, med krystallklar lyd, ikkje lenger grensesprengande volum, og høve til ein langt meir "live-aktig" setting lydmessig, med høgtalarane på golvet, akkurat som scene-monitorar. Det aller mest overraskande var at min Axe-FX og andregitaristen sin Pod XT Live kutta akkurat like godt gjennom, og høyres ca. heilt like ut i miksen. Får meg til å vurdera å skaffa ein lik Pod til livebruk - endå meir portabelt. :D

Med andre ord, så kan ein få ein ekstremt allsidig og portabel rig med ein gammal, brukt Pod til ca 1500 og ein PA-høgtalar til ca 2000. Ikkje verst det, og langt meir for pengane enn noko anna eg har vore borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at Pod`n og Axe`n låt likt er Behringer kassene desverre, de spiller langt fra flatt for å si det sånt og du blir egentlig litt "lurt"

Gjennom en bra PA vil ikke Pod xt`n og Axe`n låte likt i det hele tatt for da vill forskjellene komme frem...

Disse yter absolutt ikke Axe`n rettferdighet.

Jeg har solgt FBT Verve monitorene mine nå for å hoppe over på et par hi end monitorer for med Axe`n hører man virkelig forskjellene.

Disse Behringerboksene har litt samme effekt som en Pod har på forskjellige gitarer: De får det meste til å høres ganske likt ut ;)

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at Pod`n og Axe`n låt likt er Behringer kassene desverre, de spiller langt fra flatt for å si det sånt og du blir egentlig litt "lurt"

Gjennom en bra PA vil ikke Pod xt`n og Axe`n låte likt i det hele tatt for da vill forskjellene komme frem...

Disse yter absolutt ikke Axe`n rettferdighet.

Jeg har solgt FBT Verve monitorene mine nå for å hoppe over på et par hi end monitorer for med Axe`n hører man virkelig forskjellene.

Disse Behringerboksene har litt samme effekt som en Pod har på forskjellige gitarer: De får det meste til å høres ganske likt ut ;)

Kunne ikke vært mer enig. Brukte Axen min på en billig PA av elgammel fabrikat (minst 30 år gammel) før jeg gikk over til en Atomic Reactor FRFR Løsning. Låter mye bedre nå ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk ikke trådstarter spør etter (eller trenger) "gode råd", men deler informasjon om et rimelig opplegg som funker for bandet hans... ingen regler som sier at høyttalere ikke skal farge lyden, eller at det som kommer ut av en axe ikke skal tukles med... det er bare et verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk ikke trådstarter spør etter (eller trenger) "gode råd", men deler informasjon om et rimelig opplegg som funker for bandet hans... ingen regler som sier at høyttalere ikke skal farge lyden, eller at det som kommer ut av en axe ikke skal tukles med... det er bare et verktøy.

Er ingen regler, bare informerer om hvorfor en Pod og en Axe kan låte tilnærmet likt på et slikt system.

En billig FRFR løsning som Behringer kassa er, har forskjellige "hull" og "topper" i frekvenskurven. (Det har forsåvidt langt dyrere kasser og, man skal opp endel i pris før det begynner å bli bra så man må derfor regne med å bruke mye mer på en sånn løsning enn på et greit gitarkabinett med tradisjonelle mellomtone orienterte gitarhøytalere)

Når man snakker om en sånn løsning vil man ha noe som spiller så flatt som mulig, altså nærmere en studiomonitor enn en vanlig gitarhøytaler som jo er laget nettopp for å farge lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.